بخشدار مرکزی شهرستان جویبار گفت که بنای تاریخی امامزاده قاسم روستای اسماعیل کلای بزرگ این شهرستان در حالی که قرار بود در فهرست آثار ملی ثبت شود ، تخریب شد.
کد خبر: ۸۸۳۱۹۷۸
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳
به گزارش خبر گزاری بسیج مازندران، محمد مدانلو روز دوشنبه در گفت و گویی افزود : بخشداری مرکزی جویبار و شورای اسلامی روستای اسماعیل کلای بزرگ برای ثبت ملی این اثر دوره قاجاریه پیگیری های فروانی انجام دادند ولی تعلل میراث فرهنگی سبب شد تا اداره اوقاف و امور خیریه سرانجام بنا را تخریب کند.
وی با اظهار این که بنای امامزاده جزء آثار فرهنگی حفاظت شده محسوب می شد ، گفت : بخشداری و شورای اسلامی روستا پیگیری های متعددی برای بازسازی و مرمت این بنا انجام دادند ، اما آن گونه که باید مسئولان اداره کل میراث فرهنگی مازندران نسبت به ثبت این بنا حساسیت و اقدام لازم از خود نشان ندادند و اقدامات ثبت اثر در نیمه راه باقی ماند که سرنوشت تلخی برای آن رقم خورده است .
بخشدار مرکزی جویبار با اشاره به اینکه مالکیت این بنا را اداره اوقاف و امور خیریه برعهده دارد ، افزود : با توجه به این که بنا در معرض تخریب بود و مالکیت آن را هم نهاد دیگری در اختیار داشت ، می بایست اقدام برای ثبت این بنای تاریخی سرعت می گرفت تا با ثبت و تخصیص اعتبار برای مرمت ، این بنا به عنوان میراثی برای آیندگان باقی می ماند .
رئیس شورای اسلامی روستای اسماعیل کلای بزرگ جویبار نیز به خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به قرار داشتن این روستا در ورودی شهر جویبار ، این بنا بیشتر میزبان مسافران و گردشگران زیادی بود .
محمود کارگرانی افزود : فضا و چشم انداز زیبای محیط پیرامون امامزاده قاسم روستای اسماعیل کلای بزرگ بر زیبایی و جذابیت قدمت این بنا اضافه می کرد و جمعیت روستای 300 نفری روستا شاهد حضور بی شمار افراد بومی مازندران و مسافران در این مکان مقدس بویژه در شب های تابستان بودند .
سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری جویبار هم با اشاره به اینکه بنای امامزاده قاسم روستای اسماعیل کلای این شهرستان مربوط به دوره قاجاریه است ، گفت : از سال گذشته برای ثبت این اثر در فهرست آثار ملی اقداماتی صورت گرفت .
غلامعباس تسلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید کندی مراحل ثبت آثار در فهرست آثار ملی ، ادامه داد : این مساله خارج از حوزه اختیارات اداره میراث فرهنگی شهرستان و یا استان است و می بایست در ستاد کشوری تسریع می شد .
وی ادامه داد : با وجود ثبت نبودن نام این بنا در فهرست آثار ملی ، میراث فرهنگی در نامه ای به اداره اوقاف تاکید کرده بود که مرمت و بهسازی بنا باید با نظر و نظارت میراث فرهنگی باشد ولی اوقاف شهرستان بدون توجه به این درخواست و تذکر ، غروب پنجشنبه هفته پیش برای تخریب بنا وارد عمل شد که ماموران یگان حفاظت میراث از ادامه کار جلوگیری کردند.
تسلیمی گفت : متاسفانه بامداد روز جمعه ششم اسفند و با استفاده از تاریکی هوا ، تخریب کامل بنای این امامزاده انجام شد .
وی افزود : هم اکنون از سرنوشت سقف چوبی بنا با نقوش برجسته و درب قدیمی چوبی دوره قاجاریه این امامزاده و دیگر اقلام تاریخی آن اطلاعی نداریم .
بخش مرکزی جویبار با 40 روستا بیش از 23 هزار نفر جمعیت دارد که 15اثر تاریخی ثبت شده درفهرست آثار ملی در این بخش وجود دارد .
ارسال نظرات
پر بیننده ها