خبرهای داغ:
فرمانده سپاه ولی عصر خوزستان گفت: قرار است بسیج سازندگی چهار هزار هکتار کانون بحرانی تولید ریزگرد در خوزستان را نهال کاری کند.
کد خبر: ۸۸۳۶۴۸۹
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اهواز؛سردار حسن شاهوار پور در نشست خبری قرارگاه مقابله باریزگردهای خوزستان با موضوع نهال کاری توسط بسیج سازندگی کشور اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در روزهای اخیر که مورد توجه مسئولان و مردم در سراسر کشور قرار گرفت حوادثی بود که در خوزستان اتفاق افتاد. موضوع ریزگردها و پدیده نامیمون گرد و خاک که سال هاست مردم استان را آزار می دهد و هر سال به نسبت سال های قبل بدتر می شود، متاسفانه محیط زیست و فضای حیات مردم را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم موضوع بیابان زدایی است و بیابان زدایی از دیرباز در دستورکار منابع طبیعی و جهاد کشاورزی قرار داشت، افزود: به هر حال استان خوزستان بخش قابل توجهی سرزمین جلگه ای دارد و نیازمند مراقبت مداوم است. 

فرمانده سپاه ولی عصر(عج) خوزستان تصریح کرد: برابر آمار و اطلاعاتی که داده شده امسال در خوزستان بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی در معرض بیابان شدن و مستعد تولید ریزگرد و گرد خاک است که از این رقم برابر آمار منابع طبیعی ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار وضعیت بحرانی دارد.

سردار شاهوارپور ادامه داد: از این وضعیت بحرانی ۳۵ تا ۴۰ هزار هکتار حالت فوق بحرانی دارد که با کمترین بادی با سرعت کم در مناطق فوق بحرانی ریزگرد و گرد و خاک به وجود می آید که این ریزگردها متوجه شهر ها می شود.

وی با بیان اینکه برابر بررسی هایی که صورت گرفته بخشی از این ریزگردها از کشور همسایه عراق و از حوزه خلیج فارس یعنی عربستان به سمت خوزستان می آید، گفت: بخشی از آن هم منشاء و منبع داخلی دارد که مناطقی است که به مرور زمان به دلایل مختلف روز به روز وضعیت شان بدتر و نامناسب تر شده و بافت خاک دچار مشکل شده که با کمترین باد گرد و خاک تولید می شود و با خاکی که از خارج کشور می آید هم افزایی و متاسفانه فضای نامطلوبی را برای مردم ایجاد می کند.

فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) خوزستان اضافه کرد: از سال گذشته برابر توافقاتی که با سازمان جنگل ها و منابع طبیعی صورت گرفت، سپاه ولی عصر(عج) خوزستان در یکی از مناطق مهم تولید کننده ریزگردها در منطقه هندیجان اقدام به کاشت درخت در سطح ۳۰۰ هزار هکتار کرد که از ظرفیت نیروهای بسیج و داوطلب استفاده شد  و ما این تجربه بسیار مهم را در آنجا به دست آوردیم.

سردار شاهوارپور بیان کرد: تابستان امسال به دلیل گرمی هوا، مراقبت های بسیار خوبی در بحث نگهداری و آبیاری صورت گرفت و این تجربه موفق ما بود که کارشناسان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هم آن را تأیید کردند و سرآغازی شد برای فعالیتی که بسیج سازندگی باید در زمینه مهار ریزگردها با نهال کاری در خوزستان دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه برابر پیشنهادی که از طریق منابع طبیعی خوزستان به سپاه ولی عصر(عج) برای مشارکت بسیج ارائه شده یادآور شد: در ۳۰ کیلومتری اهواز امتداد جاده اهواز به ماهشهر نزدیک به چهار هزار هکتار از مناطق بحرانی و کانون های تولید ریزگردها برای کاشت درخت به بسیج پیشنهاد شده و ما اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم.

فرمانده سپاه ولی عصر(عج) خوزستان با بیان اینکه اقدامات و توافقات ستادی و میدانی ادامه دارد، گفت: قرارگاهی به نام «مدافعان حرم» آماده شده و کار عملیاتی شروع شده و تمامی اقدامات لازم هم انجام شده و تامین درخت که جز تعهدات منابع طبیع هست صورت گرفته است.

 شاهوارپور ادامه داد: تقسیم کاری میان شهرهای مختلف استان انجام داده شده و از ظرفیت گردان های بیت المقدس استفاده و مقرر شده که ۱۰۰ گردان بیت المقدس برای نهال کاری به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: از ظرفیت های همجوار نیز برای مشارکت در نهالکاری مناطق بحرانی استان نیز برای پشتیبانی استفاده می شود.

فرمانده سپاه ولی عصر خوزستان در پایان گفت: امسال هفت هزار نفر از زائران راهیان نور نیز در عملیات نهالکاری استان مشارکت می کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها