خبرهای داغ:
امسال و برای دومین سال پیاپی طرح عیدانه کتاب در حال اجراست، طرحی که کتابفروشی‌های قم در همراهی با آن، رتبه دوم کشوری را از آن خود کرده‌اند، اما پرسش مهم این است که برای عیدی دادن کتاب، باید به چه مولفه‌هایی توجه داشت؟
کد خبر: ۸۸۳۷۲۱۸
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
نگاهی به مولفه‌های عیدی دادن و طرح
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، از پانزدهم اسفند ماه سال جاری تا پانزدهم فروردین ماه سال 1396، طرح عیدانه کتاب به مدت 31 روز، برای دومین سال پیاپی و با شعار "امسال هم کتاب عیدی بدهیم" برگزار و اجرا می‌شود، طرحی که تاکنون بیش از 750 کتابفروشی در سراسر کشور در آن مشارکت کرده‌اند که در این بین، کتابفروشی‌های استان قم در رتبه دوم استقبال از طرح مذکور در سراسر کشور هستند. این در حالی است که کتابفروشی‌های استان تهران در صدر مشارکت کنندگان در طرح هستند و استان‌های اصفهان و خراسان رضوی هم در رتبه‌های سوم و چهارم جای دارند.

این طرح می‌کوشد تا در ادامه اختصاص بخشی از یارانه نشر به کتابفروشی‌ها و البته پیگیری معافیت مالیاتی آن‌ها، رونق جدیدی به حوزه کتاب و کتابفروشی بدهد.

اینگونه است که مردم می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده، به کتابفروشی‌های مشارکت کننده در این طرح مراجعه کنند و کتاب‌های حوزه سنی بزرگسالان را با 20 درصد و کتاب‌های حوزه سنی کودکان و نوجوانان را با 25 درصد تخفیف برای خود یا برای عیدی دادن به دیگران، خریداری و تهیه کنند و از خواندن آن یا عیدی دادن به دوستان و آشنایان لذت ببرند.

البته کتابفروشی‌های مشارکت کننده در این طرح، بیشتر در مراکز استان‌ها مستقر هستند که بر این اساس می‌توان پیشنهاد داد که در تداوم این طرح در سال‌های آینده و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حداقل در هر شهرستان، یک کتابفروشی برای این طرح تجهیز شود تا بتوان امیدوار بود که استقبال مردم، بیشتر باشد.

به نظر می‌رسد در این روزهای پایانی سال و با توجه به نزدیکی نوروز، بر دوستداران فرهنگ در هر خانواده و فامیل است تا با تبلیغ چهره به چهره برای طرح و با شناسایی کتابفروشی مورد نظر در شهر خود یا شهرهای نزدیک و معرفی آن به دیگران، در تقویت این همت فرهنگی بکوشند. همچنین استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز فرصت مغتنمی است تا با پیوستن به کمپین "عیدی کتاب بدهیم"، کمک شایانی برای توسعه طرح و یاری این حرکت فرهنگی صورت پذیرد.

اکنون می‌توان به این پرسش مهم اندیشید که چه کتابی برای عیدی دادن مناسب است؟ به بیان دیگر چگونه می‌توان به بهترین گزینه‌ها از بین انبوه کتاب‌های موجود ناشران مختلف و متعدد برای عیدی دادن رسید؟

به نظر می‌رسد برای پاسخ به این پرسش می‌توان این نکات را مد نظر قرار داد:

1. شاید مهم‌ترین نکته در عیدی دادن یا هدیه دادن کتاب، توجه به سلیقه فردِ گیرنده عیدی است. البته تا حدودی می‌توان این سلیقه را از سن، جنسیت و سابقه فرهنگی آن فرد حدس زد، به طور مثال عموم بانوان یا نوجوانان، به رمان بی علاقه نیستند و البته مردها، بیشتر از کتاب‌های خاطرات و کتب تاریخی استقبال می‌کنند. کتاب‌های مورد علاقه کودکان هم که مشخص است و هر کتابی که تصویرگری جذاب‌تری داشته باشد، می‌تواند برای کودکان جذاب‌تر باشد.

