اولین مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امور تربیتی هیچ تغییر چشمگیری با توجه به شرایط روز نکرده است، گفت: متأسفانه امور تربیتی فاقد یک اتاق نظریه‌پردازی و هدایت علمی و نظری فعالیت‌هاست.
کد خبر: ۸۸۳۳۶۶۳
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج،‌ علی اصغر احمدی اولین مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش است که در سال 64، این مسئولیت را عهده‌دار بوده است. 

وی در گفت‌‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در آن زمان دفتری به نام دفتر تحقیقات و آموزش امور تربیتی ایجاد شد که یکی از فعالیت‌های آن، به سمت نهاد مشاوره و مشاوران سوق داده شد تا مدارس را در این خصوص تجهیز کند.

احمدی در خصوص «وضعیت فعلی امور تربیتی آموزش و پرورش»، اظهار داشت: امور تربیتی هیچ تغییر چشمگیری با توجه به شرایط روز نکرده است؛ به اعتقاد بنده رویکرد، باید با نظریه‌های تربیتی به روز و بومی خودمان هدایت شود که متأسفانه امور تربیتی فاقد یک اتاق نظریه‌پردازی، هدایت علمی و نظری فعالیت‌هاست و بدون هدایت علمی کارهای خود را انجام می‌دهد.

اولین مدیرکل مشاوره و امور تربیتی آموزش و پرورش در خصوص «تفاوت‌های موجود در مسائل امور تربیتی دانش‌آموزان در گذشته و حال»، تصریح کرد: شرایط اجتماعی دگرگون شده است و اولاً فضای فرهنگی جامعه از منابع گوناگون تأثیر می‌پذیرد؛ منابعی که دسترسی به آنها بسیار ساده شده است.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد چشمگیر فناوری‌ها و امکان دسترسی برخط پیام‌های فرهنگی، اینها تغییرات جدی در فضای روانی دانش‌آموزان ایجاد کرده است؛ در حالی که مربیان ما آمادگی کافی و لازم برای نوع مواجهه با اینگونه مسائل را ندارند و آموزش نمی‌بینند.

 احمدی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید پیوسته مورد تجدیدنظر قرار گیرد، گفت: برای نمونه باید برنامه‌ریزی مراکز تربیت مشاور به روز شده و با توجه به تحولات اجتماعی طراحی شود؛ در حال حاضر هر جا رشته امور تربیتی و مشاوره را ایجاد می‌کنیم، دانش‌آموزمان به روز نیست؛ البته به روز بودن، یعنی متناسب با شرایط جامعه باشد.

 اولین مدیرکل مشاوره و امور تربیتی آموزش و پرورش در خصوص «مهم‌ترین ضعف امور تربیتی آموزش و پرورش»، عنوان کرد: به نظر بنده مهم‌ترین ضعف این است که یک اتاق فکر و هدایت نظری و علمی را در امور تربیتی نداریم، همه چیز به نظر یک مسئول برمی‌گردد و برنامه‌ریزی مبتنی بر تخصص و تفکر نیست.

وی ابراز داشت: مسائل تربیتی باید به مرکزیتی سپرده شود که این مرکزیت، دائما شرایط موجود را رصد کند و برنامه‌ دهد و این برنامه‌ها مبتنی بر نیازهای روز جامعه باشد، نه اینکه با افکار شخصی و تجارب بخواهیم مسائل را اداره کنیم.

احمدی با اشاره به اجرای برنامه‌های تربیتی در زمان مسئولیت خود خاطرنشان کرد: نگاه ما نگاهی بود که می‌خواستیم مسائل را واقعی و به روز ببینیم و مبتنی بر شرایط روز بررسی کنیم؛ البته در حال حاضر نیز کسی منکر این نیست که با توجه به شرایط روز، کار کند اما معتقدم در عمل این اتفاق نمی‌افتد.

فارس/

انتهای پیام/

ارسال نظرات