آیت الله سید حامد علم الهدی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

جایگاه ویژه حضرت ام البنین(س) نزد اهل بیت(ع)

آیت الله علم الهدی گفت: گر چه در تاریخ بیش از این از جزئیات زندگی وی برای ما بیان نشده اما همین اندازه حکایت از جایگاه واقعی ایشان در میان اهل بیت(ع) دارد.
کد خبر: ۸۸۳۷۸۰۲
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
جایگاه ویژه حضرت ام البنین(س) نزد اهل بیت(ع)
آیت الله سید حامد علم الهدی معاون مجمع تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت ام البنین(س) گفت: بعد از صدیقه طاهره (س) وجود مقدس امیرالمومنین علی (ع) همسران دیگری را هم انتخاب کردند که سرآمد همه آنها حضرت ام البنین (س) بود.

وی با بیان اینکه امام علی (ع) به برادرشان عقیل توصیه کردند که برای من همسری را انتخاب کنید که از نسل پاک باشد و نسل من هم از او منتشر شود گفت: عقیل که نسب شناس بود از طائفه کلابیه حضرت ام البنین(س) را برای مولا علی (ع) خواستگاری کردند و حقیقتا هم این خانم بعد از حضرت زهرا (س) در بین همسران امیرالمومنین(ع) شایستگی خاص و جایگاه ویژه ای پیدا کردند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه نام ایشان هم فاطمه بود اظهار داشت: وقتی وارد زندگی حضرت علی (ع) شدند مسئولیت و مدیریت بیت مولا علی (ع) با این بزرگوار بود. ایشان خیلی نسبت به فرزندان حضرت علی (ع) ادب را رعایت می کردند چون جایگاه آنها را خوب می شناختند. امیرالمومنین (ع) ایشان را به نام فاطمه خطاب می کردند و حضرت ام البنین(ع) از مولا علی (ع) خواستند که ایشان را فاطمه خطاب نکنند چرا که هر بار فرزندان علی (ع) یاد مادر می افتادند.

معاون مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه حضرت علی (ع) از حضرت ام البنین(ع) دارای چهار فرزند شدند بیان داشت: شاخص ترین آنها حضرت عباس (ع) است. کنیه این خانم ام البنین شد مادر چهار پسر. این بانو واقعا در خانه امیر المومنین علی (ع) نقش آفرین بودند و می فرمودند که من خودم را در جای فاطمه نمی بینم و کنیز فرزندان حضرت زهرا(س) هستم و این از عرفان بالای ام البنین (س) حکایت دارد. فرزندان خود را هم طوری تربیت کردند که در خدمت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نه تنها به عنوان برادر بلکه به عنوان یک ارادتمند و خدمتگزار حضور پیدا می کردند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به جریان کربلا و عاشورا تصریح کرد: ما نهایت فداکاری را از حضرت ام البنین(ع) مشاهده می کنیم و زمانی هم که قافله کربلا بر می گردد ایشان به استقبال می آیند و قبل از اینکه از فرزندان خود سوال کنند از وجود مقدس اباعبدالله(ع) و فرزندان ایشان سراغ می گیرند و این نشان دهنده عرفان بالای شخصیت ایشان دارد که گر چه در تاریخ بیش از این از جزئیات زندگی وی برای ما بیان نشده اما همین اندازه حکایت از جایگاه واقعی ایشان در میان اهل بیت و قلب امیرالمومنین(ع) و در خانه علی (ع) دارد.

وی در خاتمه عنوان کرد: انشاء الله که ما از دعای خیر این مادر امت به نحوی بهره مند باشیم و آحاد شیعیان و محبین اهل بیت با شناخت جایگاه این بانوی بزرگوار از تلاوت قرآن و ذکر شریف صلوات برای ایشان دریغ نکنند.

ارسال نظرات