در نگاهی به اختراعات چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری از مخترعی که جانش را در راه پیدا کردن لاله های میهن نثار کرد تا جلوبندی ساز مبتکر خوروی برقی جالب توجه است.
کد خبر: ۸۸۳۴۱۳۹
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری از مازندران،چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری از ۹ الی ۱۱اسفندماه سال جاری در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گفته مسئول سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری کشور بیش از دو هزار طرح از سراسر کشور به دبیرخانه بسیج علمی ارسال شده است که در نهایت 270 طرح انتخاب و در نمایشگاه عرضه شدند.

براساس این گزارش، در مراسم اختتامیه این جشنواره  از محققان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ودانشگاه آزاد اسلامی، شامل؛ 4 خانه نخبگان، 6 پایگاه بسیج علمی برتر، 8 طرح برتر نمایشگاه، 2 مرکز هدایت و حمایت و همچنین از خانواده‌های شهدای علمی کشور تجلیل شد.

 

 

مخترعی که خونش را در راه پیدا کردن لاله های میهن نثار کرد / جلوبندی سازی که خورو ویژه معلولین ساخت

ویلچر برقی ویژه بیماران ضایعه نخاعی که با زبان حرکت می کند

یکی ازمسئولین سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان کردستان در گفت‌و گو با خبرنگار ما بیان کرد: تیمی ۱۲نفره با ۷ طرح از کردستان در چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری کشور شرکت کردند.

محمد رضا جعفری درباره اختراع ویلچر برقی مناسب برای ضایعات نخاعی گفت: بیمارانی که دچار ضایعه نخاعی شده‌اند می توانند با استفاده از زبان خود این وسیله را کنترل و هدایت کنند.
 در این طرح چهار سنسور تعبیه شده که با قرار دادن آن در جلو دهان بیمار، بدون نیاز به گفتار، ویلچر به حرکت در می‌آید.
از مزیت‌های این ویلچر اتوماتیک بودن ترمز، متحرک بودن صندلی و دسته‌ها، ساده بودن قسمت‌های فنی، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌ها در شب و مجهز بودن به کمربند ایمنی است.

 

مخترعی که خونش را در راه پیدا کردن لاله های میهن نثار کرد / جلوبندی سازی که خورو ویژه معلولین ساخت

ابتکار یک جلوبندی ساز در ساخت خودرو ویژه جانبازان

صلاح عبدی، مخترع خودروی ویژه جانبازان یکی دیگر از مخترعان استان کردستان است که تا کلاس پنجم ابتدایی درس خوانده و۱۶ سال در زمینه  جلوبندی سازی و مکانیکی فعالیت دارد.

وی درباره طرح خودروی ویژه معلولین و جانبازان به خبرنگار ما ،گفت:زمانی که افراد معلول را که توانایی رانندگی کردن نداشتند می‌دیدم به فکر افتادم تا خودرویی ویژه این اشخاص بسازم.

 خودرو ویژه جانبازان و معلولین نسبت به خودروهای دیگر دو قابلیت دارد که زاپاس ریلی و جعبه عقب کاملا برقی آن است و دارای دو محور برقی هست به واسطه یک دقیقه آزاد می‌کند به طوری که در هنگام حضور نداشتن راننده بر روی صندلی، ترمز به صورت خودکار قفل می‌کند.

این خودرو دارای سیستم هشداردهنده است و در هنگام واژگونی خودرو یا در جای ناهموار به راننده هشدار می‌دهد و پس از هشدار متوقف می‌شود.

 

 

مخترعی که خونش را در راه پیدا کردن لاله های میهن نثار کرد / جلوبندی سازی که خورو ویژه معلولین ساخت

ساخت دستگاهی برای افزایش کیفیت تولیدات صنعت داروسازی

حسین حسینی از استان فارس یکی از ۱۰مخترعی است با دستگاه ماکرو ویو رآکتور در جشنواره شرکت کرد؛این دستگاه با استفاده از انرژی ماکرویو کار می‌کند و قابلیت کنترل دما ،توان،دور هم‌زن و میزان حجم مخازن را دارد .

 این دستگاه جدید است که زمان واکنش شیمیایی یا هر فرآیند مورد نظر را کاهش می‌دهد و کیفیت محصولات تولیدی را ارتقا می‌بخشد ودر صنعت داروسازی برای تولید اسانس،عطر و طعم ، ایجاد ترکیبات شیمیایی و کاربرد در تولید نانو ذرات  کاربرد دارد.

 

مخترعی که خونش را در راه پیدا کردن لاله های میهن نثار کرد / جلوبندی سازی که خورو ویژه معلولین ساخت

مخترعی که خونش را در راه پیدا کردن لاله های میهن نثار کرد

مرتضی محمدی به همراه شهید محمد پازوکی از استان سمنان طرحی با عنوان دستگاه استخوان و جسد یاب را در مدت ۳ سال همکاری ساخته‌اند ولی در هنگام آزمایش آن در منطقه طلائیه «جنوب ایران»پازوکی در حین کار با دستگاه  بر اثر انفجار مین به شهادت می‌رسد.

این دستگاه تا شعاع ۵۰۰ متر محل دقیق جسد یا استخوان را تعیین می‌کند و توانایی تشخیص میزان وزن آن تا عمق ۱۴ متر پیش از حفاری را دارد.

در زمان تفحص شهدا اگر عمق آن مشخص باشد، حفاری به جسد آسیب نمی‌رساند،در کنار آن می توان در سازمان هلال‌احمر،صلیب سرخ ،پلیس آگاهی و ..برای پیدا کردن استخوان و جسد از آن استفاده کرد.

