سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان کسانی هستند که آسیب دیدگی زیادی از سوانح چهارشنبه سوری را تجربه می‌کنند، گفت: بیشتر افراد در گروه سنی ۹ تا ۲۲ سال هستند که اغلب به دلیل سوختگی در صورت و دست به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۳۷۶۹۹
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج،سید جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی در آستانه سه شنبه آخر سال اظهار کرد: سال‌های گذشته در مراسم شب چهارشنبه سوری شاهد وضعیت نابهنجاری بودیم، به طوری با بی احتیاطی‌های بعضی از هموطنان جشن چهارشنبه سوری به میدان جنگ تبدیل می‌شد.

سخنگوی آتش نشانی تهران افزود: امسال با توجه به حادثه دلخراش پلاسکو موجی از احساسات در بین هموطنان ایجاد شده و ما شاهد همکاری بهتر مردم با آتش نشانان برای برگزاری چهارشنبه سوری ایمن و بدون خطر هستیم از جمله کمپین‌های کوچک و بزرگ در شهرستان‌ها و استان تهران تهران با شعارهای مختلف طراحی شد و بسیاری از بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران و حتی چهره‌های برجسته سیاسی در آن شرکت کردند.

کمپین‌ "به احترام آتش نشانان، نه به چهارشنبه سوری خطرناک"

ملکی ادامه داد: یکی از کمپین‌ها "به احترام آتش نشانان، نه به چهارشنبه سوری خطرناک" نام دارد که کاملاً مردمی است و ما فقط آن را هدایت و راهبری می‌کنیم، واقعیت این است که زمانیکه مردم به این نتیجه نرسند که باید جشن‌ها را منطقی برگزار کنند نمی‌توان از این گونه کمپین‌ها به نتایج مورد نظر دست یافت.

وی با اشاره به اینکه امسال فرصت خیلی خوبی برای فرهنگ سازی در مورد برپایی درست جشن چهارشنبه سوری فراهم شده است،اذعان داشت: مردم به این باور رسیده‌اند که در حوزه ایمنی باید کمی بیشتر احتیاط کنند البته این فقط هدف اول است و ما تلاش می‌کنیم که در هر مقطعی با توجه به موضوعیت خاص کمپین‌هایی راه اندازی کنیم ، به عنوان مثال در پاییز و زمستان سال آینده کمپینی با عنوان گاز مونواکسیدکربن می‌توان برگزار کرد.

سخنگوی آتش نشانی تهران با توجه به شعار امسال با عنوان"چهارشنبه سوری بدون ترقه" گفت: تأکید ما فقط روی ترقه و مواد محترقه است و هیچ کس منکر شاد بودن مردم و جشن گرفتن نیست، آتش بازی بخشی از این جشن است و بخش‌های دیگری هم دارد اما چندسالی است که این جشن فقط ترقه بازی مخصوصاً ترقه‌های دست ساز بسیار خطرناک شده است که نمونه آن را در اردبیل بود که به خاطر انفجار ترقه 7 نفر کشته شدند و در حال حاضر خانواده آنها داغدار و 70 خانواده درگیر شدند.

ملکی، ضمن اشاره به میثاق‌نامه تعدادی از مدارس برای پیوستن به این کمپین‌ها گفت: در حال حاضر کمپین‌هایی با 150 تا 200 نفر تشکیل شده است یا کمپین 43 هزار نفری دانش آموزان نسیم شهر که طومار 70 متری را امضا کردند، اینها خبرهای خوبی است که نشان می‌دهد مردم به این نتیجه رسیده‌اند که ما جشن را دوست داریم اما مواد منفجره و محترقه را دوست نداریم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه افرادی هستند که علی رغم این اتفاقات بر رفتار‌های پرخطر اصرار دارند، تصریح کرد: در این خصوص آتش نشانی می‌تواند در بحث آموزش و فرهنگ سازی وارد عمل شود، ما نمی‌توانیم افرادی که با خود، خانواده و دوستانشان لجاجت دارند و نمی‌خواهند از افرادی که سال‌های قبل مجروح شده‌اند عبرت بگیرند جذب کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه آتش نشانان و دیگر سازمان‌ها قصد ممانعت از برگزاری جشن را ندارد بلکه در تلاش برای داشتن یک شب به یاد ماندنی برای مردم هستند، تأکید کرد: از مردم می خواهیم در صورت اطلاع از تخلف افراد مبنی بر انبارداری و درست کردن مواد محترقه دارد با عوامل انتظامی مسئله را مطرح کنند تا قبل از ایجاد حادثه به صورت قانونی با آنها برخورد شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان کسانی هستند  آسیب دیدگی زیادی از سوانح چهارشنبه سوری را تجربه می‌کنند، اظهار کرد: بیشتر افراد در گروه سنی 9 تا 22 سال هستند که اغلب به دلیل سوختگی و آسیب در محدوده سر، صورت و دست به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

ملکی، در پایان خاطرنشان کرد: من از همه رسانه‌ها تشکر می‌کنم خصوصا رسانه‌هایی که با احساس وظیفه تعهد در این باره تلاش می‌کند چرا که اگر یک نفر با خواندن این مطالب عبرت بگیرد و به سمت مواد منفجره نرود ما رسالت خود را انجام داده‌ایم.

 

ارسال نظرات