حاشیه نشینی، یک چالش اجتماعی و فرهنگی در شهرها و روستاها محسوب می شود که باید با برنامه ریزی صحیح، مدیریت شود.
کد خبر: ۸۸۳۶۵۸۴
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در همایش نقش جوانان در توسعه روستا گفت: امروز به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی، نگرش زندگی مردم تغییر یافته و شاهد مهاجرت معکوس در جمعیت ساکن روستا هستیم.

آیت اله علی خاتمی افزود: باید طرح های توسعه روستایی به صورت واقع ‌بینانه و متناسب هر منطقه باشد و در این راستا باید از جوانان و افراد تحصیل‌کرده روستاها نیز استفاده شود.

وی در ادامه اظهار داشت: اگرچه در طول 3 سال اخیر، اقدامات موثری در زمینه توسعه خدمات روستایی انجام شده است، اما هنوز فعالیت های بسیاری می توان در این حوزه انجام داد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با توجه به وجود معادن فراوان در سطح استان تصریح کرد: معادن فراوان در سطح استان، صنعت و معدن می تواند به عنوان یکی از محورهای توسعه روستایی مورد توجه قرار گیرد و با رفع موانع می توان زمینه حضور و فعالیت سرمایه گذاران به ویژه در بخش صنعت و معدن را فراهم کرد.

آیت اله علی خاتمی گفت: باید با استفاده از شیوه های مدرن به دنبال ایجاد توسعه پایدار در بخش کشاورزی باشیم، چرا که توسعه به بهانه ویرانی برخی از بخش‌ها و منابع طبیعی قابل قبول نخواهد بود، لذا نباید با استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، به محصولات کشاورزی و سفره های آب‌های زیرزمینی آسیب رساند.

وی ادامه داد: باید زمینه و زیر ساخت‌های مناسب نظیر راه دسترسی و امکانات رفاهی منطقه ای به منظور جذب گردشگران در مناطق توریستی و طبیعی استان فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه روستائیان باید در نوع کشت و توجه به مزیت‌ها و اولویت‌های هر روستا به الگوی کشت نگاه علمی داشته باشند، اضافه کرد: باید طرح‌ها و راهبردهای اجرایی مناسب، به صورت مرحله به مرحله و با اولویت ها و شرایط روستاها اجرا شود.

آیت اله علی خاتمی افزود:حاشیه نشینی، یک چالش اجتماعی و فرهنگی در شهرها و روستاها محسوب می شود که باید با برنامه ریزی صحیح، مدیریت شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان افزود: در اغلب مناطق حاشیه شهری قانون، حکومت نمی کند و این مناطق مملو از بزه، ناهنجاری و آلودگی های فکری و اجتماعی است که باید مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: بیش از 97 درصد از اقدامات زیر ساختی نظیر تامین آب، برق، گاز، تلفن و بهسازی راه‌های روستایی، پس از پیروزی انقلاب و در راستای عمران و آبادانی روستاها انجام شده است.

آیت اله علی خاتمی با اشاره به اینکه امروز در کشور، هیچ روستایی با بیش از 10 خانوار وجود ندارد که از نعمت برق برخوردار نشده باشد، تصریح کرد: در زمینه استفاده از سیستم‌های آبیاری مدرن نیز در دولت یازدهم، اقدامات مطلوبی انجام شده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: امام خمینی (ره) از ابتدای پیروزی انقلاب بر ضرورت رسیدگی به وضعیت روستائیان و اقشار محروم جامعه تاکید داشت و در راستای حرکت ارزشمند امام و به منظور توجه به این اقشار، جهاد سازندگی به فرمان ایشان تشکیل شد.

ارسال نظرات