مرتضی مرتضوی کاخکی با بیان اینکه ربوی بودن بانکداری، بحران های زیادی را در کشور های مختلف ایجاد کرده است افزود: برخی از غربی ها هم بحران های اقتصادی و مالی در کشورشان را به ماهیت ربوی ارتباط می دهند.
کد خبر: ۸۸۳۴۰۰۷
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۲
بانکداری ربوی در کشورهای غربی هم بحران های اقتصادی زیادی ایجاد کرد

مرتضی مرتضوی کاخکی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره اینکه بانک ها به علت ربوی بودن معاملات دچار زیادن دهی شده اند اظهار داشت: برای مشاهده اثرات اخروی بانکداری ربوی قاعدتا باید در آن دنیا منتظر ماند اما اینکه در نظام ربوی هم بانک‌ها دچار مشکلات عدیده ای‌ می شوند نمونه های عینی فراوانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ربوی بودن بانکداری، بحران های زیادی را در کشور های مختلف ایجاد کرده است افزود:  بر اساس نرخ سود و بهره وری ربوی شاهد هستیم که حتی برخی از غربی ها هم بحران های اقتصادی و مالی در کشورشان را به ماهیت ربوی ارتباط می دهند.

وی در ادامه گفت: اینکه با قطعیت و بدون بررسی نمی توان قراردادهای خسارت بارمالی و بانکی در ایران را هم ناشی از ربوی بودن به شمار آورد چراکه این مهم احتیاج به مطالعه دقیق و بررسی جوانب مختلف دارد ولی بحران‌های بانکداری ربوی را اقتصاددانان غربی و غیر مسلمان هم بارها در نظرات‌شان اشاره داشتند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد:  با گسترش نظام سرمایه داری به ویژه صنعت بانکداری به کشورهای اسلامی، دولتمردان، بازرگانان و صنعتگران و صاحبان بانک‌ها با مشکل ممنوعیت ربا مواجه و برای حل آن دست به دامن عالمان دینی می‌شدند. بانک های بدونربا، گرچه از جهت حذف ربا از عملیات بانکی در کشورهای اسلامی مختلف مشتذرکند ولی از جهت قانون و الگوی عملیاتی، متفاوت هستند.

مرتضوی بیان داشت: با وجود این که نظام بانکداری بدون ربا در ایران پس از 30 سال عملکرد هم اکنون به ساختار و ماهیت مشخصی رسیده است که بر اساس بررسی محققان اقتصادی و تاثیر در بخش واقعی اهداف اولیه قانون عملیات بانکی بدون ربا را عملی نکرده است. البته میزان اسلامی بودن بانک‌ها نیز بسیار مکهم است که باید شاخص آن طراحی شود و در مورد آن مطالعات گسترده ای صورت بگیرد.

وی در خاتمه افزود : در مورد ساختار نظام بانکداری اسلامی شبهه هایی در مورد اسلامی بودن آن هست که باید به طور جدی به آن پرداخته شود و بارها برخی از مراجع عظام تقلید هشدارهایی را ارائه کرده که باید مورد توجه مجلس، نظام بانکداری قرار بگیرد.

ارسال نظرات