مصرف بهینه کود نه تنها افزایش عملکرد 20 تا 30 درصدی را در پی دارد بلکه به واسطه افزایش غلظت عناصر دانه گندم به ارتقای سطح سلامت جامعه نیز کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۸۸۳۳۵۹۶
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در همایش«تاب آوری تولید گندم» گفت: سال زراعی گذشته بارندگی خوب و شرایط محیطی مناسب در کنار مدیریت مطلوب سبب شد رشد و عملکرد گندم در سراسر کشور در حد انتظار باشد.

محمد مهدی طهرانی اهمیت و لزوم به کارگیری تمهیدات لازم برای پایداری تولید گندم طی سال زراعی جاری و سال‌های آتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: امسال با توجه به کاهش بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین برای مقابله با سرمازدگی و سایر تنش های محیطی باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا همچون سال زراعی گذشته به عملکرد خوبی در تولید محصول استراتژیک گندم دست پیدا کنیم.

طهرانی استفاده از نهاده ها و محرک های رشد را از جمله عوامل مهم تاثیرگذار در مقابله با سرمازدگی، افزایش عملکرد گندم و افزایش غلظت عناصر غذایی دانه گندم برشمرد و از کشاورزان خواست در آغاز سال جدید به طور جدی توصیه های کارشناسان در زمینه تغذیه گیاهی را عملی کنند.

وی با تاکید بر اهمیت انجام اقدامات پیشگیرانه و تغذیه گیاهی برای مقابله با سرمازدگی، عنوان کرد: مناسب بودن تغذیه گیاهی در صورت بروز تنش های محیطی نیز به ادامه رشد گیاه کمک کرده و سبب می شود گیاه به عملکرد قابل قبولی برسد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور بیان داشت: استفاده از عناصری همچون پتاسیم و بالا بردن غلظت عناصر غذایی خاک و گیاه و همچنین استفاده از برخی مواد مقابله کننده با تنش های محیطی همچون اسیدهای آمینه و کودهای حاوی جلبک های دریایی به صورت محلول پاشی و یا مصرف خاکی در ادامه رشد گیاه بسیار تاثیرگذار است.

وی همچنین مصرف بهینه کود توسط کشاورزان را مورد تاکید قرار داد و گفت: مصرف بهینه کود نه تنها افزایش عملکرد 20 تا 30 درصدی را در پی دارد بلکه به واسطه افزایش غلظت عناصر دانه گندم به ارتقای سطح سلامت جامعه نیز کمک خواهد کرد.

طهرانی در ادامه شور شدن خاک را از مشکلات مهم بخش کشاورزی کشورمان دانست و تصریح کرد: خاک های شور بخش وسیعی از کشورمان را فرا گرفته و در این راستا برای دستیابی به پایداری تولید انجام تمهیدات موثر و کارآمد ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت منابع آبی، افزایش نیاز به غذا، کاهش سطح اراضی و دشواری افزایش سطح زیر کشت و روند نزولی حاصلخیزی خاک همگی بر لزوم ارتقای بهره وری و افزایش تولید در واحد سطح دلالت دارد.

طهرانی در پایان دستیابی به عملکرد قابل قبول اقتصادی را به دو دلیل فاصله عملکرد میانگین تولید کشوری با عملکرد کشاورزان پیشرو و فاصله بین عملکرد بالقوه و بالفعل امکان پذیر دانست.

گفتنی است،همایش «تاب آوری تولید گندم» با حضور معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به همراه جمعی از مدیران و معاونین این سازمان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان پهنه های کشاورزی چهارشنبه 11 اسفند ماه جاری در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد.

ارسال نظرات