مازندران در رتبه نخست تخلفات ساختمانی کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: مازندران رتبه نخست تخلفات ساختمانی در کشور را دارد.
کد خبر: ۸۸۳۴۶۰۴
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران،  مهران فرصت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان در سال 74 تدوین و در سال 75 عملیاتی شد، اظهار کرد: این مقررات 22مبحث دارد که 3 مبحث جدید در حوزه های ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری به آن اضافه می شود.

فرصت گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان این توانایی را ندارد که تمامی مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان را اجرایی کند و نیازمند همراهی دولتی است.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال اجرای شعار ساخت مهندسی ساختمان هستیم باید مقبولیت عمومی را به وجود آوریم، اظهار کرد: شاهد کاهش رعایت مقررات ملی ساختمان توسط بهره برداران هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران تصریح کرد: در اجرای مباحث 19، 21 و 22 مقررات ملی ساختمان علاوه بر کیفی سازی ساختمان، شاهد عدم بیکاری شاغلان صنعت ساختمان خواهیم بود.

فرصت تمرکز هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران را بر اجرای درست مباحث مقررات ملی ساختمان دانست و تاکید کرد: وقتی قانون نظام مهندسی ساختمان در سال 74 تصویب می شود و شرط ایجاد سازمان استانی را وجود 50 مهندس در نظر می گیرند، این نشان می دهد چنین قانونی برای سال 95 با 32 هزار مهندس دارای نقص های زیادی خواهد بود.

وی افزود: این قانون نمی تواند جامعیت کاملی داشته باشد و ضعف های قانونی در اجرای مقررات ملی ساختمان امری بدیهی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران بومی سازی مقررات ساختمان را در حد یک شعار دانست و تاکید کرد: قبلا پژوهشی با موضوع آسیب شناسی ساخت و ساز معاصر مازندران توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان انجام شد اما به پیشنهاد های ما در حوزه بومی سازی شدن مقررات ملی ساختمان توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه مازندران رتبه اول را در تخلفات ساخت ساختمان دارد ، اظهار کرد: نفع ساخت و ساز به جیب مرجع صادرکننده پروانه و بهره بردار می رود اما کمترین منفعت با بیشترین مسئولیت نصیب مهندس ناظر می شود.

فرصت افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران نقش اجرایی ندارد و نمی تواند سیاست گذار ساخت و ساز، بافت شهری و بافت فرسوده باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: ما فقط می توانیم با نهادهای متولی همکاری داشته باشیم اما در نظارت مستمر و آموزش اعضای خود بیشترین فعالیت و دغدغه را داریم.

وی با بیان اینکه در مازندران ساخت و سازهای ساختمان به صورت جزیره ای انجام می شود، اظهار کرد: ساری در رده "ج" شهری است از این رو در زمان ساخت یک ساختمان باید 7 مرتبه مورد نظارت و بازدید قرار گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار