سقف حقوق مدیران تا ۲۴ میلیون تومان تعیین شد/یکی دیگر از جنجالی ترین مصوبات این جلسه مربوط به حقوق مدیران بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، سقف حقوق مدیران را تا ۲۴ میلیون تومان تعیین کردند.
کد خبر: ۸۸۳۳۳۷۳
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در آخرین نشست علنی خود، در جریان بررسی لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از سوی شورای نگهبان برای بار دوم تشکیل جلسه دادند و به اصلاح ایرادات این شورا از برنامه ششم رسیدگی کردند.
 
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 200 نماینده آغاز شد. در این جلسه بعد از بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه ششم توسعه، قرار بود که رسیدگی به ادامه بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 1396 در دستور کار قرار.گیرد که به دلیل اتمام وقت جلسه به روز شنبه محول شد.

برخی از مهم ترین مصوباتی که در آخرین جلسه مجلس  بررسی شد، به شرح زیر بود:

نمایندگان بر بخش فاینانس برنامه ششم اصرار کردند

نمایندگان در نشست علنی امروز، در جریان بررسی لایحه برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از سوی شورای نگهبان بر بند یک ماده 4 این لایحه که مربوط به بخش فاینانس است، اصرار کرده و آن را با 161 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند که از این روی، این ماده به مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت تصمیم گیری ارسال می شود.

در بند یک ماده 4 آمده است: جهت گیری ها و سیاست های لازم برای تجهیز منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری از جمله تأمین منابع مالی خارجی تا متوسط سالانه 30 میلیارد دلار از خطوط اعتباری بانک های خارجی در قالب تأمین مالی خارجی (فاینانس) خودگردان، 15 میلیارد دلار به شکل سرمایه گذاری مستقیم خارجی و 20 میلیارد دلار قراردادهای مشارکتی خارجی بر عهده دولت است.

قرار نیست به میل شما قانون تصویب کنیم

همچنین نمایندگان جهت تأمین نظر شورای نگهبان فراز دوم جزء الف بند 2 ماده 7 را حذف و این قسمت را با 179 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه اصلاح کردند.

اما در جریان بررسی این ماده، نادر قاضی پور در تذکری شفاهی، خطاب به دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: شما در موارد اعاده شده از سوی شورای نگهبان به میل خود رفتار کرده و به پیشنهادهای نمایندگان درباره رفع ابهام ها توجه نمی کنید.

لاریجانی با مزاح پاسخ داد: قرار نیست به میل شما قانون تصویب کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در نشستی که در این باره با مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم، به شدت از مصوبات مجلس در برنامه ششم توسعه دفاع کردم.


متناسب سازی حقوق بازنشستگان در چهارچوب بودجه

پس از آن نمایندگان با اصلاح بند ج ماده 13 این لایحه، با 151 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بنا بر اصلاح صورت گرفته در بند ج ماده 13 آمده است، سازمان تأمین اجتماعی موظف است مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قوانین برنامه، متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با استفاده از منابع بند الف این ماده و در چهارچوب برنامه توسعه سنواتی انجام خواهد شد.

نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی از وظایف رهبری است  

اما در جریان بررسی این بند از برنامه ششم توسعه، اختلاف نظری بین نمایندگان مجلس و رئیس جلسه ایجاد شد، به طوری که جهانبخش محبی نیا در اخطاری با استناد به اصل 112 قانون اساسی گفت: ادبیاتی که امروز مجمع در بیان مغایرت مصوبات مجلس با سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی رهبری به کار می برد، این تصور را ایجاد می کند که مجلس در رأس امور نیست، در حالی که امام (ره) فرمودند مجلس یعنی سر تسلیم در برابر اسلام که علی لاریجانی، در پاسخ به این اخطار با ابراز مخالفت خود نسبت به نظر محبی نیا گفت: اولا مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام طبق اصل 110 قانون اساسی از وظایف رهبری است، ضمن اینکه بنا بر آیین نامه ای که از سوی رهبری تأیید شد، نظارت بر همه شئون حتی نیروهای مسلح باید انجام شود .

