خبرهای داغ:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از توزیع 6 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی خبر داد.
کد خبر: ۸۸۳۳۹۵۲
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، علی نقی حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده در این هفته گفت: به صدا در آمدن زنگ طبیعت در مدارس استان، جشن بزرگ منابع طبیعی و تجلیل از خادمان طبیعت وتوزیع نهال از جمله برنامه هایی است که در طول این هفته به اجرا خواهد رسید.

حیدریان با بیان اینکه در این هفته 600 هزار اصله نهال توزیع خواهد شد اظهار کرد: سه هزار نهال زیتون در نماز جمعه به مردم تقدیم می شود و نهادهایی مثل شهرک های صنعتی، مدارس، ادارات و غیره از جمله بخش هایی هستند که در امر درختکاری با اداره کل منابع طبیعی استان همکاری می کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی توزیع نهال زیتون در استان سمنان و تاثیرات این درخت بر اقلیم استان گفت: علی رغم بیابانی بودن استان سمنان، این درخت به خوبی ثمر می دهد و در حال حاضر یکی از کشاورزان سمنان در برداشت محصول زیتون رکورددار کشور اشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در ادامه افزود: شایعات مطرح شده در خصوص تاثیر زیتون بر کاهش بارندگی های استان صحت ندارد و این درخت هیچ تاثیری در اقلیم استان ندارد.

حیدریان با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در سال اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در راستای فرامین مقام معظم رهبری دو طرح مردمی کشت گیاه باریجه به وسعت 10 هزار هکتار و توانمندسازی جوامع روستایی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت که بخش اعظم این طرح ها تحقق یافته است.

وی با ابراز رضایت از طرح کشت باریجه در اراضی استان سمنان گفت: در این طرح که بصورت مردمی اجرا شد، تاکنون 3هزار و 705 هکتار زیر کشت رفته و تا پایان فروردین سال 96 این میزان به 5 هزار هکتار خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان سودآوری بالا و پایین بودن هزینه های کشت باریجه را از مزایای این گیاه عنوان کرد و افزود: اگر این طرح توسط دولت اجرا می شد هزینه های سنگینی به دنبال داشت اما با مشارکت مردم این هزینه ها به حداقل رسید و درآمد خالص آن نیز حداقل 15 میلیارد تومان خواهد بود.

حیدریان طرح توانمندسازی جوامع روستایی را یکی از مهمترین طرح های توسعه و صیانت از منابع طبیعی در مناطق محروم روستایی دانست و گفت: این طرح در سطح جهان در قالب مشارکت مردمی بعنوان یکی از بهترین طرح ها شناخته شده و منافع مهمی برای مردم و منابع طبیعی به دنبال دارد.

وی توسعه و حفظ ویژگی های روستاها به ویژه در مناطق محروم  را هدف این طرح برشمرد و افزود: مشارکت روستانشینان در محیط زندگی و کسب و کار محور این طرح است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین تصریح کرد: وجود آب، زمین کار و دام از ویژگی های روستا است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال های گذشته هویت روستا ها دچار تغییر شده است اظهار کرد: در سالیان اخیر موضوع توسعه روستاها بر پایه الگوهای شهری بیشتر مورد توجه قرار گرفته در حالی که هویت روستا با شهر متفاوت است.

حیدریان در ادامه بیان کرد: برخی مناطق روستایی استان از نعمت آب محرومند و فرزندان روستایی پس از چندین سال به شهرها مهاجرت می کنند، جدول کشی و رنگ امیزی جداول، خیابان کشی و مسائلی از این قبیل از فرعیات است و نباید در روستاها در اولویت باشد.

وی تثبیت هویت و پایداری روستا را از اهداف طرح توانمندسازی جوامع روستای عنوان کرد و گفت: گروه های تسهیل گر با ورود به روستاها مردم را نسبت به طرح توجیه کرده و مشکلاتشان را احصا می کنند سپس با مشارکت روستاییان و استفاده از ظرفیت های بومی با تاسیس صندوق های محلی با همکاری دبیرخانه مرکزی این طرح که اداره کل منابع طبیعی استان است در جهت رفع مشکلات اقدام خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از شناسایی 4 نقطه در استان برای این طرح خبر داد و افزود: منطقه قهاب رستاق دامغان، طرود شاهرود، منطقه خارتوران بیارجمند و منطقه فرومد شاهرود جمعا شامل 104 روستا با جمعیتی بالغ بر 21 هزار نفر تحت پوشش طرح توانمندسازی جوامع روستایی قرار گرفتند.

حیدریان با بیان اینکه تاکنون این طرح در 19 روستا عملیاتی شده است اظهار کرد: تاسیس 10 صندوق روستایی از جکله اقدامات صورت گرفته در این حوزه است که تاکنون 120 میلیون تومان اعتبار بدون هزینه های پروژه های ملی و استانی هزینه شده که موجب دلگرمی روستاییان و ایجاد اشتغال وامتیازات دیگر در مناطق روستایی شده است.

وی با اشاره به طرح های ملی بیابان زدایی و آبخیزداری در استان سمنان بیان کرد: 16 پروژه آبخیزداری با اعتبار30 میلیارد ریال و 21 پروژه بیابان زدایی با اعتبار 28 میلیارد ریال در سطح استان در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از رشد قاچاق چوب تاغ در استان سمنان خبر داد و گفت: به دلیل کیفیت بالای ذغال تاغ این درخت مورد تعرض سودجویان قرار می گیرد که متاسفانه در سال جاری 2/9 تن چوب تاغ قاچاق شده است که البته این بخش اعظم این عدد مربوط به 6 ماهه ابتدایی سال بوده و در 6 ماه دو با اقدامات پیشگیرانه از میزان آن کاسته شده است.

حیدریان با اشاره به اجرای طرح همیار طبیعت در استان سمنان بیان کرد: این طرح از سال 93 اغاز شد که در آن سال برای 1824 دانش آموز و درسال 94 تعداد 520 کارت صادر شد. در سال 95 نیز برای 20 هزار دانش آموز هدف گذاری شد که تا کنون 13 هزار کارت صادر و مابقی نیز تا پایان فروردین صادر می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها