دکتر ملکوتی فر درخصوص تاأثیر روحیه بسیجی بر عملکرد دیپلمات ها با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: دیپلماسی کشور باید بسیجی شود.
کد خبر: ۸۸۳۵۶۰۶
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، دکتر ملکوتی فر از کاندیدای مجلس دهم شورای اسلامی درخصوص تاأثیر روحیه بسیجی بر عملکرد دیپلمات ها با اشاره به  قسمتی از بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) گفت:بسیج با قدرت دیپلماسی عمومی عامل ضد ضربه می شود. پس دیپلماسی کشور باید بسیجی شود. متن مصاحبه اختصاصی دکتر ملکوتی فر، دیپلمات بسیجی برگزیده به شرح زیر است:

نظر شما به عنوان دیپلمات بسیجی نمونه در خصوص تأثیر روحیه بسیجی بر عملکرد دیپلمات ها چیست؟

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در این خصوص بیاناتی دارند که خیلی رسا مطلب را تشریح کرده اند از جمله در دل نظام اسلامی باید یک نیروی دفاعی قادر، بیدار، مستحکم و آماده به کار همیشه وجود داشته باشد. که این همان روحیه بسیجی داشتن است."ایشان در این خصوص استثنا قائل نمی شوند"

وی گفت: ارتش، سپاه، دستگاه های دولتی، انتظامی، حتی یگان های بسیج و دقیقاً اشاره می فرمایند "دستگاه دیپلماسی کشور" می توانند این روحیه را داشته باشند. در ادامه گفت: اگر چنین شد پیروزی حتمی و سریع است.

آنچه بنده از سخنان ایشان برداشت می کنم، دستگاه دیپلماسی کشور را توجه می دهند به اینکه در شرایط فعلی منطقه و جهان اگر می خواهد نقش تأثیر گذاری را به عنوان الگو ایفا کند، چگونه باید عمل کند. در واقع هدایت مردم انقلابی و ضد استکبار جهانی، یک وظیفه سرنوشت ساز در منطقه است که بنده تصور می کنم جز با روحیه بسیجی در بخش دیپلماسی کشور نمی توان به آن دست یافت، یعنی اگر شما دارای روحیه انقلابی و بسیجی بودید، روحیه ضد استکباری هم خواهید داشت.

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بیانات دیگری هم دارند که به درک بهتر موضوع کمک می کندمانند اینکه . بسیج با قدرت دیپلماسی عمومی عامل ضد ضربه می شود. پس دیپلماسی کشور باید بسیجی شود. بسیج در هر زمینه ای که مورد نیاز انقلاب بوده، وارد شده و انجام وظیفه کرده است. امروز به هوشمندی، ابتکار عمل، برخورد مبتکرانه در دیپلماسی کشور نیاز است، که جز با روحیه انقلابی گری که همان روحیه بسیجی جوان مبتکر پیشرو و دارای اعتماد به نفس است رخ نمی دهد.

این بیان خیلی صریح، جالب و روشنگر است که اگر شما می خواهید که در مسیر انقلاب در هر زمینه ای که مورد نیاز انقلاب است وارد شوید و انجام وظیفه کنید، این یک هوشمندی، ابتکار عمل و برخورد مبتکرانه نیاز دارد که ایشان می فرمایند : من همین را بسیجی بودن می نامم.

یعنی روحیه بسیجی و انقلابی است که اینگونه عمل می کند.

نظر شما در خصوص تحولات منطقه به ویژه عراق و سوریه چیست؟

من در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم که تصور می کنم حائز اهمیت باشد.

اولین مسئله، بحث رژیم آل سعود است، یعنی به اعتقاد من این مهم است که بدانیم چرا عربستان دست به اقدامات بحران زا در منطقه می زند.

به نظر بنده آل سعود موجودیت خود در منطقه را منوط به حضور بیگانگان در منطقه می داند. بر اساس این نگاه عربستان احساس می کند اگر روزی ابر قدرت ها از منطقه خارج شوند دیگر عربستانی با این حاکمیت وجود نخواهد داشت. به همین دلیل عربستان باید به ابرقدرت ها و کشور های خارج از منطقه ثابت کند که منطقه همواره دچار بحران است ولازم است که آنها کماکان در منطقه حضور داشته باشند. در این میان مسئله کشورهایی مانند سوریه، یمن، عراق مطرح می شود که مشاهده می کنید چگونه عربستان در آنها بحران آفرینی می کند. این نکته قابل توجه است که اگر مسئله سوریه یمن و عراق برای ما از اهمیت برخوردار است، برای عربستان حکم مرگ و زندگی را دارد. این کشور از تمام ظرفیت های خود در منطقه برای ادامه این شرایط استفاده کرده تا جایی که هزینه مالی سنگینی را بر خود تحمیل کرده است و در اکثر زمینه ها دچار شکست شده است. عربستان هم به لحاظ تئوریک هم به لحاظ عملی یک دولت شکست خورده است.

مسئله دوم، رژیم صهیونیستی است، اولویت اول سیاست خارجی امریکا و برخی کشورهای منطقه امنیت رژیم صهیونیستی است. برای اینکه کشورهای منطقه تمام توان خود را صرف خود یا مسائلی غیر از رژیم صهیونیستی بکنند، باید این بحران ها ایجاد شود. که متأسفانه تا حدودی هم موفق بوده اند. به گونه ای که درحال حاضر توان بسیار بالای حزب الله برای مقابله با رژیم صهیونیستی، صرف نبرد در سوریه علیه داعش و دیگر تروریست ها می شود.

مسئله سوم، که با مسئله دوم بی ارتباط نیست، تلاش استکبار برای خلق یک اسرائیل جدید در منطقه است که دقیقاً همان طرح کردستان می باشد. همچنین برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و درگیر کردن مسلمانان با یک بحران جدید، این مسئله را بوجود آوردند. تمام کشورهای درگیر در بحران سوریه مانند"ایران" "ترکیه" "سوریه" "عراق"، درگیر این موضوع خواهند بود. اگر طرح کردستان پیاده شود این کشورها را درگیر می کند. برای اینکه بتوانند این مسئله را اجرا کنند نیاز به یک بحران فراگیر در منطقه دارند. شما می بینید برخی مناطقی از سوریه که توسط کردها آزاد می شود دیگر نقطه ای از کردستان محسوب می شود و بحث بازگشت این مناطق به دولت سوریه مطرح نمی شود. البته کشورهای قدرتمند منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران و ترکیه مطمعناً اجازه این چنین اتفاقی را نمی دهند.

مشکل بزرگ دشمنان سوریه، حمایت های همه جانبه ایران از دولت و مردم سوریه است و همچنین حمایت ایران از محور مقاومت است که غرب را به شدت دچار مشکل کرده است.

مسئله آخر، نقش رسانه ها و تکفیری ها در این بحران است. حجم مطالبی را که العربیه، الجزیره در این مورد منتشر می کنند یا تعداد کشته هایی که اعلام می کنند بسیار گسترده است. این هجمه تخریب و تکثیر اخبار دروغ علیه یک دولت شاید در طول تاریخ معاصر کم نظیر باشد. نقش تکفیری ها در سوریه بسیار حائز اهمیت است، که چه جنایاتی در این کشور انجـام دادند. البته نفـوذ تکفیری ها در سـوریه به چنـدین سـال پیش بازمی گردد که با کم توجهی برخی مسئولین در سوریه باعث شد بتوانند در میان مردم سوریه رخنه کنند و تفکرات تکفیری را در آنجا گسترش دهند. در نهایت این بحران بسیار ریشه دار است و با توجه به مطالبی که بیان شد قرار نیست به سادگی پایان یابد. به نظر بنده ریشه ها و اثرات این موضوع تا مدت ها در منطقه باقی خواهد ماند.

 


ارسال نظرات