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این میان، وظیفه ای هم به رئیس مجلس محول شد که وی موظف است بعد از اعلام وصول طرح ها و لوایح، نسخه ای از آن را برای اطلاع مجمع در اختیار آن ها قرار دهد و آن ها در کمیسیونی که در آیین نامه مشخص شده بررسی کرده و در نهایت نظر این کمیسیون به مجمع بیاید.

وی اضافه کرد: در نهایت مجمع می گوید که آیا نظر کمیسیون نظارت در خصوص انطباق مصوبه مجلس با سیاست های کلی درست بوده یا خیر، لذا شما که مقید به قانون اساسی هستید، باید بدانید مسأله سیاست های کلی و نظارت دو بند از وظایف رهبری در اصل 110 بوده که برای هر دو آن ها چاره جویی شده است.

مجلس بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه کار را حذف کرد

نمایندگان مجلس در جهت تإمین نظر شورای نگهبان در لایحه برنامه ششم توسعه مصوبه قبلی خود در خصوص بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه کار را حذف کرد.

نمایندگان مجلس در مصوبه خود در برنامه ششم توسعه، کلیه دستگاه‌ها سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی تابع صندوق های بازنشستگی اعم از کشوری یا تأمین اجتماعی را موظف کرده بودند، با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت هستند، بدون محدودیت سنی موافقت کنند که میزان محاسبه حقوق آنها بر اساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه آنها محسوب می شود.

این مصوبه مورد ایراد مجمع تشخیص مصحلت نظام قرار گرفت لذا شواری نگهبان در مرحله دوم به این مصوبه ایراد گرفت.

سه روز مرخصی تشویقی مردانی که صاحب فرزند می‌شوند

یکی از مهم ترین مصوبات امروز مربوط به مردان بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند، مردانی که صاحب فرزند می‌شوند می‌توانند سه روز مرخصی تشویقی می‌گیرند.

سقف حقوق مدیران تا ۲۴ میلیون تومان تعیین شد

یکی دیگر از جنجالی ترین مصوبات این جلسه مربوط به حقوق مدیران بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، سقف حقوق مدیران را تا ۲۴ میلیون تومان تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه ششم تبصره ۱ ماده ۳۸ این لایحه را به این شرح اصلاح کردند که شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد رؤسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس جمهور که ریاست دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارند و بالاترین مقامات دستگاه‌های اجرایی، برای مشاغل تخصصی، مدیریتی، واحدهای عملیاتی و مناطق مرزی و محروم تا ۶۰ درصد دریافت‌های موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر در این ماده منظور نماید.

دیگر مصوبات امروز مجلس

مجلس مصوبات دیگری از جمله اصرار به ارائه گزارش نظارتی بر عملکرد مالی برنامه ششم از سوی دیوان محاسبات به مجلس، بازنشستگی رانندگان وسائط نقلیه سنگین با حداقل ۲۵ سال سابقه و ۵۵ سال سن، خارج شدن تشکیل شورای عالی اجتماعی کشور از قانون برنامه ششم، معافیت خدمات قبل از فرآوری محصولات کشاورزی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، الزام دولت به تنظیم شرایط به کارگیری کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی جهت بهره مندی از حق بیمه و بازنشستگی و الزام وزارت نفت به افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز را در دستور کار خود داشت.

بررسی بودجه ۹۶ از شنبه آینده ادامه می‌یابد

مجلس طی هفته گذشته و هفته جاری در دوازده جلسه به بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۶ پرداخته که تا جلسه بعدازظهر روز گذشته تا سر تبصره ۱۴ در بخش هزینه‌ای را بررسی کرده است.

امروز نیز نمایندگان ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه ششم توسعه را مورد تصویب و بررسی قرار دادند و مجدداً قرار است از روز شنبه آینده وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۶ شوند.

علی لاریجانی در پایان جلسه علنی امروز گفت: جلسه بعدی مجلس برای ادامه بررسی ادامه جزئیات لایحه بودجه ۹۶ برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها