رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران، ۱۱ کتاب در زمینه مدیریت ریسک، مدیریت بحران و تاب‌آوری جامعه در مقابل حوادث، منتشر شده توسط انتشارات شناخت زندگی را معرفی و تاکید کرد: در روز روشن باید در تدبیر شب تار باشیم، وگرنه فرصتی برای اقدام موثر وجود نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۸۳۴۲۷۰
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، غلامرضا پورحیدری، رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران، اظهار داشت: در زمان آرامش باید به فکر حوادث بود و در روز روشن باید در تدبیر شب تار باشیم، وگرنه در بحران‌ها که زمان اندک و مکان تنگ است و فرصتی برای اقدام موثر وجود نخواهد داشت و دقیقاً به همین دلیل است که هیاهو بالا می‌گیرد و فرافکنی‌ها آغاز می شود و عمده مطالبی که عنوان می‌شود، با اصول و منطق مدیریت ریسک و مدیریت بحران تطبیق ندارد.

وی ادامه داد: بارها گفته شده است که درصد بالایی از اهداف مدیریت ریسک و مدیریت بحران با هزینه کم اما توجه مستمر قابل تحقق است که همانا فرهنگ‌سازی در این زمینه است؛ استقرار سامانه مدیریت ریسک و مدیریت بحران یک فرهنگ است؛ البته فرهنگ‌سازی راهکارهای مختلف توجیهی، تبلیغی و نیز تحکمی و التزامی دارد که هر کدام جای خود را دارد.

پورحیدری، تاکید کرد: قبل از هرگونه اقدامی، شناخت درست و مفهومی و نه صرفاً واژه‌ای و کلامی از مدیریت خطر و ریسک و نیز مدیریت حوادث و بحران‌ها، ضرورت دارد.

این استاد دانشگاه بقیه الله(عج) در پاسخ به این سوال که انجمن مدیریت بحران در تبیین مفاهیم مدیریت ریسک و مدیریت بحران چه اقدام اساسی انجام داده است، گفت: اقدامات مختلفی در این جهت صورت گرفته است، اما تاکید بر تولید کتب جامع و قابل ارجاع و استناد از طرفی و استمرار دسترسی به این کتب از طرف دیگر اقدامات اساسی انجمن بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، انتشارات شناخت زندگی با همکاری انجمن علمی مدیریت بحران ایران، کتب کم‌نظیر و بعضاً منحصر به فردی در این زمینه را عرضه کرده است، برخی از این کتاب‌ها را به اختصار معرفی کرد:

1- درسنامه مدیریت جامع بحران

این کتاب به ابعاد مختلف مدیریت بحران اعم از پیشگیری و کاهش آثار، آمادگی برای پاسخ و نیز نحوۀ پاسخ به حوادث و بحران‌ها و بازگرداندن جامعه به روال عادی پرداخته و چگونگی ایجاد جوامع تاب‌آور در برابر حوادث و بحران‌ها را تشریح می‌کند.

2-برنامه‌ریزی بحران
این کتاب به تشریح فرایند برنامه‌ریزی در امر مدیریت بحران پرداخته و نحوه مشارکت ذینفعان در تدوین برنامه‌ها را مشخص نموده است؛ بهره‌برداری از این کتاب در تمامی حوزه‌های برنامه‌ریزی و مدیریتی بسیار کمک کننده خواهد بود.

3-اقدامات رفع آلودگی، امدادی و درمانی در بحرانهای ناشی از مواد زیان‌آور

این کتاب، راهنمایی جامع و مانع در خصوص راههای شناسایی، اقدامات رفع آلودگی، کمک¬های اولیه، درمان پایه، درمان پیشرفته و اقدامات پاراکلینیکی در مواجهه با مواد زیان‌آور بوده و بهره‌برداری از آن در تمامی مراکز امدادی و درمانی خصوصاً پایگاه¬های اورژانس و آتش‌نشانی موجب ارتقاء آمادگی و پاسخ در برابر مخاطرات ناشی از مواد خطرناک خواهدشد.

