رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در lمراسم جنگل کاری "برکت":
خداکرم جلالی، گفت: با توجه به تاکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین بیانات اخیر ایشان به مناسبت هفته منابع طبیعی توقف بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌های شمال از امسال شروع شده است.
کد خبر: ۸۸۳۸۰۲۲
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح هزار هکتار طرح جنگل کاری "برکت" در مناطق حاشیه ای تهران و ایجاد 2000 هکتار جنگل در استان های مرزی کشور با حضور آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، گفت: جنگل‌های جهان از 8 میلیارد هکتار اکنون به نصف کاهش پیدا کرده استکه مشکلات جدی از قبیل گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم را ایجاد کرده است.

وی افزود: نتیجه خطرناک دیگر کاهش جنگل ها کمبود آب، بیابان زایی، سیل، بیماری های جدید و گرم شدن کره زمین است، گرمایش زمین در جهان طی دهه‌های اخیر 0.8 درجه بوده است و در ایران به 1.5 درجه می‌رسد. با هر درجه افزایش دما نیاز آبی درختان و گیاهان 16 درصد افزایش می‌یابد.

جلالی، گفت: ما باید مصرف سوخت‌های فسیلی و تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم و یا فضای سبز را افزایش دهیم، اگر هر خودرو روزی 30 لیتر بنزین مصرف کند باید حدود 30 هکتار فضای سبز و جنگل داشته باشیم تا این آلودگی هوا را جبران کند که متأسفانه ما چنین فضای سبز و جنگلی را نداریم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: از نظر میزان بارندگی ما یک سوم میانگین جهانی بارندگی داریم، اما تبخیر ما سه برابر میانگین جهانی است. با این وجود کشور ما از 13 اقلیم جهان، 11 اقلیم دیگر غیر از استوایی و قطبی را دارا است و از نظر تنوع گیاهی و جانوری جزو پنج کشور اول جهان هستیم.

وی گفت: با توجه به تاکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین بیانات اخیر ایشان به مناسبت هفته منابع طبیعی توقف بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌های شمال از امسال شروع شده و این آمادگی را داریم تا ظرف یک سال این بهره برداری ها را بصورت کامل متوقف کنیم.

جلالی ، عنوان کرد: در سال گذشته و از ابتدای امسال هزار هکتار جنگل کاری توسط ستاد اجرایی امام خمینی (ره) و شهرداری تهران در مناطق بحرانی و خصوصا درغرب تهران و ملارد که مرکز گرد و غبار به شمار می رفت انجام شده و همچنین بخش دیگری در منطقه لواسان و مسعودیه که اکنون در آن هستیم، انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: ستاد فرمان اجرایی امام خمینی(ره) بیش از 2000 هکتار جنگل کاری و درختکاری را در دست اقدام دارد که حدودا۵۰۰ هکتاردر غرب کشور و در ایلام است و بیش از ۱۵۰۰ هکتار در خوزستان و جنوب غرب شهر اهواز است، تا کانون‌های مهم گرد و غبار را کنترل کند، این فعالیت های بنیاد برکت بسیار مثبت و ارزشمند است و مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

ارسال نظرات