مشاور انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان عنوان کرد
دزفولی گفت: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این راستا با استفاده از سازمان‌های مسئول در صدد است، تا نشانی را تهیه کند که بر روی محصولاتی که از مواد تراریخته استفاده نمی‌شود، برچسب مخصوص نصب شود.
کد خبر: ۸۸۳۵۰۵۳
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مرتضی دزفولی مشاور انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان با بیان اینکه انجمن مذکور تنها انجمن حامی حمایت از حقوق 80 میلیون مصرف‌کننده ایرانی است، گفت: این انجمن مردم‌نهاد، غیر دولتی و غیر انتفاعی است.

 

وی افزود: این سازمان فاقد هرگونه امکانات مالی است و برای آگاهی‌بخشیدن به مصرف‌کنندگان، ارائه الگوی مصرف صحیح و نظارت جزء اهداف آن است.

 

دزفولی بیان داشت: انجمن مذکور از طریق کانال تلگرام و انتشار هفته‌نامه با مصرف‌کنندگان در ارتباط است و اعتراضات مصرف‌کنندگان را نسبت به کالاهای موجود در بازار از طریق این 2 کانال دریافت و پیگیری می‌کند.

 

مشاور انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان با بیان اینکه با پیگیری اعتراضات و رصد بازار، نتایج حاصله را به سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان تعزیرات انتقال می‌دهیم و انجمن اقدام اجرایی انجام نمی‌دهد.

 

وی با بیان اینکه علیرغم پیگیری‌های انجمن برای بازدید از کارخانه‌های خودروسازی در پی اعتراضات مردمی هیچ گونه پاسخی دریافت نکرده‌ایم، گفت: انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان در موارد مختلف از جمله تولیدات  آب‌معدنی، مواد کنسروی، مواد گوشتی و غیره شکایت‌هایی را از سوی مردم داشته و به پیگیری آنها پرداخته است.

 

دزفولی همچنین در رابطه با عرضه محصولات تراریخته اظهار داشت: اگر در کالای خوراکی تا یک درصد از مواد تراریخته استفاده شود، نصب برچسب تراریخته بر روی آن کالا الزامی نیست، اما بیشتر از آن باید به اطلاع مصرف کننده برسد.

 

وی گفت: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این راستا با استفاده از سازمان‌های مسئول در صدد است، تا نشانی را تهیه کند که بر روی محصولاتی که از مواد تراریخته استفاده نمی‌شود، برچسب مخصوص نصب شود تا مصرف‌کننده در هنگام انتخاب کالا بتواند محصول تراریخته و غیر تراریخته را تشخیص دهد.

 

وی بیان داشت: چنین برنامه‌هایی را برای محصولات ارگانیک هم در نظر داریم.

 

مسیح انصاری رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه انجمن‌های مردم‌نهاد از سوی دولت در سایر کشورها بودجه دریافت می‌کنند، گفت: این در حالیست که تنها انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان کاملاً به صورت مستقل و بدون هیچ بودجه دولتی در ایران فعالیت می‌کند.

 

وی گفت: درج قیمت، خدمات در مطب‌ها و مراکز درمانی بر طبق بند 5 ماده قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و 65 قانون نظام صنفی است، گفت: این در حالی است که 90 درصد از واحدهای درمانی قیمت خدمات خود را درج نمی‌کنند. 

 

انصاری بیان داشت: بررسی‌ انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان نشان داده که حتی برخی از کالاهای موجود در بازار 50 درصد بیش از قیمت واقعی به مصرف کننده عرضه می‌شوند.

 

وی همچنین گفت: در کشورهای توسعه یافته بر برچسبی که روی نوتلا نصب می‌شود، نشان می‌دهد که روغن مصرفی در این کالا روغن پالم است، اما در کشور ما بر روی برچسب آن روغن گیاهی قید شده است.

 

انصاری با تاکید بر اینکه حقوق مصرف کننده در جامعه ما مغفول مانده است، بیان داشت: در حالی که نمک برای سلامتی مضر است، در کشور ما 2 یا 3 برابر حد مجاز آن مصرف می‌شود و حتی بر روی برخی از نمک‌هایی که در بازار عرضه می‌شود مشاهده می‌شود که برای ترغیب مصرف آن نوشته شده «جلوگیری از افزایش فشار خون» و یا اینکه نوشته می‌شود «مصرف نمک برای بدن خوب است».

 

وی افزود: اگر بر روی کالایی عنوان می‌شود که در آن از روغن گیاهی استفاده شده حتماً نوع روغن گیاهی که در آن به کار برده شده، باید ذکر شود، چرا که ممکن است روغن گیاهی مصرف شده در آن محصول روغن پالم باشد که برای سلامتی مضر است.

ارسال نظرات