یادداشت/

روز جهانی زن، روزی گم‌شده در تقویم

کد خبر: ۸۸۳۶۵۱۷
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
حمیده زعیمیزنان  جمعیت به فراموشی سپرده در اعصار و قرون ، جنسی تأثیر گزار اما کم امتیاز و بی‌بهره از مواهب و امکانات سیاسی و مدیریتی ، جنسی برابر ازنظر کمی اما محروم ازنظر کیفی ، این جامعه توانمند و بزرگ می‌تواند اثرات مثبت فراوانی را در عرصه‌های مختلف برجای بگذارد.

یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش توسعه و رشد یک کشور یا منطقه میزان اهمیت و اعتباری است که زنان  در آن  کشور  دارا می‌باشند.

برای تحقق توسعه اجتماعی و تسریع فرایند رشد اقتصادی  و محقق شدن عدالت اجتماعی ، چنان چه به زنان به‌عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود ،  به‌طور حتم تأثیر بسیار زیادی بر روند توسعه و افزایش بهره‌وری اجتماعی خواهد داشت.

اما ساختار مردانه مسلط  بر  عرصه‌های سیاست گزاری ، مدیریتی و برنامه‌ریزی اجازه ورود به این وادی را به‌سختی می‌دهد  و با مقاومت فرهنگی  و اجتماعی سیاسی جامعه روبروست.

امروزه آنچه که تحت عنوان حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی شناخته می‌شود در کمتر از صدسال گذشته آرزویی بود که زنان برای به دست آوردن  آن مبارزه می‌کردند.

با شروع قرن بیستم  به دنبال صنعتی شدن و ورود به دنیای مدرن ، زمینه برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف تا حدودی فراهم شد.

افزایش مشارکت این نسل تأثیر گزار اما همچنان کم‌بهره باکار در کارخانه‌ها ، ادارات و در برهه‌ای از زمان به‌عنوان امدادگران صحنه‌های جنگ و نبرد ابتدایی‌ترین گام‌های زنان برای احقاق حق اجتماعی آنان بود.

اما دستمزد پایین و شرایط کاری سخت و طاقت‌فرسا و کار در سطوح پایین اداری و شغلی آنان را به فکر اعتراض به شرایط موجود انداخت.

برجسته‌ترین اعتراض زنان در تاریخ معاصر، هشتم مارس  ۱۹۰۸ میلادی و اعتراض به این شرایط کاری نامناسب و تحقیرآمیز بود  که در آن روز زنان نارضایتی خود را ابراز داشته و پس  از حبس در کارخانه و یک آتش‌سوزی معنادار ۱۲۹ تن از این بانوان  جان خود را از دست دادند  تا زمینه و بستر یک  تحول اجتماعی و تحرک جامعه زنان و شروع جنبش‌های زنان باشد.

ما زنان ایدئالیسم نیستیم و با آرمان‌ها فاصله‌های فراوان داریم اما سوق  به سمت اهداف خودرا به‌یک‌باره نمی‌توانیم به دست بیاوریم. حرکت به سمت وضعیت  مطلوب نباید ما را از واقعیت وضعیت موجود غافل کند  و ما را  از ایفای نقش  زیبای خویش در جامعه و خانواده دور بگرداند.

برای طی مسیر طویل  اما زیبای نیل  به هدف و رسیدن  به جایگاه واقعی خویش گام‌هایمان را  می‌توانیم  آهسته اما برنامه محور و مدون برداریم.

زنان % ۱۰ درآمد جهان را به دست می‌آورند و   تنها یک درصد دارایی‌های دنیا رادارند ، دوسوم  بی‌سوادان جهان را زنان تشکیل می‌دهند. نیمی از مواد غذایی جهان را تولید می‌کنند اما به‌ندرت  مالک زمین هستند. در ادارات و کارخانه‌ها علی‌رغم کار برابر و یا بیشتر و سخت‌تر  درامد پایین‌تری نسبت به مردان دارند.

به‌طور متوسط روزی هجده ساعت کار در خانه را بر عهده‌دارند. بدون شک این جنس لطیف  در عین ظرافت موجودی بسیار قدرتمند و توانمند است  و می‌توان از پتانسیل  بالای این انسان‌های ارزشمند بهره کافی را در جهت پیشبرد اهداف کلان جهانی و ملی برد  و همین‌طور اعتلای عدالت اجتماعی و رعایت حقوق انسانی را موجب شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار