با توجه به حجم اقدامات انجام شده:

«کشت گیاهان دارویی» مهترین اقدام اقتصاد مقاومتی در اشکذر

در سند چشم انداز شهرستان اشکذر برنامه هایی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرایی شده است که از کشت گیاهان دارویی می توان به عنوان برنامه شاخص آن اشاره کرد.
کد خبر: ۸۸۳۴۰۰۲
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اشکذر، مقام معظم رهبری در آغازین دقایق نوروز 95 شعار سال را با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گذاری نمودند و آنرا، راه و جاده‌ی مستقیم و روشنی برشمردند که جامعه به آن احتیاج دارد. در سند چشم انداز شهرستان اشکذر برنامه هایی در همین راستا اجرایی شده است که از کشت گیاهان دارویی می توان به عنوان برنامه شاخص آن اشاره کرد.

متکی بودن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و تاثیرپذیری درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، آسیب پذیری اقتصاد کشور را سبب شده است. در این میان محصولات جنگلی، مرتعی و گیاهان دارویی و صنعتی علاوه برنقش خاصی که در اقتصاد داخلی دارند، می‌توانند تاثیر بسزایی در صادرات غیرنفتی داشته باشند.

ویژگی‌های اقلیمی، برخورداری از ۳۰۰‌روز آفتابی در سال و اختلاف دمای مناسب میان سردترین و گرم‌ترین نقطه در استان زمینه رشد و نمو گیاهان وحشی و دارویی را در استان فراهم کرده است.

خوشبختانه با روی آوردن دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته به استفاده از فراورده‌های گیاهی و مصرف روزافزون آن در جهان، چه در صنعت داروسازی و چه در صنایع غذایی و آرایشی- بهداشتی و با توجه به تنوع آب و هوایی کشور و امکان رویش بیشتر گیاهان در آن، فرصتی طلایی نصیب کشورمان شده که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرده وحضور خود را در بازارهای جهانی بیش از پیش افزایش دهیم.

http://nasimesadegh.ir/documents/4342752/0/04-231-1.jpg?t=1488314231665

66 هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان یزد

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان را 66 هکتار با متوسط عملکرد 1276 کیلوگرم در هر هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به برنامه 10 ساله سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان باید در سال 1404 به 560 هکتار افزایش یابد.

«محمدرضا ابراهیمی» با بیان این‌که توسعه کشت 12 گونه گیاه دارویی از سوی کمیته فنی گیاهان دارویی استان تأیید شده است، گفت: بسترسازی برای توسعه صادرات فراورده های گیاهان دارویی، دستیابی به قوانین پویا و کارآمد در حوزه گیاهان دارویی، شناخت ظرفیت های گیاهان دارویی و طب ایرانی در تولید فراورده های دامی و مواد غذایی سالم از اهداف کوتاه مدت سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه کاشت گیاهان دارویی است.

وی افزود: ارتقای سطح آموزش و کشت، افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در استان اهداف پایان برنامه محسوب می‌شوند.

ابراهیمی در مورد محدودیت‌های کاشت و توسعه گیاهان دارویی در استان اظهار کرد: با وجود اهمیت بسیار بالای کشت و کار این گیاهان در کشور، متاسفانه هنوز کشت و کار آنها افزایش پیدا نکرده است و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند، گیاهان دارویی مورد نیاز خود را از طبیعت برداشت کنند.

وی ادامه داد: دلیل آن را می‌توان راحت و کم‌هزینه بودن برداشت از عرصه‌های طبیعی و درآمدزایی بدون سرمایه‌گذاری برای برخی از افراد بومی دانست.

http://nasimesadegh.ir/documents/4342752/0/09-64-1.jpg?t=1488314231664

کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف انرژی رویکرد اصلی بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی

فرماندار اشکذر در گفت وگو با خبرنگار نسیم صادق، با تاکید بر اهمیت نقش جهاد کشاورزی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: باید با همکاری جهاد کشاورزی به افزایش ضریب خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم.

«محمد علی شاه حسینی» فرماندار اشکذر اقتصاد مقاومتی را اقتصادی درون زا با استفاده از ظرفیت های بومی و محلی عنوان کرد و گفت: با بهره گیری از توان داخلی به ویژه در بخش کشاورزی می توان وابستگی های خود را در این زمینه کاهش داد.

وی کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف انرژی را رویکرد اصلی بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: تولید محصولات کم آبخواه راه حلی مناسب برای کاهش هزینه های جاری در بخش کشاورزی است که در این بین باید به سالم بودن تولیدات از لحاظ مسائل زیست محیطی توجهات لازم صورت گیرد.

وی تغییر الگوی کشت به گیاهان دارویی در منطقه را با توجه به کم آبی موجود ضروری دانست و گفت: روی آوردن به کشت گیاهان کم آبخواه می تواند در کاهش هزینه ها موثر واقع شود که کشت گیاهان دارویی با توجه به نیاز منطقه می تواند آینده خوبی را برای شهرستان اشکذر رقم بزند.

http://nasimesadegh.ir/documents/4342752/0/14-22-1.jpg?t=1488314231663

تدریس رشته گیاهان دارویی در دانشگاه علم و هنر اشکذر

رئیس دانشگاه علم وهنر اشکذر در گفت وگو با خبرنگار نسیم صادق، از ایجاد رشته گیاهان دارویی در مقطع کارشناسی ارشد دراین دانشگاه خبر داد.

«دکتر محسن سعیدمنش» رئیس دانشگاه علم وهنر اشکذر با اعلام این خبر گفت: با توجه به ایجاد مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی در اشکذر و نیاز بومی این منطقه به ایجاد چنین رشته هایی، رشته گیاهان دارویی در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه ایجاد شد.

وی با بیان اینکه کشاورزی محور استقلال کشورمان محسوب می‌شود، افزود: از این رو برای تحقق اهداف کشور در زمینه خودکفایی در تولید محصولات زراعی و باغی نیاز است تا تحقیقات در این زمینه در کشورمان فراگیر شود.

گفتنی است اولین مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی در اشکذر از ماه گذشته با همکاری جهاد دانشگاهی آغاز به فعالیت کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار