مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از تدوین ۶ طرح مطالعاتی و رساله دکترا در مورد ماهی کور غار خبر داد.
کد خبر: ۸۸۳۶۷۴۷
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، مهرداد فتحی بیرانوند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ماهی کور غار یکی از گونه‌های اندمیک لرستان بوده که زیستگاه آن در بخش پاپی واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه این گونه منحصر به فرد تنها در این منطقه وجود دارد و در هیچ نقطه مشابهی در دنیا یافت نشده است، افزود: زیستگاه این‌گونه ماهی در یک غار واقع در زیر کوه چلن «چیلنگ» در استان لرستان حوالی ایستگاه «تنگ هفت» از توابع بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد قرار دارد که به غار ماهی کور معروف است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد : این ماهی به‌صورت ارثی فاقد بینایی بوده و عوامل محیطی روی بینایی او اثر نخواهند گذاشت.

وی با با اشاره به اینکه تا چند سال پیش کسی روی جمعیت ماهی کور کار نکرده بودبیان کرد: این درحالیست که اخیرا عده ای برای مطالعه در خصوص این گونه نادر اقدام کرده اند.

فتحی بیراوند از تدوین ۳ طرح مطالعاتی ویژه این گونه باارزش خبر داد و گفت: همچنین ۳ رساله دکترا نیز در رابطه با این ماهی نادر در دست اقدام است.

وی تصریح کرد : تمام سعی خود را در رابطه با حفاظت از ۵ گونه جانوری اندمیک استان به کار گرفته ایم، و این گونه ارزشمند به عنوان منبعی از ذخائر ژنتیکی نادر در بسیاری از پژوهشکده‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستانخاطر نشان کرد: نتیجه مطالعات و بررسی‌های به دست آمده در راستای حفاظت هر چه بیشتر این گونه نادر و منحصر به فرد به کارگیری خواهد شد.

بنابر این گزارش، ماهی‌ های کور در ابتدای مراحل جنینی دارای چشم بوده ولی بعد از مدتی با فعال شدن ژنی در این ماهیان شبکیه، مردمک و عدسی چشم آن‌ها تحلیل رفته و حفره و کاسه چشم این ماهیان با بافت‌های اطراف پر می‌شود و می‌توان تنها اثر طبیعی ملی لرستان را اولین غار ماهی حقیقی جهان دانست که اولین بار توسط ژئولوژیست دانمارکی در سال ۱۹۳۷ کشف شد.

انتهای پیام /ز
ارسال نظرات