4-راهنمای برنامه‌ریزی بحران در مجتمع‌ها

در این کتاب نحوه تشکیل تیم مدیریت بحران در مجتمع‌های گوناگون و نیز رصد و شناسایی مخاطرات و همچنین راه‌های آمادگی و پاسخ به حوادث و بحران‌های مختلف به صورت کاملاً کاربردی و عملیاتی بیان شده است.

5-رویکردی زبان شناختی به ادبیات مدیریت بحران

این کتاب درآمدی بر واژه شناسی مدیریت بحران بوده و لغات مطرح مرتبط را به‌طور ریشه‌ای بررسی و تبیین می‌کند.

6- تاب‌آوری بحران: الزامی ملی

تأکید این کتاب براین نکته است که کشور باید توان و تاب‌آوری لازم در برابر حوادث و بحران‌ها را بدست آورد و فرآیند ارتقاء تاب‌آوری، گرچه مشارکت همه اقشار را طلب می‌کند، اما بدون ایجاد ساختار حاکمیتی متناسب، به شرایط مطلوب نخواهد انجامید؛ در این کتاب، قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور نیز به تفصیل مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و قانون مناسب کشور نیز پیشنهاد شده است.

7- اصول ایمنی و سلامت در محیط کار

بهره‌برداری از این کتاب که استاندارد HSE است، در پیشگیری از سوانح محیط کار و بیماری‌های ناشی از کار، بسیارکمک‌کننده است؛ این کتاب مانند کتاب کمک¬های اولیه در محیط خانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

8- راهنمای مدیران امنیتی، حفاظتی و حراستی و ایمنی در بحران

این کتاب راهنمای مناسبی برای تمامی مدیران حوزه های مختلف امنیتی و ایمنی در سازمانها، شرکت‌ها و  موسسات دولتی و خصوصی است که وظیفه حفاظت از میراث فرهنگی، محیط زیست، منابع طبیعی، مجموعه های صنعتی و مراکز اداری و تجاری را برعهده دارد.

9- کمک‌های اولیه در درگیری‌های مسلحانه و سایر موقعیت‌های خشونت‌بار

این کتاب برای امدادگرانی که در جنگ‌ها، درگیری‌های مسلحانه و موقعیت‌های خشونت‌بار گوناگون چه در عرصه‌های بین‌المللی و چه در درگیری‌های احتمالی داخلی و ناآرامی‌های مدنی برای نجات جان انسان‌ها و ارائه کمک به مجروحان و آسیب‌دیدگان تلاش می‌کنند، این امکان را فراهم می‌کند که ضمن حفاظت از خود و سایر امدادگران، بیشترین کمک را برای بیشترین تعداد از مجروحین و آسیب‌دیدگان فراهم کنند.

10-شبیهسازی بحران

این کتاب نحوۀ تدوین سند نظام جامع مدیریت بحران در سازمان‌ها و مجموعه‌های گوناگون با بهره‌گیری از فرآیند آینده پژوهی و سناریونویسی را عرضه می¬نماید؛ در این کتاب همچنین به اصول پدافند غیرعامل و کاربرد آنها برای پایداری و تاب‌آوری در مقابل حوادث گوناگون نیز پرداخته شده است.

11- سند ماندگار: گزیده فعالیت‌های انجمن علمی مدیریت بحران ایران (دوره اول)

این کتاب ضمن در اختیار گذاشتن مطالب علمی مفید و موثر در موضوع مدیریت بحران و انعکاس بخشی از  فعالیت‌های انجام شده در دوره اول انجمن، راهنمای بی بدیلی در تاسیس، راه‌اندازی و راهبری انجمن‌ها و تشکل‌های علمی و اجرائی در سطح ملی و بین المللی است.

 

بنابراین، جدیدترین، معتبرترین و روان‌ترین کتابها در زمینه مدیریت ریسک، مدیریت بحران و تاب‌آوری جامعه در مقابل حوادث را انتشارات شناخت زندگی تامین می‌کند.

ارسال نظرات