در گفت‌وگو با بسیج بیان شد:

قلعه چالشتر، بنای تاریخی ارزشمند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: قلعه چالشتر از ارزشمندترين بناها و بافت های قاجاری استان است.
کد خبر: ۸۸۳۶۴۷۲
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ بهمن عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: يكی از بناهای بجا مانده از مجموعه بناهای ارگ چالش تر مربوط به اواخر دوره صفوی تا اواخر دوره قاجار است.

وی با بیان اینکه قلعه چالشتر از ارزشمندترين بناها و بافت های قاجاری استان است عنوان کرد: بناهای موجود درقلعه چالش تر می‌باشد كه از جمله آنها می‌توان به خانه خدارحم خان و خانه ستوده اشاره كرد.

این مسئول بیان داشت: اين بنا در سال 1323 هجری قمری به پايان رسيد و دارای اطاقهای نقاشی، از اره های سنگی منقوش، حوض سنگی منقوش و حمام خصوصی می‌باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه اين بنا در تاريخ 77/7/25 و به شماره 2101 در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است گفت: سه موزه، آثار سنگی، كار و زندگی، مردم شناسی در اين مجموعه قرار داشته و در آنها نمونه هايی از آثار سنگی منقوش و كتيبه دار و زندگی روستايی و كشاورزی و وسايل و البسه و ابزارآلات مربوطه در آنها به نمايش گذاشته شده است.

عسگری افزود: قلعه چالش تر بافت قدیمی چالش تر را به شرح بالا در خود جای داده است که با آنکه بخش های قابل توجهی از برج و باروهای قلعه چالش تر منهدم شده است، امروزه خیبان هایی که محیط مستطیل شکلی را در مرکز چالش تر قرار گرفته است، پیرامون قلعه را به خوبی آشکار کرده است و در تمامی اسناد مالکیت های موجود حد املاک و منازل مسکونی محدوده قلعه و حصار قلعه و نه به شارع عام محدود شده است که این موضوع از نظر حقوقی نیز بسیار قابل اهمیت است، بنا بر گفته کهنسالان بومی چالش تر و شواهد موجود و نیز بر پایه بررسی یک عکس هوایی، قلعه دارای 22 برج مدور با چهار دروازه به سوی نافچ، سامان، دهکرد و سورشجان بوده است.

وی تصریح کرد: سر در و دروازه ای بود که بسیاری از آن ها از بین رفته است بازمانده های آن نیز در روند توسعه شتابناک کنونی در معرض خطر انهدام جدی قرار گرفته است.

این مسئول عنوان داشت: باروی قلعه نما و پوسته ای آجرین دارد در بررسی های ناشی از تخریب برج و باروهای تپه دو دوره دیوارکشی آشکار است که بنا بر شواهد دوره نخست می تواند مربوط به دوره صفوی باشد که ترکیب آن خشت و گلی و قطور تراست و پوسته رویی مربوط به دوره قاجار با نمای آجری مغز خشتی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به وجود اسم قلعه چالشتر در متون اشاره داشت و گفت: در مرآت البلدان ناصری آمده است که قریه چالش تر قلعه آجری است که دارای 22 برج است هر دهنه برجی را هشتاد زرع فاصله با یکدیگر است، همچنین در سفرنامه هانری رنه دالمانی گفته شده است که این دهکده دارای حصار محکمی است و در بالای حصار گنگره های خوش نمایی دیده می شود و در طرفین در ورودی آن دو برج مدور قطوری واقع شده است.برای اینکه وسایل نقلیه بتوانند از در قلعه داخل شوند دو اسب را باز کردند و ما از کوچه های تنگی عبور کردیم.

تصاویر از فاطمه بیاتی اشکفتکی
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار