لغو مجوز طرح "استراتژی برای کودکان و نوجوانان" پس از دو سال اجرا

طرح "استراتژی برای کودکان و نوجوانان" که به همت اندیشکده حکمت عهد در استان مرکزی از سال 93 اجرا شده امسال به بهانه محتوای آموزشی اجرای ان لغو شد.
کد خبر: ۸۸۳۴۰۵۵
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ قرارگاه فرهنگی اقتصاد مقاومتی به همت اندیشکده حکمت عهد در استان مرکزی طبق مطالبه رهبر معظم انقلاب تاسیس و مبادرت به تشکیل اتاق فکر اقتصاد مقاومتی ورزیده در راستای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی کرد.

انديشکده حکمت عهد به عنوان اولین اندیشکده استانی، اقدام به پیادهسازی طرح "حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان" در استان مرکزی کرده است.

استراتژی برای کودکان، گامی در جهت مطالبه مقام معظم رهبری

پیرو تأکیدات مکرر رهبر انقلاب در چندین سال گذشته پیرامون «عادت دادن ذهن کودکان به فهمیدن و تفکر کردن»، «دور شدن از حافظه محوری» و «ضرورت تربیت نسل آینده»، طرح "حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان"، بعد از اجرایی شدن در تهران، با پیگیری‌های اندیشکده حکمت عهد، از سال 1393، در استان مرکزی نیز اجرایی گردید.

استراتژی یعنی دانش تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای حفظ بقاء

امروزه دریایی از اطلاعات وارد ذهن افراد می‌گردد، بدون اینکه به مفید بودن یا نبودن آن فکر شود. کودک در برابر رسانه‌های گوناگونی همچون انیمیشن‌ها، بازی‌ها و... قرار گرفته و انبار مغزش از فلسفه‌ها و تفکراتی که در آنها نهفته است، بدون طبقه‌بندی پُر می‌شود.

اما در مسیر زندگی، پیچ و خم‌ها و گردنه‌های متعددی قرار دارد که باید با اتخاذ تصمیمات درست و سامان یافته برای آنها آماده بود، تا بتوان بسلامت از آنها عبور کرد.

هدف از تشکیل دوره استراتژی برای کودکان، ارتقاء کیفی توان «تصمیم‌سازی» و «تصمیم‌گیری»، «چاره‌سازی» و «سیاست‌گذاری» در نسل آینده است تا در بزنگاهها بتوانند تصمیمگیریهای مناسبی داشته باشند.

قرار نیست اطلاعات بیشتری به کودکان داده شود، بلکه هدف، تجهیز آنان به توان تشخیص امور، جهت تفکیک حق از باطل و سره از ناسره است که با قرار دادن آنها در شرایط و محیط عمل، کمک میشود به ضرورت تصمیمسازی برسند.

افزایش تفکر و سواد رسانه‌ای با استفاده از انیمیشن

در این طرح، جهت آموزش و تمرین تصمیمسازی و تصمیمگیری صحیح در کودکان، از روش اجوتینمنت (تربیت تفریحی) استفاده شده است. در این روش، با بکارگیری توأمان ظرفیت‌های سمعی و بصری آموزهگیران، با بهرهگیری از تصاویر، داستان‌ها، فیلم‌های مستند، انیمیشن‌ها، بازی‌های کامپیوتری و... به ارائه‌ی دروس پرداخته می‌شود که با ساده کردن مباحث فلسفی، حکمی، آیات قرآنی و روایات و ملموس کردن آنها با مباحث فرهنگی و اجتماعی روز، برای آموزه گیران، امکان آشنایی با تفکر استراتژیک فراهم شده است.

جزئیات طرح "حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان"

در چهار نهاد، خانواده‌ها، مساجد و کانون‌های فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش عمومی، و مدارس در حوزه آموزش و پرورش رسمی، بحث استراتژی برای کودکان دنبال می‌شود. این طرح با افق شش ساله، سطح‌بندی گردیده است، به طوری که مباحث در شش دوره متوالی به آموزه‌گیر آموزش داده خواهد شد.

در دانش استراتژی، یک استراتژیست با روی‌کردهای مختلف جامعه‌سازی (راه و روش‌های برخورد یا مواجه شدن) سروکار دارد. از این رو، تدریس به آموزه‌گیرانی که برای نخستین بار در معرض مباحث قرار می‌گیرند و از رویکرد آیت‌مدار آغاز می گردد.

در رویکرد آیت مدار، به عنوان مبحث پایه، هدف دادن جهان بینی الهی به کودکان و تمرین برای تثبیت این نگاه در آموزه گیران است. دومین رویکرد موردنظر، رویکرد تصمیم مدار است که تمرین مناسبی برای درک تصمیم، چگونگی تصمیم سازی و تصمیم گیری و اصول مربوط به آن است.

رویکرد‌های دیگری مانند قدرت‌مدار، امنیت‌مدار، محیط‌مدار، و ... نیز تعریف شده و از جوانب مختلف، مسائل آزمایشی و واقعی مورد بررسی قرار می‌گیرند. به این ترتیب دید همه‌ جانبه‌نگری در کودک و نوجوان تقویت می‌گردد.

دوره "تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان"

اجرای طرح "حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان" مستلزم تربیت مدرسان کارآزموده و مجرب است. از این رو، دوره "تربیت مدرس استراتژی برای کودکان" مبتنی بر رویکردهای اساسی طرح‌ریزی استراتژیک برنامهریزی گردیده است.

