یادداشت اختصاصی تولید شده توسط قرارگاه شهید احمدی روشن سازمان بسیج دانشجویی با تیتر " چرا در #طرح_تحول_سلامت مدیریت منابع صورت نگرفت؟" منتشر شد.
کد خبر: ۸۸۳۲۳۴۹
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
چرا در طرح تحول سلامت مدیریت منابع صورت نگرفت؟به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج، طرح تحول سلامت با تمرکز بر "خدمات بستریِ بخش دولتی" صورت گرفت و حدود ۱۰هزار میلیارد تومان از منابع عمومی نظام سلامت کشور به این بخش تزریق گردید.

این کار پس از گذشت حدود ۳سال، بخصوص بعد از اجرای گام سوم و "افزایش ۲.۵ برابری تعرفه‌های پزشکی" موجبات کسری منابع شدید نظام سلامت را فراهم آورده است؛ به‌گونه‌ای که دو صندوق مهم بیمه‌ای اعم از تامین اجتماعی و بیمه سلامت به ورشکستگی رسیده‌اند و تعادل منابع و مصارف در آن وجود نداشته است.

این در حالیست که خدمات بستری بالاترین سطح از ارائه خدمات درمانی است و خدمات سرپایی و مراقبت‌های اولیه بهداشتی در سطوح پایین‌تر قرار دارند.

طبق اعلام دکتر حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، در سال ۹۴ حدود ۸۲۰میلیون بار مراجعات سرپایی (۹۹٪ مراجعات) و فقط ۸میلیون بار مراجعات بستری بوده است.

در حالی که افزایش اعتبارات حدود ۱۸۰ درصدی نظام سلامت عمدتاً خدمات بستری را پوشش داده که نشان‌دهنده هزینه سنگین خدمات بستری در کشور است.

  حال اگر این هزینه‌ها بیشتر با تمرکز بر سطوح پایینی خدمات، همچون خدمات سرپایی و مراقبت‌های اولیه با تکیه بر پزشک خانواده و نظام ارجاع انجام می‌شد، قطعاً موجب "کاهش بار مراجعات خدمات بستری" و بالتبع آن "کاهش هزینه‌ها در نظام سلامت" می‌گردید.


ارسال نظرات