استاد دانشگاه در همایش وارثان کوثر شهرکرد؛
دکتر سید مهدی طباطبایی، بزرگ ترین هدف دشمنان را تضعیف بنیان خانواده و شکستن مقام زن در خانواده، معلم در نظام آموزشی و ارزشها در جامعه دانست.
کد خبر: ۸۸۳۶۱۰۱
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ همایش وارثان کوثر و تجلیل از اسوه های صبر و مقاومت، عصر سه شنبه 17 اسفندماه،‌ با سخنرانی دکتر سید مهدی طباطبایی(استاد دانشگاه دعوت شده از مشهد مقدس) پیرامون تحکیم بنیان خانواده و تربیت اسلامی فرزندان، ‌اجرای سرود توسط گروه سرود لاله های زینبی، پخش کلیپ و اهدای لوح سپاس به مادران و همسران شهدا، در سالن اجتماعات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

دکتر سید مهدی طباطبایی در این همایش ارجحیت مادر از نظر خداوند در قرآن را تشریح کرد و گفت: خداوند متعال در 6جای قرآن کریم فرموده اند که پدر و مادر خود نیکی کنید؛ ولی در سوره احقاف بلافاصله مادر را جدا کرده و حساب ویژه ای برایش باز نموده و خواستار نیکی بیشتر به مادر شده است.

استاد دانشگاه، افزود: 9ماه دوره بارداری، دو سال شیردهی به کودک، یک عمر حمایت از فرزند، نشان از صبر، بردباری و فداکاری یک مادر در زندگی دارد.

وی، ادامه داد: امام حسن عسگری علیه السلام فرموده اند که ما امامان حجت خدا بر بندگان هستیم و حجت خدا بر ما، وجود مقدس مادر است.

طباطبایی، با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام، تصریح کرد: اگر محبت ما اهلبیت در دل هرکس از شما افتاد، مادرش را زیاد دعا کند؛ زیرا مادرش انسان پاکدامنی بوده است.

وی، با بیان اینکه حریمی بالاتر از خانواده نیست، گفت: بزرگ ترین حرم که خداوند برای یک زن قرار داده است، حریم خانواده می باشد.

استاد دانشگاه،‌خاطرنشان کرد: مادر و همسر خوب، مهم ترین کار و رسالتش این است که از حریم خانواده صیانت کند.

دکتر طباطبایی با بیان اینکه، مادران شهدا با اهدای دسته گلهایشان کار بزرگی را انجام دادند، گفت: مهم ترین رسالت یک زن، تربیت صحیح فرزندبر اساس آموزه های دینی و قرآنی است.

وی، اصالت را از آن مادر دانست و افزود: امروز بزرگ ترین هدف دشمنان ، تضعیف بنیان خانواده است و به دنبال شکستن زن در خانواده، معلم در نظام آموزشی و ارزشها در جامعه هستند.

استاد دانشگاه،‌با اشاره به ویژگی های چهارگانه یک مادر بر اساس حروف تشکیل دهنده کلمه "مادر"، تأکید کرد: "میم" در کلمه مادر نشانه محبت است. محبت مادر از طریق پوست نیز به فرزند منتقل می شود. لذا سفارش می شود همواره کودک را در آغوش بگیرد؛ در حالی که غربی ها برای مقابله با محبت مادری نیز آغوش مصنوعی برای پدران درست کرده اند.

دکتر طباطبایی، گفت: مادر نباید تا 4 سالگی کودک را از خود جدا کند. ایجاد اتاق کودک از بدو تولد کار درستی نیست و ریشه در فرهنگ غرب دارد. علم پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی این قاعده را رد کرده اند.

وی، افزود: بیماری های اضطرابی و جنسی نتیجه این رفتارها و جداکردن زودهنگام کودکان از مادران است. مادر کانون و منبع محبت است.

استاد دانشگاه، "الف" در کلمه مادر را نشانه امنیت دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد امنیت دومین وظیفه مادر است. انسان همه امنیت درونی و روانی خود را از مادر می گیرد. دامن مادر بهترین پناهگاه فرزندان در روزهای سخت زندگی است.

دکتر طباطبایی، حرف دال در کلمه مادر را به مفهوم دلبستگی تعبیر کرد و گفت: پدر کانون عاطفه در خانواده نیست و فقط وجود مادر است که مانند مغناطیسی همه را دور هم جمع می کند. دلبستگی خانواده به خاطر وجود یک مادر ارزشمند است.

وی، حرف "ر" در کلمه مادر را ویژگی رِحامت مادر دانست و افزود: قانون رِحامت را خدا فقط به خاطر رَحِم مادر به وی اعطا کرده است؛ چون هرچه در این دنیا از نسب وجود دارد به خاطر حضور مادر است و به خاطر رَحِم مادر می باشد. خداوند در قرآن تنها این ویژگی را به مادران داده و صله رحم (پیوند خویشاوندی) همان قانون رحامت است.

دکتر طباطبایی، یادآور شد: شهدا از دامن مادران فداکار، مهربان و باگذشت پرورش یافته و قهرمانان این مرز و بوم نام گرفتند.

این استاد دعوت شده از مشهد مقدس، تصریح کرد: نقش محوری یک زن، سلامت اوست؛ زیرا سلامت زن مساوی با سلامت جامعه است. اولین جوانه های سلامت از وجود مادر شکل می گیرد و اگر مادر سالم باشد، فرزندان سالم بدنیا آورده و رشد می دهد.

وی، با تأکید بر ضرورت نشاط و شادابی مادر و نقش آن در سلامتش، به تشریح برخی از نشانه های افسردگی و راهکارهای علمی رفع آن پرداخت.

دکتر طباطبایی، افزود: بی تفاوتی نسبت به محیط پیرامون، از دست دادن قدرت تصمیم گیری، ناامیدی نسبت به آینده، گوشه گیری و انزواطلبی،‌تغییر ناگهانی در اشتها، کاهش شدید میل جنسی، اختلال در شروع خواب، از دست دادن تمرکز و توجه، گریه های بی دلیل، میل به خودکشی، از نشانه های بروز افسردگی است که اگر 6نشانه در فردی وجود داشته باشد به این بیماری مبتلا شده است.

وی، روش های درمان افسردگی بدون استفاده از دارو را نیز توضیح داد و گفت: استحمام با آب نمک(هفته دو نوبت 15دقیقه)،‌زمین گذاشتن سر بصورت سجده در هر روز چند نوبت، قرار دادن آهن ربا در دست راست در فرصت های موجود(بویژه افرادی که طپش قلب و اضطراب دارند)،‌عدم جلوگیری از عطسه، سرفه و آبریزش بینی در 48ساعت اول بیماریها، استفاده از ویتامین های گروه B، از راههای درمان افسردگی بدون استفاده از دارود می باشند.

دکتر طباطبایی، پاشیدن گلاب روی بالشت قبل از خواب،‌استفاده از رنگهای زرد یا قرمز در اتاقها،‌پرهیز از تنهایی،‌خلوت،‌و محیط های تاریک برای بیماران افسرده،‌ افزایش روابط عاطفی در خانواده و عشق و محبت و دلبستگی در اطرافیان را از دیگر راههای سلامت برشمرد.

گفتنی است:‌در این همایش از اسوه های صبر و مقاومت و مادران و همسران تعدادی از شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

ارسال نظرات