از هوای یزد چه خبر؟!

حکایت دردناک اوضاع این روزهای دارالعباده

کد خبر: ۸۸۳۷۵۹۵
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ اگر متوجه شوید فروشگاهی اقدام به عرضه خوراکی فاسد می کند، قطعاً به وی تذکر می دهید و تا برخورد مسئولان با فرد متخلف و ممانعت از عرضه آن از پا نمی نشینید، چرا که برای سلامت جسم خود ارزش قائلید. اما آیا همین حساسیت را برای غذای روح خود نیز دارید؟ کمتر کسی پیدا می شود که به این سؤال پاسخ مثبت بدهد.

این تناقض رفتاری ناشی از عدم درک درستی از اهمیت مسائل فرهنگی است. اما فردی مانند رهبر انقلاب که بر عهده داشتن مناصب مهم در حکومت جمهوری اسلامی و اجتهاد و مرجعیت به ایشان بینشی باز از مسائل فرهنگی داده، نظر متفاوتی در مورد فرهنگ دارند. تنها گوشه ای از اهمیت فرهنگ و مسائل فرهنگی را می توان در بیانات ایشان در اولین روز سال 93 در حرم مطهر رضوی مشاهده کرد:

«فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد.»

براستی اگر برخی مسئولین ما مانند رهبر انقلاب فرهنگ را هوایی می دانستند که خویشاوندان و نزدیکانش آن را تنفس می کنند، امروز شاهد برگزاری هر مراسمی، هر هنجار شکنی و هر بی تفاوتی در جامعه بودیم؟!

آنچه این روزها در یزد می گذرد

دوازدهم اسفند ماه؛گروهی در یزد اقدام به برگزاری و تبلیغ مسابقات تخته نرد می کنند! تخته نرد هم از آنجا که جز آلات قمار محسوب می شود بازی با آن حتی بدون شرطبندی جایز نبوده و از نظر مراجع حرام است. برای مثال حضرت امام خمینی(ره) در این مورد می فرمایند: «بازی با آلات قمارمطلقا حرام است.» یا حضرت آیت الله بهجت می فرمایند: «بازی کردن با آلات قمار از قبیل نرد، پاسور، شطرنج، با برد و باختحرام قطعی استو بدون برد و باخت احتیاط در ترک است و در شطرنج احتیاط اشد است.»

پانزدهم اسفند ماه؛اعلام می شود کلاس آموزش رقصی در یزد برپا می شود. این در حالی است که رهبر انقلاب در پاسخ به استفتائی در این باره فرموده اند: «به نحو کلی یادگیری و تعلیم رقص و ترویج آن هر چند به انگیزه حلال باشدبا اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی سازگار نیست.»

بیستم اسفند ماه؛برخی منابع خبری با انتشار تصویری از سوارکاری بانویی در جشنواره نمایش اسب در یکی از شهرستان های استان خبر دادند. بد نیست بدانید سوارکاری بانوان در مجامع عمومی از نظر قریب به اتفاق مراجع تقلید جایز نیست. برای مثال رهبر انقلاب در پاسخ به سوالی در این مورد می فرمایند: «به‌طور کلى اسب سوارى براى دختران و بانوان در مجامع عمومى و در منظر نامحرم، موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافى با عفت بانوان است ولازم است ترک شودو در صورتى که در منظر نامحرم نباشد، فى نفسه اشکال ندارد.»

ایضا در بیستم اسفند ماه؛اعلام می شود که طبق فتوای هیات هندبال استان یزد ورود بانوان به ورزشگاه آزاد شده است! این در حالی است که چه در دولت قبل و چه در اوایل این دولت زمانی که بحث برای حضور بانوان در ورزشگاه ها مطرح شد، مراجع عظام تقلید مخالفت خود را ابراز کردند. در این مورد هم قریب به اتفاق مراجع معتقدند به علت نوع پوشش ورزشکاران حضور بانوان در ورزشگاه ها حرمت دارد. نظر آیت الله صافی که به فرموده خودشان نظر جمیع فقها در این خصوص را بیان می کنند، خواندنی است:«اگر چه اينجانب مكرّر خطر اختلاط زن و مرد بيگانه و برنامه‌های مضرّه‌ای را كه مخالف عفاف و حجاب بانوان و موجب تغییر شخصیت اسلامی جامعه است تذكر داده‌ و به همگان در مورد آثار و عواقب سوء گرایش به آداب غیر اسلامی غربی هشدار داده‌ام اكنون كه مؤمنین در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌های كشور، سؤال و ابراز نگرانی می‌نمایند حسب الوظیفه حرمت نظر زن و مرد اجنبی را به بدن یكدیگراز نظر جمیع فقهای عظام اعلام می‌نمایم؛ علی هذاحضور بانوان در این گونه برنامه‌ها خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامی است.

انتظار از مسئولین محترم جمهوری اسلامی این است كه با اعلام لغو این عنوان، نگرانی‌ها را رفع و موجبات خشنودی قلب مقدس حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم نمایند.»

این چهار مورد تنها بخشی از اقدامات ضد فرهنگی در یک بازه زمانی کوتاه در شهر یزد است. حاشیه و متن بسیاری از مراسمات و اقدامات هم قابل ذکر نیست! مثلاً خرید و فروش آلات قمار، یا شنیده های مبنی بر سانس های ورزشی مختلط و... . اما چرا اقدامات ضد فرهنگی تا این حد افزایش یافته؟ شاید وادادگی، غفلت و ترس برخی مسئولین از سرزنش یکی از این عوامل باشد اما عامل مهم تر فراموش شدن فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر است.

اگر فرد فرد جامعه با مراجعه به مسئولین یا لا اقل در هنگام مواجهه با آن ها اشکالات را گوشزد کرده و خواهان رفع آن شوند، مسئولین هم آگاهی و هم جرئت و جسارت برخورد با انحرافات را پیدا می کنند، به شرطی که عزم برخورد با آن وجود داشته باشد!

اگر هر فرد احساس کند باید نقشی برای بهبود هوایی که نزدیکانش تنفس می کنند، ایفا کند. بسیاری از این مشکلات رفع و رجوع می شوند. روشنگری، بیان اشتباهات نهادهای فرهنگی و هشدار نسبت به ولنگاری فرهنگی وظیفه ای است که امروز بر دوش یکایک ما است. هر کس در هر پست و مقامی، با هر تریبون و امکاناتی موظف است به روشنگری علیه این انحرافات بپردازد.

سینا شاکر

ارسال نظرات