کد خبر: ۸۸۳۷۴۲۴
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل ازیزد بانو؛ استان دارالعباده یزد همواره با ظرفیت بالای قرآنی و دارا بودن افراد مستعد قرآنی همچون نگینی بر جامعه قرآنی کشور می‌درخشد. این استان درزمینهٔ قرآن قاریان، حافظان و پژوهشگران زیادی را به کشور و حتی به جهان اسلام معرفی کرده است.

موحده آیت‌اللهی از دختران یزدی است که توفیق حافظ قرآن شدن شامل حالش شد؛ گفتگوی یزدبانو با این دختر پرتلاش را در ادامه می‌خوانید:

*یزدبانو: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

موحده آیت‌اللهی، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و حافظ کل قرآن کریم هستم.

*یزدبانو:چه چیزی باعث علاقه شما به یادگیری قرآن شد؟ فراگیری قرآن را از چندسالگی شروع کردید؟

از چهارسالگی با راهنمایی پدر و مادرم در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کردم. ابتدا از حفظ موضوعی آیات شروع کردم و یادگیری آیات با استفاده از تصاویر و اشاره صورت می‌گرفت؛ علاوه بر آن تشویق‌های خانواده و معلم عزیزم سرکار خانم نصیری سبب علاقه‌ی من به ادامه‌ی این راه شد. البته قبل از چهار سالگی نیز تعدادی از سوره‌های کوچک قران را در خانه حفظ کرده بودم.

*یزدبانو:چه کسانی را در یادگیری قرآن الگوی خود قرار می‌دهید؟

الگوهای اصلی من در یادگیری قرآن داستان‌های مختلف در مورد تلاش‌های پیامبر، ائمه‌ی اطهار و یاران ایشان در حفظ و نگهداری قرآن بود. علاوه بر آن مطالعه زندگینامه اساتید بزرگی چون استاد پرهیزگار و آثار ایشان و همچنین استاد مصطفی اسماعیل هر بار مرا به فکر فرو می‌داشت که چه طور تلاوت یک قاری می‌تواند این‌قدر تأثیرگذار باشد؟ تلاوت‌های دیگر حافظان در محافل مختلف مرتب انگیزه‌ی من را برای حفظ قرآن بیشتر و بیشتر می‌کرد و این برایم یک آرزو شد که روزی حافظ کل قرآن شوم.

*یزدبانو:اساتید شما در راه آموزش و حفظ قرآن چه کسانی بودند؟

در فرآیند حفظ من افراد زیادی نقش داشته‌اند و تمام موفقیت‌هایم را مدیون تک‌تک آن‌ها هستم؛ مؤثرترین اساتیدم در وهله اول نخستین اساتیدم «پدر و مادرم» بودند و بعد از آن‌ها «سرکار خانم سمانه کمال» صبورترین و مهربان‌ترین استادی بودند که در تمام طول دوران حفظ و تا آخرین آیه با من همراه بودند و هم‌اکنون نیز در بحث مرور پشتیبان من هستند. مدتی نیز توفیق بهره‌مندی از اطلاعات «سرکار خانم زینب صالح بیک» را داشتم و هم‌اکنون که در تهران مشغول تحصیل هستم افتخار حضور در کلاس «خانم دکتر آگاهی (دکترای تخصصی علوم قرآن و حدیث و حافظ کل قرآن و از اساتید بسیار سرشناس کشور)» را دارم که از بزرگ‌ترین اتفاقات زندگی من است.

*یزدبانو:در زمینه قرآن چه مقام‌هایی را کسب کرده‌اید؟

از پنج سالگی در مسابقات قرآنی شرکت می‌کردم. در همان سال‌های اول علاوه بر مقام‌های اول استانی حفظ در مسابقات کشوری سخنرانی نیز مقام هفتم را کسب کردم. یک‌بار هم در مسابقات ادعیه خوانی مقام اول استان را کسب نموده‌ام که در همان سال‌های اول و دوران دبستان بود. بعد از آن شرکت در مسابقات را ادامه دادم که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنم:

مقام اول کشوری در مسابقات سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال 89

مقام دوم کشوری در مسابقات دانش‌آموزی سال‌های 90 و 93 و سوم کشوری در سال 92

مقام اول کشوری حفظ کل قرآن در مسابقات بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 94

