از جاذبه های گردشگری شهرستان خاتم:

تنها کاروانسرای به جا مانده از دوره صفویه

کاروانسرای شعبه،کاروانسرای که در شهر مروست قرار گرفته است .
کد خبر: ۸۸۳۲۴۹۸
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم،  کاروانسرای شعبه،کاروانسرای که در شهر مروست قرار گرفته است .
در مجاورت بنا در ضلع جنوبی و شرقی کوچه های منتهی به قلعه مروست و در ضلع شمالی خیابان مسجد جامع و در ضلع غربی خانه وقفی قرار دارد.
ازمهمترین آثار با ارزش در حوزه نفوذ اثر می توان به قلعه مروست، خانه وقفی و مسجد جامع مروست را نام برد.
کاروانسرای شعبه با توجه به ویژگی های معماری مربوط به دوره صفویه می باشد. وجه تسمیه بنا به نام شعبه از آن جهت است که این کاروانسرا زمانی به عنوان یکی از شعبه های توزیع اجناس کوپنی از آن بهره برداری می شده است.
این کاروانسرا در گذشته به عنوان کاروانسرای درون شهری کارکرد تجاری داشته و در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی گیرد و متروکه شده است و این بنا دارای مالکیت خصوصی می باشد.
از لحاظ پلان و فرم کلی L شکل بوده که فضای باز آن در قسمت شمالی کاروانسرا قرار دارد و از نظر ارتفاع فقط در قسمت جنوب غربی کاروانسرا اتاق ها به صورت دو طبقه می باشد.
کاروانسرای مشهور به شعبه جنب مسجد جامع، خانه وقفی و قلعه مروست و در موقعیت خوب شهری واقع است. دارای سردری آجری به عرض تقریبی 3متر و طول 12 متر است. در طرفین راهروی آن دکان هایی ساخته شده است.
در پس یکی از این دکان ها در ضلع شمالی انباری باپوشش پنج چشمه تاق و تویزه (تیغه صندوقه) دیده می شود. قسمت جنوب غربی که اصطبل و اتاق های دو طبقه کاروانسرا بوده آسیب دیده و سقف های آن فرو ریخته است. فضای باز کاروانسرا که به صورت بار انداز بوده است در بخش شمال آن واقع است. در هر طرف راهرو ورودی (بازارچه) کاروانسرا سه دکان ساخته شده است و یک پوششی با چهار روزنه در میان این بازارچه سر پوشیده دیده می شود. نورگیری از طریق روزنه های که در سقف و دیواره ها وجود دارد تأمین می شود.
این بنا تنها در قسمت ورودی بنا دارای تزیینات ساده آجرکاری می باشد. ومصالح به کار رفته در بنا خشت و گل و آجر و چوب است.
انتهای پیام/ک

ارسال نظرات
آخرین اخبار