رئیس اداره منابع طبیعی اردکان خبر داد:

رفع تصرف غیرقانونی بیش از 94 هزار مترمربع از اراضی ملی / وضعیت پوشش گیاهی در اردکان نگران کننده است

رئیس اداره منابع طبیعی اردکان گفت: در سال جاری از بیش از 94 هزار مترمربع از اراضی ملی در اردکان رفع تصرف شد.
کد خبر: ۸۸۳۷۰۲۹
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان ؛ مرتضی افخمی اردکانی در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی گفت: وظیفه اصلی سازمان جنگل ها و مراتع حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی از پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی است.

وی گفت: شهرستان اردکان برای چندمین سال متوالی جزء یکی از خشکترین مناطق و ایستگاه های باران سنجی کشور بوده است به گونه ای که در سال آبی جاری تا کنون در مجموع حدود 10 میلیمتر بارندگی داشته ایم و این کمبود بارش سبب شده است که پوشش گیاهی در منطقه ما ضعیف تر بشود و ما در وضعیت نگران کننده ای قرار بگیریم.

رئیس اداره منابع طبیعی اردکان افزود: برای حفظ این پوشش گیاهی کمی که داریم باید حفاظت از آن را تقویت کنیم بنابراین یگان حفاظت ما در دو مقوله جلوگیری از تصرف اراضی ملی و جلوگیری از تخریب آن مأموریت خود را انجام می دهد.

وی با اشاره به رویش برخی از گیاهان دارویی و صنعتی در سطح مناطق مختلف شهرستان گفت: گیاهان دارویی و صنعتی سرمایه بزرگی در مراتع ما محسوب می شوند اما برخی از مردم برای اینکه بتوانند از این گیاهان استفاده کنند بدون برنامه و خارج از فصل اقدام به برداشت می کنند که این برداشت خارج از فصل باعث می شود علاوه بر کاهش ارزش غذایی و دارویی آن ذخیره این کیاه برای سال بعد افت کند.

وی افزود: عمده ترین گیاهان دارویی که در سطح شهرستان وجود دارد آنغوزه، زیره و آویشن است ولی با توجه به خشکسالی های چند سال متوالی در شهرستان مجوز بهره برداری از آن صادر نشده است.

افخمی اظهار داشت: یگان حفاظت در موضوع مقابله با زمین خواری و تخریب پوشش گیاهی و مراتع فعال است و به صورت جدی و بدون اغماض با متصرفین و متخلفین برخورد می کند.

وی گفت: در سال گذشته 47 مورد شکایت داشته ایم که 10 مورد از آن مربوط به تصرف عدوانی بوده و 37 مورد آن نیز درخواست قلع و قمع به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی ملی بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی اردکان افزود: امسال بیش از 94 هزار و 600 مترمربع از اراضی ملی که به صورت غیرقانونی تصرف شده بود خلع ید شد و تعدادی از ساخت و سازهای غیرمجاز با حکم قضایی تخریب شد.

وی گفت: بسیاری از مردم بر این باورند که زمین های بیابان صاحب ندارد و کسی که آن را تصرف کند مالک آن می شود در صورتی که دولت مالک آن است و اجازه نمی دهد کسی به صورت غیرقانونی این اراضی را تصرف کند اما کسی که برای اجرای طرح خود نیاز به واگذاری زمین داشته باشد می تواند با احراز شرایط لازم اقدام کند.

مرتضی افخمی گفت: در سال گذشته بیش از یک میلیون و 676 هزار و 778 مترمربع زمین بابت اجرای طرح های کشاورزی تخصیص داده شد و در زمینه صنعت نیز بیش از 678 هزار و 895 مترمربع واگذار شده است.

وی گفت: شهرستان اردکان از نظر سرمایه گذاران جذابیت خاصی دارد چون همه زیر ساخت های آن آماده است.

افخمی با اشاره به حساسیت های موجود در موضوع صنعت در شهرستان اردکان گفت: مقرر شد که فشار از کریدور اردکان به عقداء برداشته شود و در این محدوده درخواست واگذاری زمین قبول نشود و برای رفع آلودگی هوا در قسمت ورودی شهر پارک صنایع طراحی شده است که هرساله با توجه به اعتبارات موجود به فضای سبز آن اضافه می شود به گونه ای که در سال گذشته با تجهیز چاه آب و ساخت مخزن ذخیره آب حدود 4 هکتار به فضای سبز آن اضافه شده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اجرای طرح هادی در روستاها در سال گذشته حدود 27 هزار و 92 مترمربع زمین به بنیاد مسکن واگذار شده است و ما آمادگی داریم هر درخواستی را در زمینه کشاورزی و صنعتی مورد برسی قرار دهیم و در صورت امکان زمین مورد نیاز را واگذار نماییم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردکان به موضوع آب اشاره کرد و افزود: آب، یکی از عوامل اصلی و محدود کننده توسعه در منطقه است که بر این اساس در سال گذشته طرح بزرگ آبخیزداری بخش عقداء با هزینه ای بیش از دو میلیارد تومان مصوب شد که امیدواریم با پیگیری های نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، شورای شهر عقداء و اداره کل منابع طبیعی استان بتوانیم در دو سال آینده این طرح بزرگ را اجرا کنیم که تأثیر بسزایی در سفره های آب زیرزمینی منطقه خواهد داشت و قبل از اینکه آب به سفره های نمکی برسد و کیفیت آن نامطلوب شود بتوانیم از آن بهره برداری کنیم.

وی گفت: در راستای ترویج فرهنگ کاشت درخت در جامعه همه ساله دانش آموزان و دانشجویان با حضور در نهالستان اداره منابع طبیعی اردکان با موضوع درخت و درختکاری بیشتر آشنا می شوند و امسال نیز حدود 10 هزار اصله درخت بین مردم توزیع شده است.

مرتضی افخمی افزود: خوشبختانه از سوی مردم نسبت به موضوع منابع طبیعی و محیط زیست حساسیت خوبی وجود دارد و همشهریان عزیز می توانند هرگونه تخریب اراضی ملی را به شماره تلفن 1504 گزارش نمایند.

وی ضمن تشکر از همکاری مردم در زمینه حفاظت از عرصه های منابع طبیعی اظهار امیدواری کرد که بتوانیم موضوع حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و گسترش فضای سبز را به نحو مطلوب انجام دهیم و باید حساسیت مردم به گونه ای بالا برود که به عنوان حافظ منابع طبیعی به کمک دستگاه های دولتی بیایند تا فضای مطلوب تری را برای زندگی مردم فراهم کنیم.

ارسال نظرات