مقام چهارم کشوری در مسابقات اوقاف و امور خیریه در مقطع شکوفه‌ها در سال 93

مقام اول مسابقات کشوری وزارت بهداشت در حفظ بیست جزء در سال 95

*یزدبانو:برای دانشجوی پزشکی وقت ارزش ویژه‌ای دارد؛ حفظ و تثبیت قرآن چه میزان از وقت شما را می‌گیرد؟

خوشبختانه چون قرآن را در کودکی حفظ کرده‌ام محفوظاتم پایداری خوبی دارد. از زمانی که دانشجوی پزشکی شده‌ام مقداری از زمان‌های مرورم کاسته شده اما تمام تلاشم را می‌کنم که قرآن همچنان در رأس برنامه‌هایم بماند. مثلاً از همان روز ثبت‌نام دانشگاه در تهران به دنبال یک استاد و یک کلاس خوب برای قرآن بودم که بعد با خانم دکتر آگاهی آشنا شدم. زمان‌هایی که درگیر امتحانات نیستم با استاد عزیزم سرکار خانم کمال سعی می‌کنیم هر شب یا یک‌شب در میان از محفوظات من پرسش و پاسخی داشته باشیم. غیر از آن؛ با سرگرم کردن خودم با تدریس قرآن خود را ملزم به مطالعه‌ی مفاهیم و تفاسیر نموده‌ام که البته هیچ‌کدام آن‌چنان وقت زیادی را از من نمی‌گیرد.

*یزدبانو:سخن شما با مردم یزد و بانوان یزدی چیست؟

آشنایی با مفاهیم قرآن و خصوصاً حفظ قلبی آیات آن تنها راه نجات جامعه‌ی امروز و تضمین آینده خودمان است. یادمان باشد حتی نگاه کردن به آیات قرآن برکات زیادی دارد اما با توجه به شرایط امروز چیزی که خدا و ائمه از ما می‌خواهند بیشتر از نگاه کردن به آیات قرآن است.

با فنّاوری‌های جدید همراه شویم اما هرلحظه مراقب دام‌های شیطان باشیم. دام‌های شیطان برای افراد بسیار باهوش این زمانه پیچیده‌تر و هوشمندانه‌تر است اما بندگان مخلص خدای مهربان هرگز در این دام‌ها نمی‌افتند.

خطاب به مادران امروز و فردا: اینکه حواسمان باشد دوستان فرزندانمان را خود با اعمالمان انتخاب می‌کنیم؛ این دوست قرار است شیطان باشد یا دوستان خدا؟

نکته دیگر این‌که جدا از این موضوع که مداومت در خواندن قرآن چه فوایدی دارد هر زمان که احساس غم، تنهایی، استرس یا موارد مشابه داشتیم خواندن قرآن را فراموش نکنیم که هم موجب برکت در وقت می‌شود و هم آرامشی وصف‌ناپذیر به دنبال دارد. نگوییم وقت نداریم قرآن بخوانیم؛ کمی که فکر کنیم می‌بینیم که وقت برای قرآن خواندن و تدبر در آن زیاد است. بنده زندگی کنونی خود و داشته‌هایم را ناشی از برکت و نور قرآن می‌دانم.

*یزدبانو:خواسته شما از مسئولان یزد چیست؟

از مسئولین خواهشمندم ضمن این‌که خود به دستورات و فرمان‌ها قران عمل می‌کنند راه را برای عمل به فرمان‌ها قران در زیرمجموعه خود و در سطح جامعه هموارسازند و طوری عمل نمایند که حافظان و عاملان به قران روزبه‌روز افزایش یابند.

*یزدبانو:برنامه شما برای آینده چیست؟

برای آینده اهداف بزرگی دارم که البته امیدوارم بتوانم به مردم شهرم و همچنین کشورم خدمت کنم و در این راه به دعای مردم عزیز بسیار محتاجم.

*یزدبانو:سخن پایانی شما را می‌شنویم.

امیدوارم همیشه شاهد موفقیت روزافزون هم شهریان عزیزم باشم. همیشه دارالعباده، دارالعلم و دارالاخلاق بمانیم.

ارسال نظرات