امام جمعه اردبیل در جمع دانشجویان؛
نماینده ولی فقیه در استان در جمع دانشجویان با بیان اینکه کار اصلی زن، پرورش نسل صالح است،گفت: هر کس بخواهد قدرت روحی و شرافت خود را بسنجد، به فرزندانش نگاه کند.
کد خبر: ۸۸۳۴۳۳۴
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل ازابصار خبر، جلسه درس اخلاق آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با دانشجویان در مسجد امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان در ابتدای سخنان خود به اهمیت درخت کاری در محیط دانشگاهی پرداخت و گفت: درخت نماد آباداني و مظهر زندگي است که باعث صفا و پاكي طبيعت می شود.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به بیان ویژگی ها و خصوصیات بارز حضرت زهرا(س)و امام علی(ع) پرداخت و گفت:اگر امام علی(ع) در نبود کَفّی برای حضرت زهرا(س) در عالم پیدا نمی شد.

وی با بیان اینکه خطبه های امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)مثل هم است، خاطر نشان کرد: خطبه پیامبر اسلام با هردو آنها متفاوت است.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به نقل قول های ابن ابی الحدید اشاره کرد و گفت: او معتقد است همچنان که در قرآن کریم سجده واجب برای مردم قرار داده شده است، خطبه های حضرت علی(ع) نیز برای فصحا دارای سجده است.

وی خاطر نشان کرد: امام علی(ع) با آن همه فصاحت و بلاغت حتی یکبار نیز در زمان پیامبر اکرم(ص) خطبه نخواند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اسم از آسمان نازل می شود و همه دارای اسم هستند گفت: بعضی ها در محضر خداوند بدون اسم حاضر خواهند شد که این ها همان مشرکان هستند.

آیت الله عاملی اسامی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نزد خداوند متعال را یادآور شد و گفت: خداوند متعال امام علی را صَفّی خدا خواند.

وی با بیان اینکه علی (ع) را خدا انتخاب کرد ولی مردم تبعیت نکردند ؛ خاطر نشان کرد: آنهای که از اوامر الهی پیروی نکنند سرانجام خوبی نخواهند داشت.

نماینده ولی فقیه در در ادامه سخنان خود به منابع اهل سنت در خصوص حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) و حضرت زهرا (س) در همه چیز کَفّ هم هستند.

وی از فضیلت این بزرگواران بعنوان عجیب ترین کفَ نام برد و گفت: اگر حضرت زهرا(س) غضب کند، انگار خداوند متعال غضب کرده است. بطوریکه اراده حضرت زهرا(س) منشا حق است.

استاد حوزه و دانشگاه معانی عصمت را خاطر نشان کرد و گفت: هر کس از اوامر الهی پیروی کند و امر به معروف و نهی از منکر را بجای آورد بطوریکه موجبات رضایت خداوند متعال را فراهم کند به مرتبه ای از مقام معصومیت دست خواهد یافت.

عاملی در ادامه سخنان خود از پیامبر، کتاب و ترازو بعنوان میزان نام برد و گفت: همانطور که از سلمان فارسی بعنوان میزان الاعمال نام برده شد است، اگر ما نیز خودمان را تکان بدهیم و اوامر الهی را درست بجای بیاوریم، می توانیم در ردیفی از میزان ها قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه اگر علی (ع) در آن دوران یک کلمه دروغ می گفت، نهروان، صفین و کربلا اتفاق نمی افتاد و امام حسین (ع) و یارانش نیز به شهادت نمی رسیدند، خاطر نشان کرد؛ آستانه راست گویی آنقدر بالا است که به خاطر آن هزینه های بسیار ارزشمندی پرداخت شده است.

نماینده ولی فقیه در استان ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را یادآور شد و گفت: پیامبر اسلام(ص) پس از ازدواج امام علی(ع) با حضرت زهرا(س) با ورود به خانه آنها، وظایف زن و شوهر را تقسیم بندی کرد.

وی تصریح کرد؛ بر اساس روایات موجود در این تقسیم بندی، کار داماد بیرون منزل و کسب رزق و روزی حلال است و امورات داخلی زندگی نیز برعهده زن خانه گذاشته شده است.

عاملی زندگی امروزی جامعه را یادآور شد و گفت: در جامعه کنونی ما دو جور خانم است، خانم های که بیرون از منزل به کار مشغول هستند و بعد از 80 سال وقتی به گذشته بر می گردند و زندگی را مرور می کنند چیزی جز پول،ماشین و آهن پاره نصیب آنها نشده است ولی زن خانه دار بعد از عمری مجاهدت و تربیت فرزندان صالح، تاریخ ملتی را مدیون خود کرده است.

وی با بیان اینکه کار کردن زن بد نیست اما اولویت اول او نیست، گفت: کار اصلی زن پرورش نسل صالح است.

امام جمعه اردبیل مادران شاغل را از برون سپاری فرزندان خود (مهد کودک) نهی کرد و گفت: فرزند قدرت روحی و شرف شما است.

عاملی با بیان اینکه 3 چیز توانایی شکستن تمدن را دارند، ازتربیت فرزند صالح بعنوان یکی از عوامل تمدن شکن نام برد و گفت: هر کس بخواهد قدرت روحی و شرافت خود را بسنجد، به فرزندانش نگاه کند.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنان خود خضوع پیامبر اسلام در برابر حضرت زهرا (س) را یادور شد و گفت: پیامبر اسلام خود بر دستان با نوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س)بوسه زده است و این خود عنوان بزرگی برای یک زن است.

وی از دانشجویان خواست تا با قرار دادن سیره عملی و رفتاری امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بعنوان الگوی زندگی خود، در هر دو جهان عاقبت بخیر شوند.


 


 

ارسال نظرات