دکتر باقری، سفیر سابق ایران در لبنان با اشاره به اینکه رکن ابادی توانست در سوریه بسیج سفارتخانه راایجاد کند گفت: تفکر بسیجی که شهید رکن‌آبادی ایجاد کرده بودند منجر شد در زمان بحران سوریه به یاری دولت و مردم این کشور بشتابند.
کد خبر: ۸۸۳۳۷۸۴
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، تفکر بسیجی که شهید رکن‌آبادی ایجاد کرده بودند منجر شد در زمان بحران سوریه به یاری دولت و مردم این کشور  بشتابند.متن مصاحبه اختصاصی با دکتر باقری، سفیر سابق ایران در لبنان در خصوص  فعالیت های بسیجی شهید رکن ابادی در حوزه دیپلماتیک به شرح زیر است:

1- در مورد ویژگی‌های شهید رکن آبادی مطالبی را بفرمائید؟

من ایشان را دیپلماتی باسواد، شجاع، خوش‌قلم، خوش‌تحلیل و انقلابی دیدم و افتخار داشتم که دو سال با ایشان در سفارت ایران در سوریه همکاری داشته باشم.

ایشان در تمام زمینه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی سرآمد بودند . اکنون که این شهید بزرگوار در میان ما نیست بسیار متأثر و متأسفیم. ایشان آرزوی شهادت داشتند و در نهایت به آرزوی دیرین خود پس از سالها مجاهدت دست یافتند.

2- تأثیر روحیه بسیجی شهید رکن‌آبادی در عملکرد ایشان درحوزه دیپلماتیک چه بوده‌است؟

شاید ایشان تنها فردی بود که در زمان حضورش در سفارت ایران در سوریه توانست قسمتی را به عنوان بسیج سفارتخانه ایجاد کند. با اینکه بنده در سفارت خانه های مختلف مسئولیت داشتم و با سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر ارتباط داشتم سفارتخانه‌ای مانند سفارتخانه دمشق با ویژگی‌های بسیجی که شهید رکن‌آبادی بوجود آورده بود ندیدم. ایشان علاوه‌ بر کارمندان سفارت در مدرسه سفارت نیز دانش‌آموزان را با بسیج آشنا کرده‌ بودند، ایشان تمامی پرسنل شرکت‌ها، ادارات و ارگان‌های مرتبط با سفارت جمهوری اسلامی ایران را با مجموعه بسیج آشنا کرده‌ بودند. شهید رکن‌آبادی در خارج از کشور در لباس یک دیپلمات نیروهای بسیجی را پرورش می‌داد( به عنوان مثال اردوهای آموزشی رزمی ترتیب می داد) البته باید به این نکته اشاره کرد که برگزاری این دوره ‌ها در خارج از کشور به‌راحتی امکان‌پذیر نبوده ‌است.

3- به نظر شما تأثیر مشاوره‌های ایران به دولت سوریه و پیشنهاد تشکیل یک نیروی مردمی مانند بسیج چیست؟

تفکر بسیجی که شهید رکن‌آبادی داشتند در زمان بحران سوریه به یاری دولت و مردم این کشور آمد بدین صورت که از نیروهای مردمی آموزش‌دیده برای دفاع از کشور و مردم در مقابل تهدیدات دشمن استفاده شد. تا زمانی که بسیج مردمی در سوریه وارد عرصه نبرد با دشمنان نشده ‌بود آنها بر دولت و ارتش سوریه برتری داشتند اما تفکر بسیجی شهید رکن‌آبادی در زمان آرامش در سوریه، به کمک مردم و دولت آن کشور در زمان بحران آمد.

4- نظر شما در مورد تحولات سوریه و آینده آن چیست؟

علت بوجود آمدن بحران سوریه حمایت این کشور از جبهه مقاومت در لبنان و مظلومین فلسطین بود، همچنین همراه نبودن نظام سوریه با سیاست‌های غرب در منطقه از دیگر علل بوجود آمدن بحران در سوریه شد. در کل علت اصلی بوجود آمدن جنگ سوریه، بداخلاقی دولت سوریه و مخالفت او با رژیم صهیونیستی بود. اما چون ز. تروریست ها و حامیان خارجی آنها نتوانسته اند پس از 6 سال دستاوردی داشته باشند. یکی از بزرگترین پیروزی های دولت و ملت سوریه در این نبرد آزاد سازی حلب است که باعث تغییر معادلات جنگ با تروریست ‌ها شد و نوید پیروزی ‌های بزرگتر را در آینده نزدیک به رزمندگان مقاومت داد.

در نهایت تحلیل بنده این است که با توکل برخدا و ادامه همین مسیر، باقیمانده تروریست‌ها نیز از بین خواهند رفت و کشور سوریه به طور کامل از وجود آنها پاک خواهد شد.

 

 
ارسال نظرات