خبرهای داغ:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با رد گفته کارشناسان حوزه آب و برق مبنی بر این که حوضچه شماره سه و چهار هورالعظیم با پساب و با عمق کم آبگیری شده است و در تابستان تبخیر خواهد شد، گفت: کارشناسانی که این موضوع را مطرح کردند از این حوضچه‌ها بازدیدی نداشته و تاکنون به اینجا نیامده‌اند. در محل هایی که ادعا می‌شود با عمق کم و از پساب‌ها آبگیری شده، آب شیرین از رودخانه کرخه و با عمق بالا وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۳۳۴۲۵
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، احمدرضا لاهیجان زاده در حاشیه بازدید خبرنگاران از تالاب هورالعظیم که روز گذشته انجام شد، اظهار کرد: هورالعظیم از حوضچه‌های شماره ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ تشکیل شده است که حوضچه‌های شماره یک و دو به واسطه ۱۳ نهر منشعب از رودخانه کرخه تغذیه می‌شوند و هیچ ورودی به جز آب کرخه ندارند.

وی افزود: تالاب هورالعظیم به طور طبیعی از رودخانه کرخه و رودخانه‌های و دجله و فرات آبگیری می‌شود اما به دلیل دایک مرزی ایجادشده، اکنون تنها از آب کرخه تغذیه می‌شود. علاوه بر رودخانه کرخه، دو کانال زهکشی کشاورزی دشت آزدگان و زهاب مزارع نیشکر به حوضچه شماره ۴ تالاب می‌ریزد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که در حال حاضر ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است، گفت: با بازشدن دریچه های تالاب در سال ۹۳، بیش از ۱/۷ میلیارد مترمکعب آب وارد تالاب هورالعظیم شده است در حالی که تا پیش از سال ۹۲ حوضچه شماره سه و چهار و پنج خشک شده بود.

لاهیجان زاده ادامه داد: در دی ماه ۹۳ با حکم قضایی توانستیم دریچه‌ها را باز کنیم و آب وارد حوضچه شماره سه و چهارتالاب شود. زهکش‌ها تنها در جنوب تالاب و در حوضچه چهار و پنج می‌ریزند اما بقیه قسمت‌های تالاب از آب شیرین تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: حوضچه شماره پنج نیز از گذشته بسیار دور تنها در سیلاب‌ها آبگیری می‌شود با این حال در تلاش هستیم که آب به این قسمت نیز برسد زیرا این اراضی کانون‌های ریزگردها هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ورود زهاب‌های کشاورزی به تالاب هورالعظیم عنوان کرد: شرکت نیشکر دهخدا کانالی به طول ۱۲۰ کیلومتر از اطراف اهواز برای دفع پساب مزارع خود در تالابهورالعظیم احداث کرده است. در سال‌های آغاز ایجاد این کانال، میزان شوری پساب ۴۰هزاردرجهبوداما در حال حاضر هشت تا ۹ هزار است.

لاهیجان زاده افزود: حجم ورود پساب‌های کشاورزی در فصل‌های مختلف متفاوت است اما در حال حاضر و در فصل زمستان، از کانال زهاب‌های کشاورزی با حجم ۱۰ متر مکعب بر ثانیه وارد تالاب می‌شود. از کانال پساب نیشکر نیز دو تا سه مترمکعب بر ثانیه وارد هور می‌شود که در زمان آبگیری این حجم ورودی افزایش پیدا خواهد کرد اما اکنون زمان آبگیری این کانال نیست.

وی با بیان این‌که حدود ۷۵ هزار هکتار از مساحت تالاب هورالعظیم تا پیش از سال ۹۳خشک شده بود، اظهار کرد: آغاز ایجاد تأسیسات نفتی در هورالعظیم به سال ۸۴ باز می‌گردد که پس از آن بر اثر فعالیت‌های نفتی قسمت‌های مختلفی از تالاب خشک شد اما با اقدام قضایی توانستیم آب را وارد تالاب کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: پرونده قضایی نفت در خصوص تالاب هورالعظیم همچنان باز است. جلسات متعددی با مدیران نفت برگزار کردیم و تعهداتی را متقبل شدند و طی یک برنامه زمان‌بندی شده این تعهدات صورتجلسه شد. اکنون تمام مشکلات سال‌های گذشته برطرف شده است و اقدامات نفت برای ساماندهی تالاب در حال انجام است و با ما هماهنگ هستند؛ چاه‌های نفت پروژه آزادگان در هورالعظیم ۱۸۵حلقه است؛ همچنین ۴۰ حلقه چاه در پروژه نفتی یاران در محدوده تالاب قرار دارد.

لاهیجان زاده با رد گفته کارشناسان حوزه آب و برق مبنی بر این که حوضچه شماره سه و چهار هورالعظیم با پساب و با عمق کم آبگیری شده است و در تابستان تبخیر خواهد شد، گفت: کارشناسانی که این موضوع را مطرح کردند از این حوضچه‌ها بازدیدی نداشته و تاکنون به اینجا نیامده‌اند. در محل هایی که ادعا می‌شود با عمق کم و از پساب‌ها آبگیری شده، آب شیرین از رودخانه کرخه و با عمق بالا وجود دارد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها