آمل با توجه به ۸.۵ درصد جمعیت بیکاری در استان مسئولان امر بدنبال ایجاد اشتغال‌زایی برای بیکاران این شهرستان هستند.
کد خبر: ۸۸۳۷۳۹۳
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
به گزارش خبر گزاری بسیج مازندران، شهرستان آمل با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی یکی از شهرستان‌های ویژه استان مازندران محسوب می‌شود به گونه‌ای که این شهرستان توانست در بخش صنعت حدود 47 درصد از سهم استان را به خود اختصاص دهد و در بخش کشاورزی در تولیدات محصولاتی چون برنج، عسل، گل و گیاه و تولیدی دام و طیور به رتبه‌های نخست و دوم استانی و حتی کشوری دست یابد.

توسعه هر یک از این بخش‌ها موجبی بر اشتغال و سهم‌بری کاهش بیکاری در شهرستان را به‌دنبال خوهد داشت تا این معضل اجتماعی کمتر مورد رعب و وحشت جوانان تحصیل‌کرده یا جویای کار در بازار و صنعت کار شود. تمام دغدغه مسئولان دستگاه‌های اجرایی مازندران به ویژه شهرستان تلاشی بر رفع بیکاری و افزایش ایجاد اشتغال‌زایی است تا آمار 12.1 درصدی آمار بیکاری مازندران و 8.5 درصدی شهرستان آمل را به کاهش برسانند.

این شهرستان با توجه به ویژه بودنش و با 590 واحد تولیدی و صنعتی فعال نیاز به نگاه ویژه‌ای از سوی مسئولان استانی و کشوری دارد که در ارائه تسهیلات بانکی اشتغال‌زایی سختگیری‌ها و فشارهای دستگاه‌های فرابخشی کمتر شده تا با حضور سرمایه‌گذاران استفاده مطلوب به عمل آید.

به منظور ارتقا در سطح کیفیت‌بخشی ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری و با توجه به منویات مقام معظم رهبری بر مبنی "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" در سال‌جاری کارگروه کمیته اشتغال و سرمایه‌گذار جلسات متعددی در شهرستان آمل با حضور مدیران دستگاه‌های اشتغال‌زا برگزار شده است که در روزهای پایانی سال 95 به منظور رفع مشکل و معضل بیکاری آخرین جلسه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمل در این جلسه با بیان اینکه در اجرای برنامه‌های اشتغالزایی باید براساس سیاستگذاری تدوین شده به ارایه کار پرداخت تا بطور منظم برنامه به اجرای درآید، بیان کرد: از سوی این نهاد تاکنون اختصاص تسهیلات برای ایجاد اشتغال پیگیری شده است اگرچه تاکنون صندوق کارآفرین امید تسهیلاتی به بخش گردشگری نداده است.

محمدرضا شیدفر با تاکید براینکه متاسفانه راهبرد در این شهرستان وجود ندارد و این سازمان هماهنگی بین فرابخشی مشکل دارد، تصریح کرد: در امر تغییر کاربری نیز با توجه به توسعه واحدهای پذیرایی به شدت مشکل داریم و سرمایه‌گذاران به دلیل عدم تسهیلات بانکی رها کردند.

وی از برپایی بازارچه عیدانه محلی از سوی صنایع دستی خبر داد و گفت: در اجرای طرح گردشگری نیز قرار شده بود 100 هکتار از اراضی جنگل بلیران در صورت موافقت منابع طبیعی مورد طرح گردشگری قرار گیرد که تاکنون بلاتکلیف مانده است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری آمل ادامه داد: در صورت موافقت بر اجرای این طرح موجب اشتغالزایی بسیاری از جوانان این شهرستان می‌شد اما متاسفاته بدلیل تاخیر در روند کار روستا از حالت اصلی خارج شده و آن اندیشه آینده‌نگری نیز در این منطقه از بین رفته است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمل نیز به منظور ساماندهی اشتغالزایی در این شهرستان از اجرای دو طرح سامانه رصد و سامانه اشتغال خبر داد و گفت: در سامانه رصد میزان درخواست از سوی دستگاه‌ها انجام می‌شود که این دستگاه‌ها کاربری دارند.

ولی‌الله چلابی با اشاره به اینکه سامانه اشتغال نیز با توجه به فعالیت 5 کاریابی در این شهرستان از سوی جویندگان کار انجام می‌شود، تصریح کرد: در سال جاری جوینده کار از همه دستگاه‌ها حدود 5 هزار و 713 نفر بوده است که یک هزار و 744 بیکار گمارده معرفی کاریابی ها بوده که همه بیمه شدند.

وی با بیان اینکه در سامانه رصد نیز 2 هزار و 54 نفر جذب شدند که مجموع 3 هزار و 798 نفر اشتغال ایجاد و جذب بازار شدند، تصریح کرد: هم‌اکنون یک هزار و 800 نفر جوینده کار داریم اگر چه نمی‌شود به این آمار دقیق اعتماد کرد چراکه در کشور نواقص آمار وجود دارد.

چلابی خاطرنشان کرد: اکنون طبق آمار گرفته از زمستان 95 آمار بیکاری در مازندران 12.1 درصد و آمل نیز به لحاظ 50 درصد صنعت استان حدود 8.5 درصد جمعیت بیکار داریم که از کل جمعیت فعال کار محاسبه می‌شود.

رئیس بیمه تامین اجتماعی آمل در ادامه با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی با کمک بازرس در سطح شهرستان و کارگاه کشفی به بررسی بیمه‌شدگان نهادهای خصوصی و تشکل‌ها یا کارگاه‌ها می‌پردازد، گفت: در اسفند سال گذشته حدود 49 هزار بیمه شده داشتیم که امسال به تعداد 47 هزار و 800 نفر رسیده است.

علیرضا اخوان با تاکید براینکه بیمه اجباری بسیار مهم است و اشتغال کشور ورودی و خروجی را در نظر و ماحصل را حساب می‌کنند، افزود: در آمل با 47 هزار و 700 بیمه شده در بخش‌های اجباری، اختیاری، آزاد و کارگاه داریم که 27 هزار مورد کارگاهی است.

وی از آذر ماه سال جاری بیمه‌شدگان را به سمت بالا بیان و عنوان کرد: در سال 95 در زمینه‌های مختلف چند نفر به لحاظ بیمه افزایش داشتیم که بیشترین بخش کارگاه‌ها را داشتیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آمل با اعلام اینکه بدلیل عدم توسعه شهرک‌های صنعتی در آمل سرریز سرمایه‌گذاری را به سایر شهرهای استان داشتیم و این بر روند صنعت و اشتغال این شهرستان تاثیر بسزایی دارد، مطرح کرد: در امر رونق تولید نیز با وجود مشکلات بانکی بسیاری از پرونده‌ها بسته نشده است و کماکان ادامه دارد.

چنگیز فروزان با بیان اینکه در اجرای طرح رونق تولید اردیبهشت سال جاری با 27 جلسه شهرستانی و استانی و 20 جلسه پیگیری برگزار شد، گفت: تاکنون 90 واحد صنعتی و کشاورزی تسهیلات دریافت کردند که از این تعداد 37 واحد صنعتی و 53 واحد کشاورزی بوده است.

وی افزود: در امر تسهیلات رونق تولید بالغ بر 54 میلیارد و 673 میلیون تومان تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی و کشاورزی تخصیص یافت که 29 میلیارد و 420 میلیون تومان در بخش صنعت و 25 میلیارد و 253 میلیون تومان سهم کشاورزی بوده است.

فروزان با بیان اینکه در استان یک هزار و 114 واحد صنعتی و کشاورزی در بهین یاب ثبت‌نام کردند که 311 واحد صنعتی و 704 واحد کشاورزی بوده است، بیان کرد: این واحدها بالغ بر 429 میلیارد و 200میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند که از این مبلغ 245 میلیارد تومان واحدهای کشاورزی و 114 میلیارد و 200 میلیون تومان واحد صنعتی بوده است.

رئیس تجارت، صنعت و معدن آمل تاکید کرد: آمل به منظور برای ایجاد شهرک صنعتی نیاز به 500 هکتار زمین دارد که این امر موجبی بر افزایش اشتغال در شهرستان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون از سوی این نهاد 798 جواز تاسیس صادر شده که در سال جاری 45 جواز بوده است، عنوان کرد: در مجموع 590 واحد فعال در این شهرستان وجود دارد در حالی که 200 پروانه نیز ابطال شده است.

فروزان با بیان اینکه از این واحدها حدود 21 هزار و 583 نفر اشتغال ایجاد شده که امسال با مجوز 19 پروانه بهره‌بردار برای 842 نفر اشتغال ایجاد شده است، گفت: در حوزه اصناف نیز با صدور یک هزار و 247 پروانه کسب 579 نفر اشتغال و در امر ایثارگری نیز با 52 پروانه کسب 1005 نفر سامانه اشتغال فراهم شد.

مسئول صندوق توسعه کارآفرین امید شعبه آمل نیز حوزه فعالیت این صندوق را ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار با ارایه هر طرح اشتغال‌زایی بیان و مطرح کرد: آنهایی که تازه می‌خواهند اشتغال بگیرند به این صندوق ورود می‌یابد و از تسهیلات بانکی صندوق بهره‌مند می‌شوند.

احمدجعفر قلی زاده با بیان اینکه فعالیت صندوق از مرداده ماه امسال گسترده شده که طی شش ماهه یک میلیارد و 140 میلیون تومان تسهیلات داده است با توجه به اینکه 3 میلیارد و 400 میلیون تومان جذب شد، عنوان کرد: در زمینه طرح گردشگری نیز صندوق آمادگی به ارایه تسهیلات لازم را دارد که تاکنون یک طرح از سوی میراث فرهنگی آمل به صندوق معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: صندوق کارآفرین امید با میراث فرهنگی استان در اجرای تسهیلات بانکی تفاهم‌نامه دارد که در صورت معرفی به صندوق پس از موافقت استان و بررسی صندوق به ارایه تسهیلات می‌پردازد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها