معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان کردستان خبر داد،

واگذاری 11 هزار هکتار زمین جهت طرحهای آبخیزداری در 5 شهرستان

محمدی با اشاره به تفاهم نامه مشترک استانی با سپاه بیت المقدس و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: تاکنون در 5 شهرستان و حدود 11 هزار هکتار اراضی ملی برای احداث باغ به 460 نفر واگذار شده است.
کد خبر: ۸۸۳۶۶۴۳
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، محمد ناصر محمدی معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان کردستان  پیش از ظهر امروز در مراسم غرس 2500 اصله نهالدر محل لشکر 22 بیت المقدس ضمن تبریک هفته منابع طبیعی اظهار داشت: در سالجاری سازمان برنامه و بودجه کشور وزارت جهاد کشاورزی( سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور)، سازمان بسیج مستضعفین تفاهم نامه مشترکی پیرامون اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری و کنترل کانون های گرد و غبار در سطح ملی امضاء نمودند.

وی افزود: در همین راستا ستاد مشترک کشوری برای این امر تعریف و متعاقب آن نیز ستاد استانی و شهرستانی با حضور کلیه اعضای پیش بینی شده تشکیل و اقداماتی را برای تعریف پروژه مشترک در بحث آبخیزداری و حفاظت خاک و افزایش تولید در استان انجام داده اند.

 

وی ادامه داد: بر اساس جلسه استانی که حضور استاندار کردستان و معاون هماهنگ کننده سپاه بیت المقدس و سایر اعضا در مردادماه امسال تشکیل شد، وظایف اداره کل منابع طبیعی مشخص شد و قرار شد بر اساس این وظایف اداره کل منابع طبیعی استان نسبت به واگذاری اراضی در اختیار به متقاضیان جهت توسعه باغات اقدام و همچنین اجرای طرحهای آبخیزداری و توانمندسازی را در جهت اجراء به واحد سازندگی و اقتصاد مقاومتی واگذار نماید که در این راستا تاکنون در 5 شهرستان و حدود 11 هزار هکتار اراضی ملی برای احداث باغ به 460 نفر واگذار شده است.

 

محمدی خاطر نشان کرد:حجم کار پیش بینی شده 29 هزار هکتار شامل 9 هزار از محل اعتبارات استانی و 20 هزار هکتار از محل اعتبارات کشوری است.

 

وی افزود: همچنین در راستای اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی احداث دیوار حفاظت از اراضی در مقابل فرسایش و احداث سدهای رسوبگر در حوزه شهرستان های سرو اباد و سنندج صرفا بخشی از نهاده توسط اداره ی تامین و با مشارکت و کمکهای مردمی و نظارت فنی آبخیزداری در سطح 1200 هکتار اجرا و بخشی از پروژه هم اکنون در حال اجرا است.

 

وی گفت: در راستای اجرایی نمودن مفاد تفاهم نامه مشترک استانی با سپاه بیت المقدس کردستان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، شناسایی محل های مناسب با تکیه بر مطالعات حوزه های آبخیز و انطباق محل این پروژه ها با لیست روستاها و دهستان های محروم جهت اجرای عملیات توانمندسازی و محرومیت زدایی دهستان های چهل چشمه در شهرستان های دیواندره و سقز و دهستان ئیلاق شمالی در دهگلان حوزه دولت آباد به عنوان نقاط مشترک انتخاب و ممنتظر تامین اعتبار و اجراء است؛ اعتبار مورد نیاز این پروژه در سال اول بالغ بر 10 میلیارد ریال است.

محمدی در ادامه گفت: با توجه به افت شدید سفره های زیر زمینی در دشتهای قروه و دهگلان اخیرا طی بازدید مشترک مسئول واحد سازندگی استان و معاون آبخیزداری و کارشناسان از حوزه بخش سیلاب میهم واقع در بالادست دشت چاردولی شهرستان قروه بر توسعه و اجرای مراحل بعدی این پروژه های شامل اجرای 5 بند خاکی کوتاه به منظور کنترل سیلاب و افزایش نفوذ آب در دشت مورد تاکید است که این پروژه در نوع خود در سطح استان و حتی در غرب کشور بی نظیر و در مقایس ملی قابل توجه است.

 

وی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی استان با توجه به اینکه در اغلب حوزه دارای مطالعات تفصیلی اجرایی آبخیزدار است، آمادگی واگذاری اجرای کامل پروژه های آبخیزداری از طریق بسیج سازندگی را در صورت تامین اعتبار اعلام می نماید.

 

محمدی به اهمیت اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اشاره کرد و گفت: سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور ضمن پیگیری ایجاد ستادهای استانی و ظرفیت سازی لازم را در این راستا انجام داده و در استان کردستان نیز به موازات دستورات سازمانی اقداماتی نظیر تشکیل ستاد استانی، مبادله تفاهم نامه استانی، تعیین اولویت های کاری بنا به وظایف قانونی هر دستگاه صورت گرفته است؛ لذا چنانچه اعتبار این پروژه ها تامین گردد از نقطه نظر اجرایی جهش خوبی را شاهد خواهیم بود.

ارسال نظرات