یکی از راه های درآمد زایی پرورش درخت و بهره بردن از محصولات آن است که به علت آب و هوا ی خشک اردکان کاشت درخت به انواع خاصی محدود شده و درخت خرما یکی از بهترین نوع درخت برای سرمایه گزاری است که کمتر کسی به آن توجه داشته است.
کد خبر: ۸۸۳۴۴۲۷
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از اردکان گویا، یکی از راه های درامد زایی پرورش درخت و بهره بردن از محصولات آن است که در اردکان به علت آب و هوا ی خشک کاشت درخت به انواع خاصی محدود می شود. درخت خرما با سازگاری بالایی که دارد یکی از بهترین نوع درخت برای سرمایه گزاری در اردکان است که کمتر کسی به آن توجه داشته است.

در کوچه های تنگ صدرآباد اردکان وجود خانه ای با دیوار های گلی و درختان نخل نظر رهگذران را به خود جلب می کند درختانی که به یاری پیرمردی اردکانی توانسه اند سبز بمانند و منبع درآمدی برای این فرد باشند.

علی اصغر رحیمی معلم بازنشسته آموزش و پرورش اردکان و کشاورز و پرورش دهنده درخت نخل در اردکان در مصاحبه با اردکان گویا گفت: این خانه و باغ از پدرم به ارث رسیده است و من تمام تلاش خود را کرده ام که آن را حفظ و درختان را استوار نگه دارم.

این پرورش دهنده درخت نخل گفت: من از دوران کودکی به پرورش درخت علاقه ی زیادی داشتم و حال با کاشت درخت خرما صاحب 60 نفر نخل خرما هستم. من این علاقه را از دوره ی سربازی به دست آوردم چرا که در سیستان و بلوچستان خدمت می کردم و هر بار بادیدن نخلستان های آنجا آرزو می کردم که این نخلستان را در اردکان بنا کنم که به یاری خدا موفق شدم.

وی در توصیف نخلستان خود می گوید: درخت خرما درختی همیشه سبز، راست قامت، بسیار آرامش بخش و همچون چتری بر گرمای کویر هستند.نخل برخلاف دیگر درختان برگ ریزان نمی کند وهمیشه تازگی و شکوه خود را دارند و میوه ای پر ثمر و با ماندگاری بالا به ما می بخشد و نسبت به محصولات دیگر بازدهی و درآمد زايی بالایی دارد.

رحیمی از خاصیت های دیگر درخت خرما گفت: این درخت هیچ چیز بیهوده ای ندارد، برگ آن خوراک گوسفند و برای هنرهای جارو بافی، سبد بافی وحصیر بافی کاربرد فراوان دارد.

دبیر بازشسته ادامه داد: علاقه ام به درخت خرما هر روز بیشتر از قبل می شود و در راه فرهنگ سازی کاشت خرما هر ساله نهال هایی پرورش و بصورت یادگار به کسانی که دوستدار این درخت باشند هدیه می دهم.

وی در خصوص درآمد این محصول گفت: با اینکه محصول زیادی دارم اما بیشتر محصولاتم را به صورت یادبود به اقوام و آشنایان و بخش اعظمی از آن را به بیماران مراکز توانبخشی شهرستان و سرای سالمندان و نیازمندانی که می شناسم هدیه می دهم و حتی خوشه هایی جهت صدقه و غذای پرندگان بر روی درخت باقی می گذارم و از این کار خود راضی هستم و خداوند را شاکرم که به مالم برکت می دهد و می توانم با باقی مانده محصولاتم برای خود پس اندازی داشته باشم.

مرد کشاورز اظهار داشت: محصولاتم بیشتر از خرماهای پیارم، کبکاب، رطب مضافتی، خرمای زیتونی، خرمای مردا سنگ (خاصیو) و خدشکن است.

رحیمی روی آوردن کشاورزان به کاش درخت خرما در فضای اطراف جوی های کشاورزی را کاری تحسین بر انگیز خواند و افزود: همسایه ام را به کاشت درخت خرما ترغیب کرده ام و حال همسایه ام بعد از گذشت 12 سال 25 نفر نخل خرما دارد که اکثرا از نژاد خرمای کیکاب و مرداسنگ است.

به سراغ همسایه علی اصغر رحیمی رفتیم تا نظر وی را در خصوص کاشت درخت خرما جویا شویم.

عباس شاکر در خصوص کاشت درخت خرما در اردکان گفت: کاشت درخت خرما به صرفه تر از انار است و بازدهی و درآمد زایی چشمگیری دارد. خانواده ها حتی می توانند در کمترین فضا و در باغچه های خانه نخل بکارند و درآمد زایی کنند.

وی گفت: هر درخت بالغ می تواند 300 تا 350 کیلو محصول داشته باشد و از خوبی این درخت می توان به این اشاره کرد که کمتر آفتی به آن می زند و نیاز به مراقبت کمتری نسبت به دیگر درختان دارد.

پیرمرد اردکانی افزود: در زمان برداشت محصول علاوه بر خودم همسر وفرزندانم نیز مشغول به برداشت می شوند و محصول راچیده و وارد بازار می کنیم که بعلت دست چین کردن محصول و طعم خوشمزه آن که کاملا ارگانیک است مشتریانی از تهران، تبریز، اصفهان، کرمان، یزد و مهریز داریم.

وی با بیان این که در فصل برداشت روزانه 100 تا 150 کیلو خرما برداشت می کند گفت: بهترین گزینه برای کاشت درخت در اردکان در حال حاضر، کاشت نخل است چرا که آفت به آن نمی زند و درختی آرام و همیشه سبز و پر بار است.

شاکر ادامه داد: علاوه بر خرما، سرکه خرما و شیره خرما نیز تولید می کنیم که بازار فروش بسیار خوبی دارد.

عباس شاکر در پایان از مسئولین خواست تا فضایی برای نگه داری پیاز برخی از نژاد های خرما که در فضای عادی ماندگاری کمی دارند، فراهم کنند.

ارسال نظرات