شرکت‌های سهام عدالت در این مدت پاسخگوی مردم بوده و پرینت صورت‌حساب را در اختیار مردم قرار می‌دهند تا مبالغ را بابت اقساط پرداخت کنند.
کد خبر: ۸۸۳۷۳۸۴
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، در حال حاضر مشکلات اقتصادی گریبان عموم مردم را گرفته و همه به نوعی از نسبت به این موضوع شاکی هستند اما این مسئله در مازندران حکایت دیگری دارد.

ابتدای آذرماه امسال با آمدن برف و یخبندان علاوه بر اینکه سقف آرزوهای کشاورزان بر سرشان آوار شد، مشاغلی که به نوعی به این صنعت وابسته بودند نیز متضرر شدند.

همچنین بسیاری از کارگران نیمه‌ دوم سال رویای برداشت مرکبات و کار در انبارها را در سر می‌پروراندند نیز ناامید شدند؛ خانواده‌های این کارگران در بدترین شرایط موجود زندگی می‌کنند، خیال عید که هیچ، نمی‌دانند چگونه باید معاش خود را تأمین کنند.

در هفته اخیر پرداخت سود سهام از سوی دولت نوید خوبی برای کارگران بود، درست است با این مبالغ اندک نمی‌توان کاری کرد ولی کارگران با دریافت سود آن هرچند هم اندک می‌توانند شبی با خیال آسوده سر بر بالین بگذارند.

چند روزی از آغاز به کار سامانه سهام عدالت گذشت که برخی با تصور اینکه سودی دریافت می‌کنند وارد سامانه شدند و این‌بار هم امیدهای آنان ناامید شد.

رئیس هیأت مدیره سهام عدالت مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: پیرو منویات مقام معظم رهبری در اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی، 62 شرکت بورسی و غیربورسی به مردم واگذار شد.

عسکر توکلی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور وقت مبالغ تعیین‌شده بابت اقساط از سال 85 تا 95 به مدت 10 سال بوده که باید به خزانه دولت واریز شود.

وی با اعلام اینکه تعداد 2 میلیون و 600 هزار نفر در مازندران برای سهام عدالت در مازندران ثبت‌نام کردند که ثبت‌نام 2 میلیون و 300 هزار نفر قطعی شد، اضافه کرد: از این تعداد برخی مشمول بیانات رهبری مبنی بر بخشودگی 50 درصدی شده‌اند و بقیه باید باقی‌مانده اقساط خود را پرداخت کنند تا مالک برگه سهام یک میلیون تومانی شوند که ارزش آن در بازار 2 میلیون تومان است.

رئیس هیأت مدیره سهام عدالت مازندران بیان کرد: تمامی سهام‌داران باید از 400 تا 530 هزار تومان قسط به دولت پرداخت کنند که هر یک با مراجعه به شرکت‌های تعاونی سهام عدالت می‌توانند آخرین وضعیت خود را دریافت کنند.

توکلی تصریح کرد: برخی از سهام‌داران به کافی‌نت مراجعه می‌کنند و به‌دلیل عدم پاسخگویی کافی‌نت‌ها و سوءاستفاده مالی از سهام‌داران در گرفتن مبالغ اضافی، پیشنهاد می‌شود افراد به شرکت‌های سهام عدالت مراجعه کرده که هم اگر در روند ثبت‌نام مشکلی باشد اصلاح شده و هم هزینه اضافی پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: شرکت‌های سهام عدالت در این مدت پاسخگوی مردم بوده و پرینت صورت‌حساب را در اختیار مردم قرار می‌دهند تا مبالغ را بابت اقساط پرداخت کنند.

رئیس هیأت مدیره سهام عدالت مازندران با اشاره به اینکه سهام‌داران تا پایان شهریورماه 96 فرصت دارند بدهی خود را با دولت تسویه کنند، تأکید کرد: همچنین افرادی که تمایل به واریز دارند می‌توانند مبالغ را واریز کنند، در غیر این صورت به میزانی که شرکت تعاونی سهام عدالت به آنان صورت حساب و مانده اعلام کرده به‌عنوان سهام‌دار باقی می‌مانند که همان مبلغ نیز دو برابر مبلغ سهام‌شان در بازار است.

توکلی با بیان اینکه در حال حاضر سودی واریز نمی‌شود و ثبت‌نام جدید هم نداریم، گفت: سود سهام عدالت در نیمه دوم سال 96 پس از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر واریز خواهد شد.

وی اظهار کرد: براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری دو دهک پایین جامعه مشمول بخشودگی 50 درصدی شدند ولی این موضوع تنها مربوط به افرادی است که در حال حاضر از کمیته امداد و بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره سهام عدالت مازندران با تأکید بر اینکه موضوع سامان‌دهی سهام عدالت برای تمامی افراد گنگ و مبهم بوده است، خاطرنشان کرد: چه بسا روستاییانی که با پرداخت مبالغ و کرایه به شهرها و به امید دریافت سود سهام آمدند اما متوجه شدند که باید مبالغی را به‌عنوان اقساط پرداخت کنند این موضوع تا حدی بوده که در برخی از شرک‌ت‌های سهام عدالت درگیری فیزیکی نیز گزارش شد.

توکلی در پایان گفت: به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست و شفاف این موضوع برای مردم مبهم بود و با حجم گسترده افراد در ایام پایانی سال مواجه شدیم که بهتر بود این موضوع به‌صورت درست از طریق رسانه‌ها برای مردم شفاف‌سازی می‌شد.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نسبت به سهام عدالت معترض هستم و پیگیری‌هایی از سوی دولت گذشته روی این موضوع صورت گرفته که بدون مشخص کردن مسؤولیت‌ها، حساب و کتاب بوده است.

ولی‌الله نانواکناری ادامه داد: بنده به‌عنوان نماینده روی این موضوع توجیه نیستم و فکر نمی‌کنم کسی جوابگوی این موضوع باشد.

وی بیان کرد: چندین سال از موضوع سهام عدالت می‌گذرد و هیچ پاسخی شفاف و روشنی به مردم داده نشده است.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شنیده می‌شود قرار است سود سهام عدالت را میان مردم توزیع کنند که باز هم مدیریت مشخصی روی این موضوع نیست و ادامه آن بر مشکلات موجود می‌افزاید.

نانواکناری در پایان گفت: باید پیگیری کنیم تا هم عملیات به‌صورت درست انجام شده و هم این مهم به‌درستی برای مردم شفاف‌سازی شود.

در شرایطی که مشکلات اقتصادی به نوعی دامنگیر همه است و حتی فرا رسیدن نوروز هیچ رنگ و بویی برای آنان ندارد مطرح شدن این موضوع بدون شفاف‌سازی نگرانی‌های بسیاری در میان مردم به‌وجود آورده است که لزوم شفاف‌سازی آن ضرورت دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها