برخی از جوانان نیری با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی توانسته است با طرح تولید قارچ و پرورش بلدرچین علاوه بر تامین نیاز شهرستان، زمینه اشتغال جوانان بیکار منطقه را فراهم کنند.
کد خبر: ۸۸۳۵۹۹۴
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر به نقل ازنیریمیز، بیکاری در شهرستان نیر به ویژه جوانان اکنون به مهمترین دغدغه خانواده ها و جوانان تبدیل شده به طوری که فارغ التحصیلان دانشگاهی که اکنون در زمره پرتعدادترین جویندگان کار به شمار می روند، در انتظار بهبود فضای کسب و کار با هدف دستیابی به شغل مناسب هستند.

تردیدی نیست، تحصیلات دانشگاهی لازم است اما کافی نیست زیرا بسیاری از مشاغل کشور می تواند با کسب مهارتی کوتاه مدت به انجام برسد و ضرورتی ندارد که فرد به دانشگاه برود تا بتواند یک فرصت شغلی مطلوب برای خود بیابد.

متاسفانه بخش وسیعی از جویندگان کار در آرزوی یافتن کار در دستگاهها و نهادهای دولتی هستند تا سهمی از درآمدهای نفتی را صاحب شوند غافل از آنکه بازار کار ایران نیاز به برقکار، لوله کش، تراشکار، جوشکار، مکانیک، تعمیرکار وسایل خانگی، خیاط و در نهایت تکنسین ماهر در بخش های مختلف دارد و نیاز نیست که همه به دانشگاه بروند این در حالی است که حتی اگر افراد جویای کار قادر به یافتن شغل اداری نیز شوند با توجه به بالا بودن نرخ تورم و هزینه های بالای زندگی قادر نخواهند بود آن گونه که باید زندگی خود را تامین کنند.

بی شک با توجه به محدودیت های استخدام در کل کشور و به تبع شهرستان نیر، جوانان و افراد جویای کار باید قید کارهای اداری و پشت میز نشینی را بزنند و با به کارگیری ایده های نو و با ایجاد تعاونی های کوچک علاوه بر تامین هزینه های زندگی، برای سایر بیکاران نیز اشتغال زایی کنند.

البته این نکته قابل فهم است که کارآفرینی و اشتغال زایی و به نوعی خود اشتغال در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد اما در خود نیر نمونه هایی از کارآفرینی های موفق وجود دارد که جوانان جویای کار با مراجعه به آنها و درخواست راهنمایی و مشاوره می توانند قدم در این راه پر نشیب بگذارند.

تعدادی از جوانان شهرستان نیر با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی و ایجاد کارگاه پرورش قارچ گلخانه ای و پرورش بلدرچین علاوه بر تامین هزینه های زندگی خود برای تعدادی نیز ایجاد شغل و درآمد کرده است.

توجه به ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی در روستاها کمک می کند از سویی حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی است از این رو باید از روشی تولید را توسعه و رونق داد که کمترین میزان وابستگی به نقدینگی را ایجاد و در سریع‌ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد.

سرهنگ حسن دهقانی، فرمانده سپاه ناحیه نیر با اشاره به برنامه های متنوع بسیج سازندگی در بحث اقتصاد مقاومتی گفت: پرورش قارچ، آبزیان،صنایع دستی، کشت گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل و صنایع تبدیلی از مهمترین برنامه های اقتصاد مقاومتی سپاه و بسیج سازندگی نیر محسوب می شوند.


فرمانده سپاه ناحیه نیر با اشاره به اختصاص 16 میلیارد ریال اعتبار برای طرح های اقتصاد مقاومتی در این شهرستان گفت: متقاضیان بسیجی می توانند با ارائه طرح های خود از این تسهیلات استفاده کنند.



وی خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی فرهنگ خوداتکایی و خودباوری را در بین مردم برای ماندگاری مردم در روستا‌ها نشر می‌دهد.



دهقانی افزود: طرح های اجرایی بسیج سازندگی با هدف حمایت و توسعه تولید محلی و اشتغالزایی، تشویق مردم در تولید محصولات خانگی و خودکفایی خانوارهای روستایی توسط بسیج سازندگی حوزه مقاومت نیر در حال اجراء است.

.

ارسال نظرات