گزارش «بسیج» از همایش کاربردهای نوین حوزه فناوری اطلاعات/ 1

یگانه: گام بلند ایران برای کنترل امنیت تلگرام برداشته شد

یگانه در نخستین همایش کاربردهای نوین حوزه IT گفت: متاسفانه در کشور ایران در خصوص شبکه های نرم افزاری و اینترنتی ضعیف عمل کرده اند.
کد خبر: ۸۸۳۵۵۰۵
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، مهندس حسن یگانه، متخصص شبکه در نخستین همایش کاربردهای نوین حوزه IT گفت: متاسفانه در کشور ایران در خصوص شبکه های نرم افزاری و اینترنتی ضعیف عمل کرده اند.

ما در این سازمان سعی و تلاش می کنیم تا این خلا از جامعه را پر کنیم وبرای رسیدن به هدف نهایی، هم در زمینه شبکه ای و هم در زمینه مخابراتی متخصصی می خواهیم که در هر دو حوزه اطلاعات و معلومات کافی داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما در بحث های امنیتی در خصوص فضای مجازی با مشکلات زیادی روبرو هستیم. به عنوان مثال برخی ها تصور می کنند نرم افزاری مانند تلگرام که این روزها به عنوان بحث داغ جامعه مطرح می شود، سرورها و تمام تجهیزاتش خارجی است و توسط کاربران خارجی کنترل می شود؛ یعنی نمی توان با آوردن این برنامه به داخل کشور بحث های امنیتی را اعمال کرد.

یگانه عنوان کرد: درحال حاضر با وجود استقبالی که از این برنامه ها و اپلیکیشن ها در کشور می شود فعالیت خاصی نمی توان انجام داد و برای حل این بحران اجتماعی باید برنامه ای جامع و کامل مانند تلگرام و دیگر اپلیکیشن های مجازی ساخته شود تا توسط اپراتور های داخل تحت نظارت قرار بگیرد.

وی افزود: تجهیزات شبکه ای در گذشته برای ما یک جعبه سیاهی(black box) بود که نمی توانستیم از درون آن اطلاعات را استخراج کنیم.اما امروز توانستیم این جعبه را که به اصطلاح open box است اطلاعاتش را استخراج کنیم.همچنین مدیریت شبکه در گذشته به گونه ای بود که دستورهایش توسط سرورهای مختلف صادر می شد؛ اما امروز توانستیم کنترل شبکه ای را از هر نقطه ای طبق داده هایی که سرورهای داخلی ارسال می کنند اداره کنیم.

یگانه تصریح کرد: فناوری sdn که یک نرم افزار شبکه ای کامپیوتری است که به عنوان یک دستگاه کنترلی استفاده می شود.به عنوان مثال شرکت گوگل ادعا دارد که تمام سنتر دیتاهای خود را با فناوری sdn پوشش می دهد.

وی عنوان کرد: متأسفانه در ایران در خصوص این فناوری حرفی برای گفتن نداریم اما آینده خوبی را برای این فناوری نوین پیش بینی می کنیم.

یگانه افزود: اینکه این فناوری یا فناوری های دیگری که ما از آنها در کشور به عنوان نرم افزارهای کنترلی استفاده می کنیم بحث های هزینه ای و مالی خود را به همراه دارد و جای این سوال وجود دارد که آیا این پروژه برای کشور ما ضررده است یا بسیار سودمند است..

وی افزود: فناوری sdn یک فناوری ای است که هنوز ایران در این رابطه با دنیا فرسنگ ها فاصله دارد چرا که این فناوری یک اپلیکیشن نویسی یا برنامه نویسی ای است که نیاز متخصص برنامه نویس شبکه ای یا به اصطلاح جاوا نویس شبکه ای است.

گفتنی است متخصصی که هم در زمینه مخابراتی و هم شبکه ای تبهر داشته باشد در ایران جامعه آماری تقریبا صفری دارد.اما با یک برنامه ریزی کامل و جامع از 6 ماه تا یک سال ایران هم می تواند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد و به عنوان یک ایده پرداز جزء کشورهای طراز اول باشد؛ بر همین اساس اگر سریع عمل نکنیم و کارشناسان ما تلاش لازم را انجام ندهند در چند سال ِآینده ایران بازهم مصرف کننده خواهد بود و باید هزینه کند.

یگانه خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان بخش اصلی کار خود را در پروژه راه اندازی فناوری sdn قرار داده اند که هم می تواند اشتغال زایی انجام دهد و هم می توان ایران را در جایگاهی بگذارد که شرایط رقابت را با شرکت های خارجی داشته باشد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار