خبرهای داغ:
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب دین و سیاست از منظر امام رضا علیه‌السلام را منتشر کرد.
کد خبر: ۸۸۳۷۲۸۰
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب دین و سیاست از منظر امام رضا علیه‌السلام، نوشته رضا وطن دوست را در 500 جلد، چاپ و روانه بازار کرد.

نویسنده در مقدمه این کتاب چنین آورده است:

«همان‌گونه که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و‌آله در تمام عرصه‌های زندگی فردی الگو بود و هست، امامان معصوم نیز اسوه بوده و هستند. از این رو، هر کس بخواهد از شخصیت کمال‌یافته و از زندگی سالم در عرصه‌های مختلف زندگی برخوردار باشد، لازم است این خاندان را امام و پیشوای خود بداند و به آنان اقتدا کند.

سخن امام علی علیه‌السلام دلیل بر این ضرورت است که درباره تأسی و الگوگیری از این خاندان فرمود: به اهل‌بیت پیامبرتان بنگرید و با آنان همسو شوید، قدم جای قدمشان بگذارید که هرگز شما را از مسیر هدایت بیرون نمی‌برند و شما را به پستی و گمراهی برنمی‌گردانند. اگر سکوت کردند، سکوت کنید و اگر برخاستند، برخیزید، از آنان پیشی نگیرید که گمراه خواهید شد و از آنان عقب نمانید که نابود خواهید گشت.

امام رضا علیه‌السلام از جمله این خاندان است که در عرصه‌های مختلف زندگی، به ویژه در عرصه سیاست و مدیریت جامعه، الگوهای رفتاری و رهنمودهایی نویدبخش از خود به جای گذاشته است که آشنایی با این بخش از سیره و رهنمودهای آن حضرت، پویایی و رشدیافتگی را به ارمغان می‌آورد.

از این رو، بر صاحبان بنان و بیان لازم است با مراجعه به این بخش از سیره و رهنمودهای آن حضرت، این فصل تابان از زندگی آن امام را تبیین نمایند و برای استفاده عموم، به ویژه متولیان امر سیاست و مدیریت جامعه، الگوهای رفتاری آن حضرت را به نمایش گذارند.

این اثر از که از حیات سیاسی و تدبیر آن حضرت در برابر سیاست حیلت‌گرانه مأمون گفت‌وگو می‌کند، گامی کوچک در این باره است. اما باید اقرار کرد، این فصل از زندگی آن امام همام، اقیانوسی عمیق و دریایی بی ساحل بوده، فردی چون نگارنده، با آگاهی اندک و بضاعت مزجات خود، ناتوان از بازگویی تمامی آن حقایق است».

این کتاب در 10 فصل با عنوان های «کلیات»، «دین و سیاست در اسلام»، ‌«دین و سیاست در اندیشه سیاسی امام رضا علیه‌السلام»، «امامت و رهبری در نگرش سیاسی امام رضا علیه‌السلام»، «امام رضا علیه‌السلام و دعوت سیاسی به ایران»، «سیاست مدبرانه امام رضا علیه‌السلام در برابر سیاست مأمون»، «تحلیلی بر عهدنامه ولایتعهدی»، «آثار سیاسی ـ فرهنگی حضور امام رضا علیه‌السلام در ایران»، «مبارزه امام رضا علیه‌السلام با انحراف‌های فکری» و «غروب غریبانه و دیدگاه ها نسبت به شهادت امام رضا علیه‌السلام» تهیه و به  علاقه‌مندان شده تقدیم است.

همچنین در معرفی این کتاب، در پشت جلد آن چنین آمده است:

«از دیرباز درباره سیاست و نسبت آن با دیانت، پرسش‌هایی مطرح بوده و هست که آیا سیاست، نوعی مدیریت و تدبیر مقدس است یا شیطنت؟ آیا دین با سیاست، هم‌خوانی دارد یا خیر؟ آیا پیشوایان معصوم علیهم‌السلام برای ورود به میدان سیاست تمایل داشته‌اند یا نه؟ آیا می‌توان سیاست‌مدارانی دین‌دار و دین‌دارانی سیاست‌مدار داشت یا خیر؟

در این اثر که درباره عملکرد سیاسی امام رضا علیه‌السلام و تدبیر الهی آن حضرت گفت‌وگو شده است، به این پرسش‌ها و دیگر پرسش‌های مطرح درباره آن حضرت را پاسخ داده شده است».

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب دین و سیاست از منظر امام رضا علیه‌السلام را در سال 1395 به قیمت 16500 تومان در 415 صفحه چاپ و روانه بازار کرده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها