یک پزشک و پژوهشگر امور اجتماعی در کارگاه جمعیت و خانواده، گفت: باید به ماجرای زایمان‌های رُند و مناسبتی در جامعه پایان داد؛ مد شدن زایمان‌های تاریخ رُند و در مناسبت‌های مهم مذهبی و ملی در زایمان‌های نخست و به مدد سزارین‌های الکتیو، یک مصیبت است.
کد خبر: ۸۸۳۷۳۵۱
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج،  خلیل علی محمدزاده، پزشک و پژوهشگر امور اجتماعی در کارگاه جمعیت و خانواده ویژه بیستمین مراسم ازدواج دانشجویی که به مدت دو روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه برگزار شد، با تبریک پیوند ازدواج دانشجویان عزیز و فرهیخته، گفت: زوجین باید در کنار هم عمر کنند، بنابراین باید تلاش کنند، کیفیت روزهای زندگی را برای همدیگر فراهم کنند.

خلیل علی محمدزاده، پزشک و پژوهشگر امور اجتماعی در کارگاه جمعیت و خانواده ویژه بیستمین مراسم ازدواج دانشجویی که به مدت دو روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه برگزار شد، با تبریک پیوند ازدواج دانشجویان عزیز و فرهیخته، گفت: زوجین باید در کنار هم عمر کنند، بنابراین باید تلاش کنند، کیفیت روزهای زندگی را برای همدیگر فراهم کنند.

وی با اظهار این مطلب که قرار نیست در ازدواج یکی زندگی کردن را انتخاب کند و دیگری مجبور به تحمل کردن این زندگی باشد، بیان داشت: منظور از کیفیت روزهای زندگی این است که زوجین و اعضای خانواده از "آرامش و امنیت” و "آسایش و رفاه” سهم عادلانه‌ای داشته باشند و خانواده کانونی گرم، بانشاط و معنوی برای فرزندان و نیز تکیه گاهی مطمئن برای جامعه باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش نیروی انسانی سالم، دانا و توانمند در پیشرفت جامعه، گفت: نقطه شروع شکل گیری شخصیت هر فرد به خانواده و محیط آن و به دست پدر و مادر و مربیان و معلمان کشور است و باید در سبک زندگی و مهارت های مربوط به زندگی، عادت های صحیح و اقدامات مناسب مورد توجه باشد.

محمدزاده، با یادآوری مشکلات مختلف فراروی جوانان در امر ازدواج و فرزندآوری و تاکید بر لزوم حمایت قوای سه گانه از سیاست تحکیم خانواده در کشور، گفت: رفتار خانواده ها و خود جوانان هم باید به سمت ایجاد معیارهای واقعی در فضای زندگی سوق پیدا کنند، تا ازدواج‌های به موقع، آسان و ماندگار در کشور نهادینه شوند.

ضرورت عدم تاخیر در فرزندآوری بعد از ازدواج

دارنده‌ نخستین جایزه ملی جمعیت ایران با عنوان «جوان بمان»، با توجه به کاهش شدید نرخ باروری در ایران در سه دهه اخیر و خطراتی که آینده نمای جوانی جمعیت و حمایت‌های لازم از جمعیت سالمند کشور را تهدید می کنند، اظهار داشت: با تامل در ابعاد مختلفی که در این ارتباط مطرح است، ضرورت دارد جوانان بعد از ازدواج، فرزندآوری را به تاخیر نیاندازند و با فاصله گذاری حداکثر سه سال بین فرزندان، تعداد مناسب فرزندان خود را در طی دوره مطلوب باروری تنظیم کنند.

وی عبور از عارضه تک فرزندی را در تعادل و تکامل تربیتی فرزندان و مسئولیت پذیری معقول و منطقی فرزندان در خانواده حائز اهمیت خواند و گفت: از جمله عوارض کنترل جمعیت دراز مدت در جامعه، روی آوردن به تک فرزندی و فاصله گذاری طولانی بین فرزندان و به هم خوردن تنظیم تربیتی آنها است.

وی ادامه داد: بررسی‌های متعدد در کشورهایی که برنامه‌های کنترل جمعیت را در گذشته اجرا کرده‌اند، حاکی از آن است که این برنامه‌ها، سن ازدواج و فرزندآوری پدر و مادرها را افزایش داده و باعث شکاف نسلی شده است.

فاصله سنی زیاد بین فرزندان، خانواده‌ها را از هم دور و بنیان خانواده را سست می‌کند

وی افزود: فاصله سنی بیشتر بین فرزندان و والدین، از یک طرف فرزندان را از خانواده‌ها دور کرده و بنیان خانواده را سست می‌کند و از طرف دیگر حتی بسیاری از پدران و مادران را در سالمندی بالاجبار تنها، افسرده و منزوی می‌سازد.

محمدزاده، با اشاره به آمارهای ناباروری اولیه و ثانویه در ایران و جهان، خاطر نشان کرد: استفاده طولانی مدت از روش‌های پیشگیری از بارداری در افزایش ناباروری تاثیرگذار است.

وی همچنین گفت: ازدواج و فرزندآوری در سن مناسب، در تشخیص زودرس و درمان سریع و نیز پیشگیری از ناباروری نقش مهمی دارد.

علی محمدزاده، ارتقاء سلامت مادر و کودک را یکی از شاخص‌های برجسته در توسعه یافتگی کشورها ذکر کرد و گفت: سزارین‌های انتخابی به این مسئله مهم و محوری آسیب وارد می‌کنند و ضروری است که مسئولان بهداشتی و درمانی کشور در اجرای دقیق دستورالعمل‌هایی که بر ترویج زایمان‌های طبیعی تاکید دارند و تحولات آموزشی که در این زمینه باید رُخ دهند، بیشتر پافشاری کنند تا از این طریق هم در کاهش بار بیماری‌ها در حال و آینده و کیفیت زندگی مادران و نسل آینده و هم در تثبیت کارآیی فنی و تخصیصی در انجام خدمات سلامت و هزینه‌کرد بهتر منابع صندوق سلامت، روندهای درستی پایه گذاری شوند.

زایمان‌های تاریخ رُند و مناسبتی، تکامل جنین در ماه آخر حاملگی را مختل می‌کند

وی مُد شدن زایمان‌های تاریخ رُند و در مناسبت‌های مهم مذهبی و ملی در زایمان‌های نخست و به مدد سزارین‌های الکتیو را مصیبتی دیگر خواند که گاهی با خوش نیتی، در سیستم رشد و تکامل جنین در ماه آخر حاملگی اخلال ایجاد می‌کنند و بیان داشت: هرگونه جلو و عقب کشیدن‌های تاریخ زایمان بدون علت پزشکی، مخاطره آمیز است.

وی اضافه کرد: این نوع ترجیحات گاهی از سوی خانواده‌ها، امری ساده و فاقد اشکال به حساب می‌آیند، لکن صاحب نظران و آگاهان امر از طریق اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و دستگاه‌های مسئول از طریق ایجاد محدودیت‌های قانونی و رعایت الزامات ممیزی بالینی، به رواج چنین مسائلی در جامعه باید پایان دهند.

گریز از نقش مادری، یکی از عوامل کاهنده نرخ باروری

این استاد دانشگاه به یکی دیگر از عوامل کاهنده نرخ باروری در جامعه تحت عنوان گریز از نقش مادری اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه تلاش‌هایی در جامعه صورت می‌گیرد که نقش مادری در دختران و زنان کم رنگ شود و یک نقش فرعی به حساب آید؛ مثلا گفته می‌شود دختران باید درس بخوانند، شغل داشته باشند و تفریح کنند، حال اگر فرصت ازدواج مناسب هم پیش آمد، ازدواج صورت گیرد و اگر اتفاق نیفتاد، اشکال خاصی مترتب نیست؛ این نوع سم پاشی‌ها در حکم تهدید ابعاد مختلف سلامتی در جامعه است و گاهی هم که ازدواج صورت می‌گیرد، فرزندآوری مدت طولانی به تاخیر می‌افتد.

وی گفت: آمارها حاکی از آن است که بین ازدواج و فرزند اول در کشور بیش از ۳٫۵ سال و بین فرزند اول و فرزند دوم بیش از ۵ تا ۷ سال فاصله وجود دارد و یا از تعداد ازدواج‌ها، سال به سال کم می‌شود و نقطه مقابل آن نرخ طلاق سالیانه افزایش می‌یابد.

وی با تشریح چرایی این روندها، گفت: ما در چنین مسائل مهمی از دیدگاه‌های اسلامی دورتر شده‌ایم و جا دارد در این مسائل اساسی دولت،‌ خانواده‌ها، دستگاه‌های مسئول، آگاهان اجتماعی و خود جوانان فکر اساسی کرده و برنامه‌های مهمی را به مرحله اجرا درآورند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این مطلب که هر کاری باید در جای خود و در زمان مناسب خود انجام گیرد، بیان داشت: تحکیم خانواده یکی از ویژگی‌های مهم جامعه سنتی ما بود، این امتیاز الان به عنوان یک راه حل در پیشگیری از مشکلات مربوط به خانواده و درمان اختلالاتی که در این زمینه رُخ داده، در کشورهایی مثل فرانسه، سوئد، آمریکا و خیلی از کشورهای اروپایی دیگر مورد توجه و تاکید فراوان قرار گرفته است، آنها به دنبال این هستند که بین شغل، تحصیل و زندگی زنان هماهنگی و تعادل ایجاد کنند؛ ما هم باید به این مسئله اعتنا کنیم؛ اینکه خانم‌ها ازدواج را به خاطر تحصیل و یا شغل به بعد از ۳۰ سالگی منتقل کنند، پیامدهای سوئی برای کشور دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تعریفی از پنجره جمعیتی، به عنوان یک دوره و فرصتی که در آن جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور، حدود ۷۰ درصد و جمعیت زیر ۱۵ سال و بالای ۶۵ سال، حدود ۳۰ درصد است، اشاره کرد و گفت: ایران از سال ۱۳۸۵ چنین وضعیتی دارد و جمعیت شناسان می‌گویند تا سال ۱۴۲۵ یعنی به مدت ۴۰ سال این پنجره به روی کشور باز خواهد ماند.

محمدزاده، افزود: در این دوره اگر کشورها به نیازمندی‌های نسل جوان و میانسال خود در همه‌ی عرصه‌ها مانند ازدواج، تحصیلات تکمیلی، شغل و خلاصه توانمندی‌های مختلف در وجود آنان پاسخ گویند، یک فرصت و دوران طلائی است تا پس از سپری شدن این دوره به یک پیشرفت فراگیر و پایدار نایل آیند و اگر نه، با از بین رفتن این فرصت، تهدیدهای این دوران سر خواهد رسید.

«مهاجرت نخبگان» به نوعی «مهاجرت ژن‌های هوشمند» است

 محمدزاده، در خاتمه «مهاجرت نخبگان» را به نوعی «مهاجرت ژن‌های هوشمند» خواند و توضیح داد: بر اساس پژوهش‌های جدید در فرآیند مهاجرت نخبگان و متخصصان، نه تنها نخبگان که ثروت ملی به شمار می‌آیند، از آن کشور می‌روند، بلکه پس از گذشت قرن‌ها از نظر ژنتیکی کشورهای نخبه پذیر به جوامع نخبه تبدیل خواهند شد و درصد ژن‌های هوشمند آنها به شکل گسترده‌ای افزایش می‌یابند؛ لذا در زمینه نوآوری و تولید علم و فن‌آوری همچنان پیشتاز خواهند بود؛ در مقابل کشورهای نخبه گریز روز به روز فقیرتر شده و به دلیل همین فقر، وابسته‌تر می‌شوند و تعادل جهانی با شدت بیشتری به هم می‌خورد.

وی گفت: از این رو در توجه به نیازهای نخبگان و فراهم آوردن امکانات لازم برای فعال سازی ایشان و تدوین چارچوب ‌ای مدیریت بر نخبگان در کشور باید گام‌های عملی بیشتری برداشت.

شایان ذکر است که در این کارگاه دو روزه که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صورت گرفت، دکتر سیما فردوسی پیرامون روابط زوجین در خانواده، ارتباطات خانوادگی و فرزندپروری، دکتر شاهین فرهنگ در ارتباط با نشاط و شادابی در زندگی و دکتر خلیل علی محمد زاده در رابطه با مدیریت سلامت و تناسب خانواده و حفظ نمای جوانی جمعیت در کشور به ایراد سخن پرداختند که با استقبال مزدوجین دانشگاهی روبرو شدند.

ارسال نظرات