تربیت مدرسان، محدود به فراگیری دروس استراتژی برای کودکان نمی‌شود و آن‌ها دروس تخصصی دکترینولوژی و علوم استراتژیک را نیز مستقلاً می‌گذرانند. مدرسان این دوره با آموختن دروس مربوطه و احراز ویژگیهای لازم، جهت تدریس آماده می گردند.

اجرای طرح "حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان" در استان مرکزی

اندیشکده حکمت عهد در سال ۱۳۹۳، اقدام به برگزاری دوره‌ی "تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان" نمود. مدرسین، پس از کسب آمادگی مورد تأیید اندیشکده، تدریس در مکانهای آموزشی مختلف را آغاز کردند. اجرای طرح "استراتژی برای کودکان و نوجوانان" در راستای تربیت کودکان در استان مرکزی، در عرصه رسمی و نهاد آموزش و پرورش، در کنار عرصه عمومی شروع گردید.

در مساجد و کانون‌های فرهنگی، دو گروه دختران و پسران در رده سنی 6 تا 12 سال، هم در فصل تابستان و هم در سال تحصیلی، مخاطب دوره¬های "استراتژی برای کودکان و نوجوانان" هستند. از بارزترین این دوره‌ها در حوزه عمومی، برگزاری طرح مذکور در «مسجد ولایت» واقع در شهرک الغدیر است که بیش از یک‌صد دختر و پسر در رده سنی 6 تا 12 سال، در این دورهها شرکت می کنند و این طرح، با افق بلند مدت، همراه با استقبال خانوادهها و همکاری مسئولین فرهنگی، در حال اجرا است.

در حوزه رسمی، با اخذ مجوز رسمی از طرف سازمان آموزش و پرورش، در برخی از مدارس ابتدایی استان از سال تحصیلی 94-1393، پیاده‌سازی این طرح در پایههای تحصیلی دوم تا ششم ابتدایی، اجرایی گردید.

در سال تحصیلی جاری (سال تحصیلی 96-1395) نیز، این طرح در برخی از مدارس با مساعدت و همکاری مدیران و مربیان محترم، از آبان‌ماه آغاز گردید. بنابراین، میتوان گفت تاکنون هزاران نفر از دانشآموزان دختر و پسر در استان مرکزی با ادبیات طرح "استراتژی برای کودکان و نوجوانان" آشنا گردیدهاند. همچنین همراه با گسترش طرح نیز، دورههای تربیت مدرس در اندیشکده برگزار گردیده است.

لزوم همکاری مسئولین در اجرای طرح

در راستای اجرایی کردن طرح"حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان"، علی‌رغم وجود تمام کمبودها و مشکلات، سعی و کوشش مسئولین اندیشکده و مدرسان بر آن بوده است تا با معرفی هر چه بهتر طرح در استان مرکزی، کلاسهای آموزشی، علاوه بر محیطهای غیررسمی، در محیطهای رسمی نیز برگزار گردند. همان طور که اشاره شد، اجرای طرح مذکور در مراکز رسمی از سال تحصیلی 94-1393 با تدریس در برخی از مدارس ابتدایی استان، آغاز و تا دی ماه امسال نیز ادامه داشت، اما متأسفانه از تاریخ 6/10/1395، توسط مسئولین آموزش و پرورش، از اجرای طرح در مدارس، ممانعت به عمل آمد. 

دلیل لغو مجوز و جلوگیری از اجرای طرح در حوزه رسمی، محتوای آموزشی عنوان گردیده است، این در حالیست که این محتوا در سراسر کشور در حال اجرا بوده و به طور مشخص در سه سال متوالی، پس از صدور مجوز رسمی از طرف سازمان آموزش و پرورش، در استان مرکزی نیز اجرا می‌شده است.

از این رو می توان بیان داشت که با توجه به برگزاری طرح "استراتژی برای کودکان و نوجوانان" در سالهای گذشته، این طرح با تأیید مسئولین محترم در سازمان آموزش و پرورش روبه‌رو بوده است، یعنی محتوای مورد نظر در طرح بررسی شده و پس از ارزیابی، مجوز رسمی از طرف سازمان مذکور صادر گردیده است. بنابراین، مجوز اجرا توسط سازمان آموزش و پرورش صادر و به دستور همین سازمان، بعد از سه سال لغو می گردد، حال آنکه در طی این مدت، محتوای آموزشی دستخوش تغییری نبوده است.

اهمیت استراتژی و به ظهور رسیدن ثمره آن در حیطه عمل، لزوم همراهی عرصه رسمی آموزش و پرورش و مسئولین این امر را دوچندان می کند. امید است با اهتمام بیشتر مسئولین در اجرای این مهم، به دور از بازیکاریهای سیاسی، بتوان به مطالبات رهبر معظم انقلاب جامه عمل پوشاند.

لازم به ذکر است پايگاه اطلاعرسانی کودکان استراتژيست به نشانی www.kids.hekmat-ahd.ir و کانال تلگرامی اندیشکده حکمت عهد به نشانی https://telegram.me/andishkadehhekmateahd به منظور انعکاس فعاليت‌ها و مطالب طرح "حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان" در استان مرکزی، در دسترس علاقهمندان است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات