خبرهای داغ:
مسئول تأمین زنجیره تأمین ازکی، گفت: در روند تهیه "طعام ازکی" متوجه شدیم سیستمی در این زمینه وجود ندارد که بتواند این تأمین کنندگان را به خریدار متصل گرداند! از این رو به شناسایی این افراد پرداختیم.
کد خبر: ۸۸۳۷۱۳۲
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  منیره غلامی توکلی - غذا و تغذيه در آموزه‌هاي ديني همچون ساير موضوعات، مورد توجه قرار گرفته است. مبدا پيدايش غذا از جانب خداوند است كه براي تندرستي، تداوم حيات و توانمندي در انجام تكاليف به انسان عطا شده است. نزديك به 250 آيه قرآني و ده‌ها روايت از معصومين عليهم‌السلام بر اهميت غذا و تغذيه دلالت مي‌كنند.

مردي خدمت پيامبر (ص) گفت: دوست دارم دعايم مستجاب شود. حضرت فرمود: «غذاي خود را پاكيزه كن و از هرگونه غذاي حرام بپرهيز.» لذا به مؤمنان دستور داده شده فقط از غذاهاي پاكيزه و حلال استفاده كنند: «يا ايها الذين آمنوا كلوا من طيبات ما رزقناكم»؛ « اي مومنان! از روزي پاكيزه كه به شما داديم بخوريد.»

در برخي آيات ارتباط تنگاتنگي بين غذاي پاكيزه و عمل صالح ديده مي‌شود. « كلوا من الطيبات و اعملوا صالحاً» ؛ «از غذاهاي پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد.» زيرا همچنان كه سخن پاكيزه، عمل صالح را به آسمان عروج مي‌دهد، غذاي پاكيزه نيز انسان را در جهت كسب كمالات معنوي و حفظ ارزش‌هاي اخلاقي ياري مي‌بخشد و به مانند باران پاكيزه موجب رويش سبزه‌ها و گل‌هاي معطر در وجود آدمي مي‌شود.

اصحاب كهف كه دغدغه حفظ ايمان و معنويت خود را داشتند، وقتي از خواب طولاني بيدار شدند، به دنبال غذايي بودند كه پاك و پاكيزه باشد و سبب خاموش شدن نور الهي در وجود آنان نشود. آیه 19  سوره مبارکه کهف می فرماید: « وَكَذَلِكَ بَعَثنَاهُمْ لِيَتَسَاءلُوا بَينَهُمْ قَالَ قَائِلٌ مِّنهُمْ كَمْ لَبثتُم قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالُوا رَبُّكُم أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى المَدِينَةِ فَلْيَنظُر أَيُّهَا أَزْكَى طَعامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ اَحَدًا "»؛« و اين چنين بيدارشان كرديم تا ميان خود از يكديگر پرسش كنند گوينده‏ اى از آنان گفت چقدر مانده‏ ايد گفتند روزى يا پاره‏ اى از روز را مانده‏ ايم [سرانجام] گفتند پروردگارتان به آنچه مانده‏ ايد داناتر است اينك يكى از خودتان را با اين پول خود به شهر بفرستيد تا ببيند كدام يك از غذاهاى آن پاكيزه‏ تر است و از آن غذايى برايتان بياورد و بايد زيركى به خرج دهد و هيچ كس را از [حال] شما آگاه نگرداند»

اگر چه دست یابی به غذای ازکی به سادگی امکان پذیر نیست اما جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت در قالب زنجیره تأمین ازکی قریب یک سال و نیم است که این مهم را برای شهروندان تهرانی فراهم کرده اند. گروهی که علاوه بر تأمین بیش از 300 قلم کالای خوراکی ازکی توانسته اند در عرصه کارآفرینی نیز قدم های خوبی بردارند.

مهندس مقدم مسئول تأمین این گروه در خصوص چرایی و چگونگی تشکیل "زنجیره تأمین ازکی" ضمن اشاره به اهمیت تهیه و استفاده از مواد غذایی ازکی با ا ستناد به توصیه های قرآنی و آموزه های اسلامی این مهم اظهار داشت: با بررسی که داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که اشارات قرآن به "غذای طیب" یک لایحه عمیق تر از "غذای حلال" است،ضمن بررسی تفاسیر به این نتیجه رسیدیم "ازکی طعاماً " طعامی پاکیزه تر است که توسط انسان مؤمن و متشرع تولید شده باشد؛ یعنی زکات و خمس آن پرداخت شده باشد.

وی ادامه داد: در روند تهیه "طعام ازکی" متوجه شدیم که خیلی از افراد متشرع و دوستدار "غذای ازکی" در خرید طعام به احوالات اعتقادی فروشنده و تولید کننده نیز توجه می کند ؛ اما سیستمی در این زمینه وجود ندارد که بتواند این تأمین کنندگان را به خریدار متصل گرداند! از این رو با توجه به اینکه تعداد تأمین کنندگان "طعام ازکی"کم نبود به شناسایی این افراد پرداختیم تا تولیدات آنها به دست خریداران دوستدار "طعام ازکی" برسد.

مقدم گفت: اصل و فکر این طرح حدود یک سال و نیم پیش به صورت سیستمی اجرا شده است و حلقه اولیه این گروه از سه دانشجوی جهادی و بسیجی دانشگاه علم و صنعت شکل گرفت و کم کم این جمع سه نفره افزایش یافته است.

مسئول تأمین " زنجیره تأمین ازکی" با بیان اینکه برای شروع کار 6 ماه همه جوانب کار را بررسی کردیم، افزود: چشم اسفندیار ما شناسایی تولیدکنندگان خوب و ارگانیک بود که تمام موارد اعقتادی را رعایت کنند و خدا را شکر امروز تا مرحله پرورش توانسته ایم این مهم را به محقق سازیم.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تأمین ازکی از سه حلقه اساسیِ 1 تأمین کننده 2 شبکه توزیع 3 شبکه مخاطبان تشکیل شده است، گفت: این سه حلقه باید در هم گیر کننده تا بتوانیم ابتدا را به انتها وصل کنیم ! ما برای شکل گیری در شبکه مخطبان ابتدا از افراد مذهبی و خانواده های حاشیه خودمان شروع می کنیم و بعد آنها مبلغ ما شدند ... در شبکه توزیع کار با خودمان است و مدت زمانی خودم این کار را بر عهده داشت اما در مورد شبکه تأمین کننده خواستار این هستیم که مخاطبان، تولید کنندگان و تأمین کنندگان متشرع و مذهبی را به ما معرفی کنند.

مقدم در پاسخ به این سؤال مبنی بر میزان اقبال مردمی به طرح "زنجیره تأمین ازکی" گفت: این کار را با خرده پس اندازه های خود آغاز کردیم و در ابتدا 20 قلم ماده غذایی در لیست توزیع ما بود اما اکنون بعد از گذشت یک سال و نیم بیش از 300-200 قلم مواد غذایی در لیست توزیع داریم، حتی می توانم بگویم با نزدیک شدن به سال جدید حساب اقلام از دستم در رفته است!  برای مثال هفته ای 10 میلیون گوشت قرمز به دست خریدار می رسانیم.

این عضو "زنجیره تأمین ازکی" ادامه داد: ما یک سال و نیم پیش در سالروز تولد امام حسن مجتبی علیه السلام کار خود را آغاز کردیم و اکنون حجم فروش مان 5 برابر شده است و ان شاء الله این حجم را تا ماه رمضان آتی باید 5 برابر کنیم .

قدم در خصوص استقبال مردمی گفت: مشتریان ما از هر صنف و گروهی هستند، از خانواده محترم شهدا که وقتی برای تحویل سفارشات شان می رویم ما را" پسرم" صدا می زنند گرفته تا زوج های جوان ... یکی از اقدامات ما که بسیار برای مخاطبان ما عجیب و انگیزه آور است ، این است که زمان تحویل کالای سفارشی هزینه ای از مشتری نمی گیریم!

وی با اشاره اگر قیمت سفارشات بیش از 50 هزار تومان باشد رایگان درب منزل مشتری تحویل مید هیم، گفت: به آنها می گوییم که این مواد را استفاده کنند از یک روز تا چند روز اگر باب میل شان بود و راضی بودند، مبلغ را واریز کنند در غیر این صورت کالا را پس می گیریم .

مسئول تأمین " زنجیره تأمین ازکی" با بیان اینکه تا حتی یک مورد هم نشده که هزینه مواد غذایی خریداری شده را ندهند گفت: یک درصد از کالاهای ما برگشت خورده است، مخاطب با رضایت کامل از اینکه کالای را پس می گیریم و ما هم با رضایت از پس گرفتن کالا با هم برخورد می کنیم و این باعث می شود تا همان خانواده برای سفارش مواد غذایی دیگر با ما در تماس باشد و بخاطر همین رضایتمندی به عنوان یک مبلغ برای زنجیره ما وارد عمل می شود و ما را به دیگران معرفی می کند.

مقدم با بیان اینکه تا کنون برای 10 نفر که مستقیم از ما حقوق می گیرند، کارآفرینی کرده ایم، اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه های ما راه اندازی شبکه خانگی تولید محصولات خانگی است، یعنی ما به دنبال یک گروه از بانوان بسیجیِ پایِ کار هستیم که ضمن توجه به مسائل اعتقادی بتوانند محصولاتی با کیفیت مانند رب، ترشی، سرکه و .. را تولید کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما معمولا در جمع های مذهبی می گویم که تأمین کننده متشرع و مذهبی می شناسند به ما معرفی کنند تا بتوانیم مواد غذایی ازکا را به دوستداران این محصولات برسانیم.

این گزارش می افزاید علاقمندان به این محصولات می توانند با عضویت در کانال تلگرامی این گروه به آدرس@azkakala   مراجعه کرده و یا با خط تلفنی  66493420 تماس بگیرند.

منیره توکلی


 

ارسال نظرات