خبرهای داغ:
ادیب‌یزدی:

تصرف موقوفات خلاف شرع است

استاد حوزه علمیه قم گفت: تصرف موقوفات در دین مبین اسلام خلاف شرع بوده و درآمد حاصل از این بخش حرام است.
کد خبر: ۸۸۳۶۲۰۷
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی ادیب‌یزدی درباره حکم شرعی تصرف موقوفات اظهار کرد: نخست باید وقف را درست معنا کرد؛ وقف نوعی صدقه جاریه و از سنت‌های دین مبین اسلام است.

وی تصریح کرد: در آیات و روایات بسیار به امر وقف و توجه به آن از سوی خداوند متعال در قرآن کریم و پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) در روایات و احادیث توصیه و سفارش شده است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) نیز خود واقف بودند و در این راستا تلاش‌های بسیاری را انجام دادند.

ادیب‌یزدی با تأکید بر اینکه نظریه‌های فقهی حضرات علما در طول تاریخ در بحث وقف وجود داشته است، تصریح کرد: کتاب «الوقف» از دقیق‌ترین کتاب‌های حقوقی بوده که از ناحیه علمای شیعه تألیف و موارد پیرامون وقف در آن به شکل دقیقی ذکر شده است.

وی با اشاره به وقف به‌عنوان حسنه‌ای جاری اضافه کرد: وقتی واقف نحوه صرف عواید موقوفه را تعیین می‌کند، عدم توجه به نیت واقف حرام و خلاف شرع است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر واقف بخواهد عواید موقوفه صرف عزاداری امام حسین (ع) شود، نمی‌توان این عواید را در امور و حوزه‌های دیگر هزینه کرد، افزود: باید در این بخش به دقت به نیت واقف عمل شود.

ادیب‌یزدی با تأکید بر اینکه تصرف موقوفات خلاف شرع است، تصریح کرد: این اقدام غیرشرعی و درآمدش حرام است و تصرف در موقوفه جایز نیست و باید به مسیر اصلی که واقف تعیین کرده توجه داشت.

وی تصریح کرد: شناسایی منویات واقفان وظیفه اداره اوقاف است و باید دقت شود تا در همان مسیر اجرای نیت واقف عمل شود و خدای‌نکرده خلافی در این راستا صورت نگیرد که اگر انجام شود، بی‌برکتی را به همراه دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها