پلنگ آسیب‌‌دیده رودسر، روز گذشته توانست با استفاده از هر دو پای خود از دیوار جایگاه بالا رفته، به صورت طبیعی به زمین بازگردد
کد خبر: ۸۸۳۴۱۶۳
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج، پلنگ آسیب‌دیده رودسر که چندی پیش مورد عمل جراحی ستون مهره‌ها قرار گرفته بود روز گذشته توانست با استفاده از هر دو پای خود از دیوار جایگاه بالا رفته، به صورت طبیعی به زمین بازگردد و بدین ترتیب جراح معالج و مسئولان محیط زیست را متقاعد کند که برای بازگشت به زیستگاهش مصمم است. اتفاقی که همزمان شدنش با روز جهانی حیات وحش را دوستداران حیات وحش به فال نیک گرفته‌اند با این امید که این اولین تجربه موفق درمان، بازپروری و رهاسازی یک پلنگ آسیب‌دیده، فصل جدیدی در روند درمان گونه‌های ارزشمند حیات وحش کشور بگشاید.

وی ادامه می‌دهد: همانطور که در فیلم هم مشاهده می‌شود این پلنگ با اینکه تنها 22 روز را پس از یک عمل جراحی سنگین پشت سر گذاشته روز گذشته توانست از میله‌های جایگاه بالا رفته و مهم‌تر از آن با چرخشی که فشار قابل ملاحظه‌ای به کمر وارد می‌کند به صورت کاملا طبیعی به زمین بازگردد. این مانور حرکتی نه تنها نشان می‌دهد که ستون مهره‌ها به عمل بسیار خوب جواب داده بلکه حکایت از آن دارد که دردی به حیوان تحمیل نمی‌شود تا او را از انجام این‌گونه حرکت‌ها بازدارد.

فتاحیان با اشاره به اینکه از این پس، پلنگ رودسر نیازمند جایگاهی با مساحت بیشتر خواهد بود یادآورد می‌شود: طی روزهای آینده پس از بازدید مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و انجام هماهنگی‌های لازم، حیوان به جایگاهی با مساحت بیشتر که در مجاورت جایگاه فعلی قرار دارد منتقل خواهد شد و همان روز با توجه به بهبود زخم‌های به جا مانده از تله، درین‌ را که به منظور مدیریت زخم‌های عفونی وارد پوست حیوان کرده بودیم خارج خواهیم کرد تا ترمیم پوست آغاز شود.

این متخصص جراحی دامپزشکی، درباره سرنوشت پلنگ رودسر می‌گوید: با توجه به حرکت‌هایی که طی روزهای گذشته در دوربین ثبت شده، می‌توان نسبت به امکان رهاسازی این حیوان در زیستگاهش بسیار امیدوار بود. اما پیش‌بینی دقیق امکان یک رهاسازی موفقیت‌آمیز را پس از انتقال حیوان به جایگاه بزرگتر، با بررسی حرکت‌های بعدی می‌توان اعلام کرد. باید ببینیم حیوان چقدر در انجام حرکت‌های طبیعی از قبیل پریدن موفق خواهد بود. 

وی با ابراز خرسندی از اولین تجربه‌اش در درمان حیات وحش می‌گوید: این تجربه از یک سو به دلیل نتیجه موفقیت‌آمیز و زودهنگامش برای من بسیار شیرین بود و از سوی دیگر در مقایسه با تجربه‌ درمان حیوانات اهلی، بسیار شگفت‌انگیز. چرا که حیوانات خانگی با اینکه تحت شدیدترین مراقبت‌های صاحبانشان قرار دارند به ندرت طی مدت 6 روز به عمل جراحی جواب می‌دهند، این پلنگ تنها با گذشت 6 روز از عمل جراحی، بهترین واکنش را نشان داد. از طرفی، با وجود اینکه این حیوان به حیات وحش متعلق است اما طی این مدت خودش را به خوبی با شرایط اسارت سازگار و حتی بر خلاف حیوانات خانگی، درین را به خوبی تحمل کرده است.

به گزارش تسنیم، شنبه 17 بهمن به دنبال گزارش‌های تلفنی اهالی روستای سجیدان منطقه سیاهکلرود شهرستان رودسر، یک پلنگ ماده که به دلیل گرفتار شدن در تله گراز مجروح شده و همزمان با بارش سنگین برف به حاشیه این روستا پناه آورده‌ بود توسط مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با استفاده از اسلحه بیهوشی زنده‌گیری و روز بعد به مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان تهران منتفل شد. دوشنبه 18 بهمن دامپزشک مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان ساعاتی پس از ورود حیوان به این مرکز، طی گزارشی، با اشاره به سی‌تی‌اسکن و معاینات انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، ضایعه نخاعی پلنگ رودسر را برگشت‌ناپذیر دانست و یوتانایز (معدوم‌سازی با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی) و برداشت تخمدان‌ها و دیگر نمونه‌های زیستی حیوان را توصیه کرد. اما این پلنگ به درخواست دفتر مدیریت و حفاظت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست روز چهارشنبه 20 بهمن در بیمارستان دامپزشکی فتاحیان مورد عمل جراحی ستون مهره‌ها قرار گرفت و پس از گذشت 7 روز از این عمل جراحی، توانایی راه رفتن را به دست آورد. پلنگ رودسر چهارشنبه 4 اسفند تحت نظر مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و تیم معالج از مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان خارج و به جایگاهی مجهزتر در یک مرکز مجاز نگهداری از حیات وحش انتقال یافت.

ارسال نظرات