مراسم بزرگداشت بیست و دومین سالگرد شهید وحدت ملی افغانستان، عبدالعلی مزاری در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۸۳۵۴۴۹
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، مراسم بزرگداشت شهید مزاری روز چهار شنبه ۱۸ اسفندماه از ساعت ۱۴ الی ۱۷:۳۰ در سالن الغدیر دانشگاه خوارزمی در کرج برگزار می‌شود.
 
مراسم بزرگداشت شهید مزاری در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود

در این مراسم که به همت انجمن دانشجویان افغانستانی دانشگاه خوارزمی برنامه‌ریزی شده است، مقرر است دکتر سردار محمد رحیمی معاون وزیر معارف افغانستان و تنی چند از مقامات سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران حضور یابند.

گفتنی است شهید «عبدالعلی مزاری» (۱۳۲۶ - ۱۳۷۳)، رهبر بزرگ مجاهدین افغانستان و پایه‌گذار حزب وحدت در دهه هفتاد توانست نقش مهمی را در احیای وحدت در افغانستان ایفا کند.

 مزاری  یکی از چهره‌های سیاسی معاصر  افغانستان است که در سال ۱۳۶۸ با تشکیل ائتلافی از احزاب سیاسی هزاره در بامیان، برای اولین بار هزاره‌ها را در قالب حزب وحدت اسلامی افغانستان، وارد مناسبات سیاسی در افغانستان کرد. او در سال ۱۳۵۱ وارد ایران شد و به تحصیل در حوزه علمیه قم پرداخت.

وی را می‌توان از جمله مبارزان بدون مرز شمرد که حتی در انقلاب اسلامی به خاطر مبارزه با رژیم شاهنشاهی ایران توسط ساواک دستگیر و زندانی و شکنجه شد.

 مزاری سال ۱۳۶۸ به افغانستان بازگشت. او ۲۲ اسفند ۱۳۷۳ همراه با برخی از یارانش به طرز مشکوکی کشته شد. برخی گروه طالبان را مسئول این رخداد می‌دانند.

این مبارز شهید را شهید راه وحدت نامیده‌اند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها