جلال محمدی شاعر پیشکسوت انقلاب:

صبغه رنگین شعر ایران، شعر اخلاقی است

یکی از شاعران و نویسندگان پیشکسوت و برجسته شعر انقلاب در کارگاه شعر انقلاب بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی در تبریز گفت: صبغه رنگین شعر ایران شعر اخلاقی است.
کد خبر: ۸۸۳۶۶۸۷
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، جلال محمدی اظهار داشت: شعر، مادر هنرها بوده و کماکان تاثیر گذارترین هنر که تاثیر خود را در جامعه ما حفظ کرده است.

وی ادامه داد: با بررسی شعر گذشته کشورمان، اشعار بزرگانی مانند فردوسی، حافظ، سعدی، نظامی و صائب به این نتیجه می رسیم که شعر فاخر ایران دارای صبغه اخلاقی بوده و به جرات می توان گفت صبغه رنگین شعر ایران شعر اخلاقی است .

وی با اشاره به بعضی از ناهنجاری های اخلاقی موجود در شعر به ویژه شعر عاشقانه نسل جوان بیان کرد: در شعر بزرگانی مانند حکیم نظامی گنجوی در منظومه های عاشقانه خود مثل لیلی و مجنون در توصیف صحنه های عاشقانه همواره عفت و نجابت را مراعات کرده اند.

محمدی ادامه داد : ما می بینیم شاعران بزرگ ما حتی در شعرهای عاشقانه شعرشان در احساسات نازل غرایض خلاصه نشده اند بلکه با استادی تمام به مراتب و مراحل بالای عرفانی پیوند خورده و بعضا فراتراز معیارهای اخلاقی رفته و شعرهایشان صبغه جهادی پیدا کرده اند.

وی تصریح کرد: امروزه در کشورها، مدیریت فرهنگی از جایگاه و اهمیت بسیار بالایی بر خوردار بوده و در دنیا عملا کشورهایی وجود دارد که سردمداران آن ها دم از رهبریت جهان زده و اقدام به مدیریت فرهنگی و مدیریت در شعر و ادبیات ملل مختلف می کنند. در دوره طاغوت مدیریت و اقدامات دستگاه حاکم کاملا در تضاد پیشینه فاخر شعر ایران بود و در رواج شعر غیر اخلاقی و گسترش فرهنگ غرب اقدامات زیادی انجام داده اند.

این شاعر معاصر در ادامه بیان داشت: شاعرانی که به تقلید از نظامی گنجوی اقدام به سرودن لیلی و مجنون و خسرو و شیرین کرده اند در همه آن ها نکات اخلاقی عفت بیان و کلام موج می زند و می توان گفت برگرفته از الگوی قرآن کریم می باشند .

وی با اشاره به شیوه اعجاز بیان قرآن کریم گفت: در کل قرآن کریمیک داستان عاشقانه بیان شده که شیوه بیان آن جز اعجاز قرآن می باشد، در سوره حضرت یوسف وقتی که خداوند متعال می خواهد به صحنه های اتفاق افتاده اشاره کند با زبانی لبریز از نجابت سخن به میان می آورد اخیرا در کلام مقام معظم رهبری هم به این نکته اشاره شد و متاسفانه باید گفت در سالهای گذشته عاشقانه سرایی مبتذل در لایه ای از شعر نسل جوان مشاهده می شود.

محمدی افزود: در شعر آذربایجان رعایت نجابت و عفت کلام و اخلاق در شعر صادق بوده و شاعران بزرگ این دیار مانند فضولی،نباتی، صابر شروانی و دیگران کاملا اخلاق را در شعر رعایت کرده اند .

شاعر و نویسنده معاصر کشورمان ادامه داد: شاعران متعهد باید علاوه بر ترویج اخلاق در شعر، در خصوص اشعارغیر اخلاقی هم موضع گیری داشته و از نشر و گسترش بداخلاقی ها از طریق رسانه ها و مجلات و حتی صدا و سیماهای استانی و شبکه های محلی در قالب ترانه های محلی در شعر هشدار های لازم را به متولیان امور بدهند تا از آلوده شدن ساحت شعر به بد اخلاقی ها جلوگبری شود .

ارسال نظرات
آخرین اخبار