با درس گيري از تجربيات تلخ دولتي ماندن فعالیت‌های فرهنگي که به زوال آن‌ها منجر شده است؛ کاروان‌های راهيان نور بايد بیش‌ازپیش مردمي شوند و توسط مردم مديريت و اداره شوند...
کد خبر: ۸۸۳۷۳۹۶
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴

 به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج، راهيان نور يکي از ظرفیت‌های مهم فرهنگي کشور است ليکن چون اقتصاد (مدل تأمین مالي و هزينه کرد) به‌درستی تعریف‌نشده است با چالش‌های زيادي مواجه است.
 
 

از یک‌سو هزینه‌های بالاي اردو پاي پول حکومت را به ميان کشيده است و مشکلات تأمین مالي کشور کيفيت اين اردوها را کاهش داده است. حداقلش اين است که آن‌قدر دغدغه تأمین مالي سنگين است که کمترين وقت براي محتوا و کيفيت گذاشته می‌شود.

از سوي ديگر راه‌حل‌های کاهش هزينه اردو باعث انفکاک کامل اردوهاي راهيان نوز از مردم منطقه شده است. اتوبوس را سپاه تأمین می‌کند، مواد غذايي را تهران تأمین می‌کنند، آشپزي را سپاه انجام می‌دهد و... يعني اين حجم از زائر و گردشگر ارزش‌افزوده ناچيز اقتصادي براي مردم منطقه دارند و به همين دليل است مردم منطقه امروز راهيان نور را دردسر براي خود می‌پندارند و نه يک فرصت.

به نظر می‌رسد بايد روي اقتصاد کاروان‌های راهيان نور مطالعه شود و پيشنهاد می‌شود سازمان بسيج مستضعفين کار تحقيقاتي خوبي براي اين موضوع انجام دهد. اصول اين کار عبارت است از:

با درس گيري از تجربيات تلخ دولتي ماندن فعالیت‌های فرهنگي که به زوال آن‌ها منجر شده است؛ کاروان‌های راهيان نور بايد بیش‌ازپیش مردمي شوند و توسط مردم مديريت و اداره شوند.

مردم منطقه بايد از حضور کاروان‌های راهيان نور نفع ببرند. مثل هر منطقه ديگري که ظرفيت گردشگري دارد. نفعي بيشتر از دست‌فروشی در کنار کاروان‌ها. بايد کاروان‌های راهيان نور به رونق منطقه منتج شود.

هزينه دولت در کاروان‌ها بايد هدفمند بشود و بيشتر به سمت کیفیت‌بخشی محتوايي اردوها برود.



ارسال نظرات