کاهش 40 درصدی آتش‌سوزی منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری

مدیر کل منابع‌طبیعی، مراتع و آبخیزداری استان از کاهش 40 درصدی آتش‎سوزی در منابع طبیعی استان خبر داد.
کد خبر: ۸۸۳۳۹۴۶
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ علی محمدی‌مقدم در نشست خبری مشترک منابع‌طبیعی و صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری به ویژه برنامه‌ها هفته درختکاری اشاره داشت و اظهار کرد: در تقویم ایران اسلامی با توجه به اهمیت و ضرورت حفظ و احیا، محیط طبیعی پیرامون 15 تا 21 اسفندماه هر سال  به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.

وی به کسب مقام‌های کشور در حوزه‎‌های مختلف اشاره داشت و بیان کرد: منابع طبیعی استان در طرح صیانت از حقوق شهروندی موفق به کسب رتبه برتر، مبارزه با زمین‌خواری رتبه نخست، حجاب و عفاف رتبه دوم و کاهش آتش سوزی رتبه نخست کشوری را از آن خود کرده است.

این مسئول با بیان اینکه برخی از مردم روستاها نادانسته به منابع طبیعی و محیط زیست ضربه می‌زنند گفت: فعالیت‌هایی در خصوص آموزش و تامین نیازهای خانوار از روش کاشت گیاهان دارویی در استان انجام گرفنه است.

مدیر کل منابع‌طبیعی، مراتع و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برداشت و مصرف از سفره‌های آب زیرزمینی 10 تا 20 درصد عقلانی و منطقی است اظهارکرد: میزان برداشت 20 تا 40 درصد خطر بحران با کم‌آبی و بالاتر از این میزان بحران و خطر بی‌آبی را نشان می‌دهد که متأسفانه تاکنون در استان نزدیک به 80 درصد آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه استقلال هر کشوری به امنیت غذایی آن کشور مربوط می‌شود افزود: برداشت‌ها و مصارف بی‌رویه از منابع‌آبی و توجه نکردن به عملیات آبخوان‌داری و آبخیز‌داری در طی دوره‌های گذشته باعث به خطر افتادن حیات سفره‌های زیر‌زمینی و وابستگی غذایی به دیگران شده است.

مدیر کل منابع‌طبیعی، مراتع و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به درآمد سالانه960 میلیارد‌ تومانی حاصل از فروش برق سد کارون 3 گفت: متأسفانه هر ساله 64 میلیارد تومان خسارت ناشی از رسوب این سدها است و هیچ منفعتی جز تولید برق ندارند و سدهای عظیم عامل اصلی تبخیر و تغییر اقلیم هستند.

محمدی‌مقدم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اجرای برنامه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در شرایط کنونی منابع‌طبیعی و محیط زیست تصریح کرد: امروزه تنها راه عبور از بحران‌های به وجود آمده در این منابع، مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص آبخوان‌داری و آبخیزداری است که این اداره کل با ایجاد بند‌های خاکی به نفوذ آب به درون زمین کمک کرده و نکته مهم در این زمینه این است که در فصل‌های سرد سال در پشت این بندها آب وجود دارد و در فصول گرما خبری از تجمیع آب در پشت سدها و معضل تبخیر آب نیست. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار