مديركل ميراث فرهنگي زنجان:

ثبت تنها آسياب آبي فعال زنجان در فهرست آثار ملي

آسياب آبی روستای دهشیر علیا كه تنها آسياب آبي فعال استان زنجان است در فهرست آثار ملي ثبت ملي شد.
کد خبر: ۸۸۳۲۷۳۷
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مديركل ميراث فرهنگي زنجان گفت: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامهای مراتب ثبت «آسیاب آبی (درمان) روستای دهشیر علیا» را به استاندار زنجان ابلاغ کرد و اين اثر به شماره 31613 ثبت ملي شد.

يحيي رحمتي افزود: آسیاب آبی روستای دهشیر عليا در بخش مرکزی استان زنجان دهستان بوغداکندی در 100متری شمال غرب روستای دهشیر علیا، در میان باغات و مزارع شمال غرب روستا قرار گرفته است. از سمت شرق نيز با فاصله اندکی به رودخانه دهشیر میرسد.

وی در ادامه اظهار داشت:آسیاب دهشیر در اصل متعلق به پـدربزرگ مالـك بـوده کـه در زمـان قاجاریـه زنـدگی می کرده است.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان در خصوص بناي اين آسياب، تصریح کرد: ساختمان آسیاب بنای بسیار ساده روستایی با مصالح بوم آورد است که احتمالا از دوره قاجار و یا حتی قبل از آن تا به امروز به عنوان آسیاب كاركرد داشته است. آنچه که موجب اهمیت این اثر شده کارکرد آن به عنوان یك آسیاب آبی فعال است.

وي اظهار داشت: مردم محلی به آسیاب دهشیر "دِرمـان" مـیگوینـد کـه در زبـان ترکی به معنی آسیاب است.

رحمتی افزود: در گذشته به دلیل فراوانی منابع آبهای سطحی در زنجان در بسیاری از مناطق شهری و روستایی این استان آسیاب‌های آبی زیادی وجود داشت که هم اکنون به صورت محوطه قديمي است اما آسیاب آبی دهشیر تنها آسیاب آبی فعال در استان زنجان است که خوشبختانه مالك آن خواستار ادامه فعالیت سنتی است.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان تصريح كرد: از اين پس اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت سازمان ميراث فرهنگي كشور است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار