بارها پیام حضرت امام خمینی (ره) را به مناسبت فقدان این فقیه مطالعه کردم انگار خلاء ایثار و مجاهدت های ایشان را فقط آن امام فرزانه درک کرده بودند که فرمودند"ما از برکات وجودش محروم شدیم".
کد خبر: ۸۸۳۵۶۳۴
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
خبرگزاری بسیج_حسین مذنب: امروز هفدهم اسفندماه مصادف با سی و ششمین سالروز شهادت مجاهد نستوه حضرت آیت الله ربانی شیرازی است.

شاید اگر امروز این عالم فقیه و مجاهد بصیر بودند، رهبر معظم انقلاب کمتر ندای این عمار سر می دادند و خلأ وجودی ایشان با جمله امام عزیز امروزه بیشتر محسوس می باشد که فرمودند: "او در مقابل باطل و باطل ها ایستاد و از خود نرمش نشان نداد."


پدرم نقل می کنند که یکی از آخرین تهدیدهای منافقین به ایشان بعد از چند بار ترور نافرجام، این بود که«آنچنان تو را می کشیم که اسمی از تو نماند»و متاسفانه باید گفت بخاطر سهل انگاری عده ای از مسئولان به اهدافشان رسیدند و این نام در زمین گم شد و چندان که باید و شاید به سیره این مجاهد نستوه در جامعه پرداخته نشد. بارها از هر فرصتی که پیش آمد استفاده کردم و با بزرگان انقلاب اسلامی درباره احیاء نام آن شهید صحبت کردم و علی رغم استقبال این بزرگواران ولی اتفاق خاصی نیافتاد.


بارها پیام حضرت امام خمینی (ره) را به مناسبت فقدان این فقیه مطالعه کردم، هر جمله آن پیامی جداگانه است و انگار خلاء ایثار و مجاهدت های ایشان را فقط آن امام فرزانه درک کرده بودند که فرمودند"ما از برکات وجودش محروم شدیم". شهید ربانی شیرازی زحمات فراوانی برای به ثمر نشستن خون شهیدان و پیروزی انقلاب اسلامی ایران متحمل شدند و مزد خود که همان شهادت بود را نیز دریافت کرد.

شخصیت بزرگ سیاسی انقلاب که به اذعان همه بزرگان و نخبگان اگر رکن اصلی انقلاب پس از حضرت امام خمینی (ره) نبوده باشد، یقینا جزء ارکان اصلی انقلاب اسلامی بوده است و متاسفانه امروز نه تنها نسل سوم و چهارم ایشان را نمی شناسند بلکه برای یادآوری نسل دوم هم باید آدرس بدهیم.



برای آشنایی مخاطبان و خوانندگان این سطور لازم دیدم شمایی کلی از زندگی نامه و فعالیت ها و تالیفات این شهید عزیر را در این جا ذکر کنم:

*متولد سوم شعبان 1301 شمسی (1340 قمری) در شیراز

*کسب درجه اجتهاد با حضور در درس آیت الله العظمى بروجردی و مراجع ثلاث (سید محمد تقی خوانساری، سید صدرالدین صدر و سید محمد حجت کوه کمره ای)

*اجازه روایت از آیات عظام شیخ محمدکاظم شیرازی، سید عبدالله بلادی و آقا بزرگ تهرانی

*تالیفات:

تصحیح کتاب وسائل الشيعه و تعلیق بر آن
تصحیح کتاب بحارالأنوار و تعلیق بر آن
قضاءالحقوق فی ترجمه الصدوق
حرکت طبیعی از دو دیدگاه
ولایت فقیه
سلاسل الصوفیه

* مبارزات سیاسی:

صدور و اجرای حکم قتل حبیب نجار رهبر فرقه ضاله بهاییت در شرق استان فارس در شهر سروستان سال1328
صدور و اجرای حکم قتل ابوالقاسم کیخانی رهبر فرقه ضاله بهاییت در استان اصفهان در شهر فریدن سال 1330
تاسیس انجمن سری یازده نفره در سال 1343
(تشکیلات و سازماندهی طلاب و روحانیون انقلابی با همکاری آقایان امام خامنه ای، منتظری، هاشمی رفسنجانی، قدوسی، آذری قمی، مصباح یزدی و ...، تنظیم اساسنامه و ریاست چند دوره آن)
پیشنهاد طرح مرجعیت امام خمینی ره بعد از رحلت آیت الله العظمى بروجردی
12 بار دستگیری و زندانی شدن توسط ساواک و اعمال شدیدترین شکنجه ها
چندین بار تبعید به شهرستان های مختلف
عضو شورای برنامه ریزی سفر حضرت امام ره به ایران

*پس از انقلاب اسلامی:

نماینده حضرت امام خمینی ره در استان فارس
نماینده ویژه حضرت امام خمینی ره برای حل مشکلات و جنگ های داخلی در مناطق کردستان، آذربایجان و فارس
عضو فعال مجلس خبرگان قانون اساسی
عضو فقیه شورای نگهبان
عضو فعال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

*شهادت:

ایشان پس از انقلاب اسلامی چندین بار مورد سوء قصد منافقین قرار گرفتند
در هفدهم اسفندماه 1360 که برای حضور در جلسه شورای نگهبان عازم تهران بودند، در مسیر شیراز - تهران خودرو ایشان مورد سوء قصد قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسیدند.
 


*پیام حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت ایشان

بسم الله الرحمن الرحیم
إنا للَّه و إنا إلیه راجعون
با کمال تأسف رحلت غم‌انگیز جناب حجت الاسلام والمسلمین، مجاهد عزیز، آقای ربانی شیرازی را به اسلام و اولیای معظم اسلام، بویژه حضرت بقیة الله - أرواحنا فداه - و به ملت شریف و حوزه‌های علمیه و اهالی محترم فارس و بازماندگان این فقید سعید تسلیت عرض می‌کنم. در طول تاریخ، مدعیان فضیلت و مجاهدت و شجاعت و تعهد به حق و دین بسیار بوده‌اند و هستند؛ لکن صاحبان فضایل و مجاهده و تعهد به حق و حقیقت در اقلیتند، و تنها در سختیها و گرفتاریها و حقگوییها در مقابل قدرتهای شیطانی است که مدعیان لافزن از متعهدان بی‌سرو صدا و خالصان فداکار از مغشوشان ریاکار متمایز می‌شوند. مرحوم مجاهد، سعید ارزشمند، ربانی شیرازی، که اکنون در جوار حق آرمیده و ما از برکات وجودش محروم شدیم از این اقلیت بود. او در طول زندگانی شرافتمندانه خود، چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، در مقابل باطل و باطلها ایستاد و از خود نرمش نشان نداد. او در حبسها و زجرها و ناملایمات با قامت راستِ انسانهای متعهد ایستادگی کرد و تسلیم نشد. او - که خدایش رحمت کند و به جوار قرب حضرتش بپذیرد - با روحی ملایم در مقابل دوستان و مؤمنان و مقاوم در برابر دشمنان خلق به لقاء الله پیوست؛ و ما عقب ماندگان که احتیاج به این مردان حق داریم از آن کمال و جمال محرومیم. از خداوند متعال توفیق خدمت برای همگان، و سعادت و صبر در این مصیبت برای دوستان و بازماندگان ایشان را خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی
18 اسفند1360
 
 به امید روزی که همه ابعاد شخصیتی ایشان برای آیندگان تبیین شود.
ارسال نظرات