محمدی با بیان اینکه دستگاه رد یاب مواد منفجره هم با همکاری شهید پازوکی ساخته شده است،افزود:این دستگاه قابلیت شناسایی انواع مختلف مواد منفجره از جمله تی ان تی با وزن ۱۰۰ گرم به بالا را دارد،اگر مواد منفجره  تافاصله ۶۰۰ الی ۷۰۰ متر در داخل دیوار قرار گرفته باشد هم می‌تواند شناسایی کند.

 

مخترعی که خونش را در راه پیدا کردن لاله های میهن نثار کرد / جلوبندی سازی که خورو ویژه معلولین ساخت

محصولاتی مناسب برای استفاده در مناطق شمالی کشور

مسئول خانه نخبگان استان سمنان با بیان اینکه در کنار دستگاه‌های ساخته شده از سوی شهید پازوکی و همکارش، ۶ محصول کاربردی مدیریت بحران هم در نمایشگاه عرضه کردیم،گفت: ” ضد آب سطوح ” (شیشه، گچ، بتن، سرامیک، سنگ، کارتن و چوب)یکی از این محصولات است.

محمد رضا میرعمادی افزود:"ضد زنگ آهن” هم محصولی بی‌رنگ و مقاوم به حرارت بوده و هزینه تمام شده روی سطح به میزان قابل توجهی پایین آمده است.از این ماده می توان جهت مصارف مختلف مانند کولرهای آبی، آبگرمکن، فلزات مختلف که در محیطِ خورنده هستند،در استان های گیلان و مازندران استفاده کرد.

"ضد بخار شیشه و پاک کننده روغن” که دارای ماندگاری مناسب روی سطوح است ومی توان از آن جهت پاک کردن روغن از روی سطح استفاه کرد؛ مشابه این محصولات در خارج از کشور وجود دارد، وجه تمایز محصولات ما، چندکاره بودن و به صرفه اقتصادی بودن آن‌ها است.

دو محصول دیگر ما مشابه خارجی ندارند، یکی با عنوان  "ماده ضد برچسب ” که با اسپری کردن آن روی سطح تا چندین ماه امکان چسباندن اکثر لیبلها و یا تراکتها بر روی آن وجود ندارد.ویژگی بارز این محصول، قابلیت پوشش دهی بالا در واحد حجم است.

 محصول دیگر "برچسب کَن” است  که جهت کندن آسان لیبل‌ها و تراکت‌های مختلف که بر پایه چسب‌های پایه آب و غیر آب هستند، استفاده می‌شوند.

این دو محصول می‌توانند یکی از دغدغه‌های شهروندان و مسئولین شهرداری‌ها را کاملا از بین برده و تحولی شگرف در زیبایی شهرها ایجاد کند؛این روزها شاهد برچسب‌ها و تراکت‌های  متعددی در سطح شهر ها هستیم که علاوه بر نازیبا کردن معابر باید هزینه‌های کلان برای رفع این معضل صرف کرد.

محلول ضد آب پارچه که سبب می‌شود تا آب و آلودگی‌های محلول در آب به درون الیاف پارچه نفوذ نکند. ویژگی بارز این محصول، مقاومت آن نسبت به شستشو و مقرون به صرفه  بودن آن است.

درحال حاضر محصول مایع ضد آب گچ هم از سوی محققان سمنان تولید شده است که قصد تولید محصول پودری با کارایی مناسب آن‌را داریم.

 

مخترعی که خونش را در راه پیدا کردن لاله های میهن نثار کرد / جلوبندی سازی که خورو ویژه معلولین ساخت

دستگاهی برای محافظت اپراتورهای در معرض اشعه ایکس

حسین اصغری از استان اصفهان دارای طرح نانو است که با دستگاهی برای ساخت آلو مینو نانو متخلخل در چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری شرکت کرد.

این دستگاه در صنایع دارویی،حسگری و آشکار ساز هسته ای کاربرد دارد؛مشابه خارجی آن در کشور آمریکا با قیمت ۷۰۰ دلار به فروش می‌رسد ولی این مخترع با روش ساده قیمت تمام شده آن را در حدود چند ده هزار تومان کرده است.

با توجه به اینکه اپراتور در حوزه پایش محیطی و فردی مکانی که از اشعه ایکس استفاده می‌کنند در معرض تابش اشعه ایکس قرار دارد با این دستگاه امکان تشخیص مقدار دوز اشعه مشخص می‌شود تا صدمه‌ای به اپراتور نرسد.

 

مخترعی که خونش را در راه پیدا کردن لاله های میهن نثار کرد / جلوبندی سازی که خورو ویژه معلولین ساخت

ابتکار مخترع قمی در ساخت دستگاه خدمات شهری ۱۴کاره

امیر محمدزاده از اعضای سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری قم یکی از ۸ مخترع این استان است که با دستگاه خدمات شهری چندکاره که هم زمان ۱۴ فعالیت خدمات شهری را انجام می دهد در چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری شرکت کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های موجود تنها یک خدمت می‌دهند ولی این دستگاه با خدمات بیشتر سبب کاهش هزینه تا یک میلیارد در روستاها می‌شود،افزود:در حال حاضر این دستگاه با هزینه ۲۴ میلیونی ۱۴ مدل کارخدمت از رفت و روب تا آبیاری درختان را انجام می‌دهد.

 چند نمونه از دستگاه  ساخته شده ولی نیاز به بودجه مالی برای ورود به بازار دارد،از مسئولان انتظار همکاری و حمایت داریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها