خبرهای داغ:
در همایش تخصصی مداحان خواهر کشور مطرح شد

جهل بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آسیب مجالس اهل‌بیت(ع)

استاد و حوزه دانشگاه گفت: ما انقلاب کردیم که امروزمان دینی شود ولی نه تنها امروز ما دینی نشده‌ایم بلکه ما دینمان و امام حسین(ع) را امروزی کردیم و طبق سلیقه و خواست خودمان آن‌ها را تفسیر می‌کنیم.
کد خبر: ۸۸۳۶۴۹۸
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
جهل بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آسیب مجالس اهل‌بیت(ع)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود ریاضت، ظهر امروز در نشست تخصصی آموزشی هم‌اندیشی مداحان خواهر سراسر کشور که  در اردوگاه ولایت برگزار شد،اظهار داشت: آسیب وارد کردن به مجالس اهل‌بیت(ع) در قدم نخست خود ما ذاکران  و مداحان را زمین خواهد زد.

وی افزود: امروز در تهران هیئت‌های مذهبی فراوا‌نی به ثبت رسیده‌ که به همین تعداد نیز امام حسین(ع) مختلف داریم، به‌طوری‌که امام حسین(ع) هر هیئت با هیئت دیگر فرق دارد.

ریاضت ادامه داد: در دهه 60 تعداد  هیئت مذهبی تهران 30 هیئت و تعداد آن در سطح کشور 73 هیئت بود ولی امروز 89 هزار و 628 نفر  در سطح کشور فعالیت دارند.

وی با اشاره به آسیب‌های گوناگون مداحی گفت: یکی از مهم‌ترین این آسیب‌ها این است که افراد در جایگاه‌هایی قرار گرفته‌اند که جایگاه آن‌ها نیست، درگذشته همچنان که فتوا دادن نیاز به اجازه استاد بود، برای بیان مراثی و مراقب اهل‌بیت(ع) نیز شخص باید مجتهد می‌بود تا اجازه مداحی و نقل صرف روایات به او داده می‌شد.

استاد و حوزه دانشگاه تأکید کرد: شما یک ایراد نمی‌توانید به اشعار و روضه‌های علمای قدیم نظیر مرحوم کمپانی وارد کنید ولی اغلب اشعار و روضه‌های امروز پر از اشکال مختلف است چون گرداندن مجالس به دست کسانی افتاده که علم و سواد کافی را ندارند و با داشتن  صرف  صدای خوش این مجالس را به دست گرفتند.

وی گفت: ما انقلاب کردیم که امروزمان دینی شود ولی نه تنها امروز ما دینی نشده‌ایم بلکه ما دینمان و امام حسین(ع) را امروزی کردیم و طبق سلیقه و خواست خودمان آن‌ها را تفسیر می‌کنیم.

ریاضت با اشاره به یکی دیگر از آسیب‌های مهم عرصه مداحی تصریح کرد:علم و عدم آگاهی اولین و آخرین آسیب مهم مکتب اهل‌بیت(ع) است، علت این‌که بسیاری از مجالس به‌سوی خرافات و حرف‌های محیرالعقول پیش می‌رود همین است که کسی که در مسند سخن قرارگرفته ،جایگاه واقعی او آنجا نیست  و چون علم و سواد و استدلال کافی را ندارد مجبور است به مکاشفه و خواب و حرف‌های عوام پسندانه رو بیاورد.

وی ادامه داد: بسیاری از مجالس تبدیل به متینگی   برای تعیین حلال‌زاده از حرام‌زاده شده است که این نتیجه همین عدم سواد و علم کافی است که فرد را به متوسل شدن به این کارها می‌کشاند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: همچنان که برخی در جامعه آهنگر و زرگر، و مشغول کاسبی  و درآمد هستند در این عرصه نیز دقیقاً هستند افرادی که آخوند گر و مداح گر هستند و به  کاسبی مشغول هستند، کاسبی یکی کسب پول و دیگری ممکن کسب جمعیت باشد.

وی تمایل و میل به دیده شدن و مطرح‌شدن را یکی دیگر از اصلی‌ترین آفت‌های مداحی دانست و اظهار داشت: هدف برای کسی که در این راه قدم برمی‌دارد باید این باشد که چیزهایی را با اخلاص و نیت خالص ببیند،نه این‌که هدف نفس خودش باشد برای اینکه دیده شود و اسم‌ورسمی را بر هم زند.

ریاضت از بی‌تقوایی به‌عنوان یکی  دیگر از آفت‌های مداحی نام برد و گفت: تقوا بعد از علم دومین شاخص یک خطیب و مداح باید باشد، تقوا در این مسیر یعنی در روضه و ادعیه و بقیه چیزها چیزی را از خودمان کم یا زیاد وارد این‌ها نکنیم و بدعتی را به وجود نیاوریم.

وی علت اصلی بی‌تقوایی را نداشتن مبنای درستی درباره امام شناسی خواند و گفت: اگر امام را درست بشناسیم خودمان می‌توانیم تشخیص بدهیم کدام سخنان و حرف‌ها با سیره و مرام اهل‌بیت  همخوانی دارد یا نه؟
ارسال نظرات