مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور:
استان زنجان پتانسیل بسیار خوبی در زمینه اجرای طرح کاداستر دارد و در حوزه مهندسی تیم خوبی در امور اراضی استان از کارشناسان حوزه های مختلف تجهیز شده که اقدامات خوبی انجام خواهد داد.
کد خبر: ۸۸۳۶۶۰۵
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور در جلسه کارگروه هماهنگی استانی اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی که در سالن اشراق سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان برگزار شد با اشاره به ابلاغ قانون جامع حد نگاری در سال 93 توسط مجلس شورای اسلامی گفت: این قانون سازمان ثبت را مکلف کرد تا ظرف 5 سال نسبت به صدور سند برای تمامی اراضی کشور اقدام کند.

صفدر نیازی افزود: قانون فوق همچنین سایر دستگاه های اجرایی را نیز مکلف کرد با انجام کارهای مهندسی و تهیه نقشه های حدنگاری ابتدایی برای تمامی اموال و اراضی تحت مدیریت خود، آن ها را برای صدور سند در اختیار سازمان ثبت قرار دهند.

وی با بیان اینکه ماده 9 قانون افزایش بهره وری نیز کارگروه مربوطه را مکلف کرده اختلاف بین قانون اصلاحات ارضی و قانون ملی شدن اراضی را حل و فصل کند، اظهار داشت: با اجرای این دو قانون در سال های 1340 و 1341 برای برخی اراضی دو سند صادر شد یک سند برای بهره بردار و یک سند ملی برای دولت توسط اداره کل منابع طبیعی وقت به طوری که این موضوع سبب بروز اختلاف مابین مردم و اداره کل منابع طبیعی شد.

نیازی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به کمیسیونی در سطح استان ها اختیار داد تا با بررسی نقشه ها و تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی موجود، بازدید معاینه محل، پرونده خوانی و بررسی مسائل حقوقی نسبت به اصلاح نقشه اقدام کند به طوری که اگر حق با بهره بردار بود سند منابع طبیعی اصلاح شود و یا اگر زمین متعلق به منابع طبیعی شناخته شد در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد.

مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور با اشاره به انعقاد قرارداد با سازمان نقشه‌برداری در راستای اجرای طرح کاداستر بیان داشت: در حال حاضر عکس هوایی 6 میلیون هکتار از اراضی کشور توسط سازمان نقشه برداری تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای اجرای طرح کاداستر با به کارگیری مشاورینی در سطح کشور در سطح یک میلیون و 200 هزار هکتار قرارداد منعقد شده که عملیات رفع تداخل دو قانون مذکور نیز در این سطح انجام خواهد شد.

نیازی در ادامه به به‌کارگیری 184مهندس مشاور به منظور اجرای قانون رفع تداخل اراضی ملی و مستثنیات در سطح کشور اشاره کرد و گفت: مهندسین مشاور در این راستا در حال بررسی پلاک ها هستند و خوشبختانه روند پیشرفت کار بسیار خوب بوده و مشکل اصلی در این زمینه منابع مالی است.

وی عنوان کرد: طبق پیش بینی های صورت گرفته دو سوم کل 18 میلیون هکتار مستثنیات در کشور پلاک های مشترک بین اراضی ملی هستند که می تواند مبنای تداخل باشد. کارگروهی در سطح شهرستان هاست که موضوع را بررسی کرده و به کمیسیون مربوطه ابلاغ می کند.

مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: تاکنون 60 هزار پرونده اعتراضی در کمیسیون ماده واحده تشکیل شده و در حال بررسی هستند. متوسط مساحت هر کدام از این پلاک ها یک هزار هکتار است.

نیازی با بیان اینکه بناست اقدامات مربوط به طرح کاداستر و موضوع رفع تداخل در برنامه ششم تمام شود، تصریح کرد: استان زنجان پتانسیل بسیار خوبی در زمینه اجرای طرح کاداستر دارد و در حوزه مهندسی تیم خوبی در امور اراضی استان از کارشناسان حوزه های مختلف تجهیز شده که اقدامات خوبی انجام خواهد داد.

وی سابقه اجرای اقدامات مختلف در حوزه کاداستر را پتانسیل بسیار خوبی در استان زنجان دانست و اضافه کرد: انجام این کار از چندین سال قبل در استان آشنایی کامل به علوم و فنون اجرا در استان را سبب شده است.

مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور همچنین بالغ بر 800 هزار هکتار اراضی قابل کشت استان زنجان را از دیگر پتانسیل های اجرای کاداستر در این استان برشمرد و بیان داشت: همکاری بسیار خوبی مابین دستگاه های اجرایی استان زنجان در زمینه اجرای طرح کاداستر وجود دارد که این موضوع نیز پتانسیل مهم دیگری به حساب می آید.

نیازی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک 100 هزار هکتار عکس آرشیوی از چند سال گذشته در استان زنجان موجود است که در اختیار مشاورین اجرای طرح کاداستر قرار داده می شود، خاطرنشان کرد: همچنین 40 هزار هکتار نقشه های هم مقیاس در حوزه آب و خاک و وزارت نیرو تامین شده است که با برگزاری مناقصات در اختیار مشاورین قرار داده خواهد شد.

ارسال نظرات