همچنین می‌توان با در نظر گرفتن سلیقه خانوادگی فرد عیدی گیرنده، افراد بیشتری را به مطالعه آن کتاب تشویق کرد؛ به عبارت دیگر، اگر این مسئله مورد توجه قرار گیرد، عیدی به یک نفر داده می‌شود اما عملاً چند نفر به خواندن آن تشویق می‌شوند و تعداد بیشتری از آن استفاده می‌برند.

2 . طرح جلد جذاب و البته عنوان جذاب هر کتاب هم می‌تواند در کنار استقبال جمعه مخاطب از یک اثر – که از چاپ‌های مکرّر یک کتاب و تسلسل تجدید انتشار آن آشکار است - مشوق خوبی برای تشویق عیدی گیرنده به خواندن کتاب، به ویژه افراد کتاب نخوان یا اشخاصی که اهل مطالعه نیستند، باشد.

3 . مسئله مهم دیگر، میزان بودجه‌ای است که شخص عیدی دهنده برای این کار در نظر می‌گیرد. بدیهی است به میزان این هزینه کرد حتی می‌توان بسته کتاب، عیدی داد که در این صورت پیشنهاد می‌شود تا بسته متنوعی از عناوین متنوع انتخاب شود؛ به ویژه اگر سلیقه فرد گیرنده عیدی، کاملاً مشخص نباشد.

4 . شاید مهم‌تر از خود کتاب، کادو کردن و شیوه اهدای آن به مخاطب باشد که بسیار مهم و عملاً نشان دهنده ادب حداکثری هدیه دهنده است. بدیهی است نوع و رنگ کادو هم بستگی به سن و جنسیت فرد هدیه گیرنده دارد. همچنین زیبا خواهد بود که هدیه دهنده، یادداشتی محبت آمیز را روی کادو و یا به شکل جداگانه در یک کارت پستال بنویسد و سپس آن را به هدیه گیرنده بدهد. ناگفته پیداست که اگر این یادداشت محبت آمیز، روی صفحه اول کتاب نوشته نشود، این امکان را به فرد هدیه گیرنده می‌دهد که اگر به هر دلیلی به آن علاقه ندارد و یا حتی پس از خواندن، کتاب را به فرد دیگری و یا به یک کتابخانه عمومی اهدا کند.

5 . توجه به لیست پر فروش‌ها یا استفاده از کتاب‌های الکترونیک و یا کتاب‌های جیبی هم راهکار دیگری برای انتخاب کتاب برای عیدی دادن یا هدیه دادن است.

6. راهکار دیگر برای انتخاب کتاب برای عیدی دادن، مشورت با دوستان و آشنایان اهل فرهنگ و کتاب است. بدیهی است که مشورت با آنان، افق تازه‌ای را در برابر انسان می‌گشاید و انتخاب کتاب و نوع هدیه دادن را آسان‌تر خواهد کرد.

7 . اگر بزرگان هر فامیل، سنت زیبای هدیه دادن کتاب را عملیاتی کنند، قطعاً دیگران هم به تأسی از آنان، دست به این اقدام خواهند زد.

8 . هدیه دادن کتاب، تنها منحصر به عید نوروز نیست، بلکه مناسبت‌هایی مانند سالگرد تولد، سالگرد ازدواج و یا اعیاد عمومی و مذهبی، هر یک فرصت مناسبی برای هدیه دادن و به ویژه، هدیه دادن کتاب است.

کوتاه سخن آنکه با همه این توصیفات، عیدی دادنِ اسکناس تا نخورده یا هدیه دادن گل، عطر یا لباس، همچنان برای بسیاری از ما ایرانیان، جذاب‌تر از عیدی دادن یا هدیه دادن کتاب است. بنابراین می‌توان پیشنهاد داد که مردم فرهنگ‌دوست قم،  اسکناس نو، عطر، گل، لباس یا هر نوع هدیه دیگر خود را با کتاب همراه کنند تا سنت حسنه عیدی دادن و هدیه دادن کتاب هم، به یک فرهنگ فراگیر در میان مردم قم تبدیل شود و از این شهر حرم اهل بیت (ع) به سراسر کشور گسترش یابد.
حسن شیخ حائری
ارسال نظرات